שתף קטע נבחר

חוזרים לבתים שפונו: "המים הגיעו ל-1.5 מטר, הכל נהרס"

בליל הסערה נמלטו עשרות משפחות מבתיהן במושב אחיעזר. 48 שעות לאחר מכן הן חזרו כדי לאמוד את הנזקים לקירות, לרהיטים ולמכשירי החשמל. זאת הפעם השנייה שזה קורה בחמש שנים: "יש פה כשל בתכנון, הרחוב נבנה נמוך מדי". מהי התחזית להמשך, ומהי השפעת הסערה על משק המים?

 

 

השולחן שניצב הבוקר (יום א') במרכז הסלון של בית משפחת משה במושב אחיעזר עדיין ערוך לארוחת שבת, אבל הכיסאות ההפוכים עליו בפראות, כמו גם הבוץ הדביק שעל הרצפה, רומזים איזה שיטפון התרחש כאן ביום שישי. על קירות הבית ניתן לראות בדיוק עד לאן הגיעו המים שהציפו אותו: יותר ממטר מעל הרצפה. שיטוט בין החדרים שבהם גרות תשע נפשות, זוג ההורים עינב ותומר ושבעת ילדיהם, מגלה ארונות שנותרו פתוחים ולא מסודרים, זכר לבהלה בקרב בני הבית שנסו מכאן לפני כ-48 שעות.

 

כמויות הגשם האדירות שירדו באזור נתב"ג והשפלה במערכת החורפית שנמשכה מיום חמישי עד שבת הציפו שכונות, חסמו כבישים וגרמו נזקים אדירים לתושבים ולתשתיות. לא פחות מ-191 מ"מ של גשם תוך שלוש יממות – יותר משליש מהכמות השנתית. משפחת משה הייתה אחת הקורבנות, וביום שישי לא הייתה לה ברירה אלא לנטוש במהירות, משום שמי נחל שפירים הסמוך עלו על גדותיהם והציפו את ביתם. לפחות 30 בתים נפגעו במושב בתוך כמה שעות ו-80 איש פונו.

 

"רק בפסח האחרון החלפנו את כל הארונות, השקענו המון ועכשיו הכל נהרס", מספרת האם עינב משה, שמשוטטת עם תומר בין החדרים הבוציים שהותירה הסופה ולא מאמינה. זו הפעם השנייה בתוך חמש שנים שבה המים מהנחל מציפים את ביתם. "הכל נהרס חוץ משולחן השבת שהכנתי. כל הארונות והמיטות נהרסו".

 

נזקי ההצפה בבית משפחת משה במושב אחיעזר:

 

 

נזקים בבית משפחת משה במושב אחיעזר בעקבות מזג האוויר (צילום:  רועי רובינשטיין)
.(צילום: רועי רובינשטיין)

נזקים בבית משפחת משה במושב אחיעזר בעקבות מזג האוויר (צילום:  רועי רובינשטיין)
.(צילום: רועי רובינשטיין)

נזקים בבית משפחת משה במושב אחיעזר בעקבות מזג האוויר (צילום:  רועי רובינשטיין)
.(צילום: רועי רובינשטיין)

נזקים במושב אחיעזר בעקבות מזג האוויר (צילום:  רועי רובינשטיין)
.(צילום: רועי רובינשטיין)

תומר מספר שב-4:30 לפנות בוקר בין חמישי לשישי הגשם העיר אותו, וכשקם הוא גילה שהבית מוצף: "היו פה לפחות 30 ס"מ מים שעלו עד מטר וחצי. יצאנו מהבית מהר והשארנו הכול מאחור. אחר כך באנו לקחת כמה בגדים ואת האוכל שהיה במקרר, ועשינו את השבת אצל קרובי משפחה".

 

אצל השכן רן טיירי המצב גרוע לא פחות. ביתו הוצף והחשמל בו נפל: "בתחילת הלילה יצאתי החוצה ועזרתי למשפחות עם הילדים לצאת מהבית. אלתרנו סירות עד שהכבאות באה בבוקר עם הסירות שלה. נכנסנו עם מכנס קצר והוצאנו ילדים למקום מבטחים. רק אחרי זה חזרתי לבית שלי והתחלתי להרים את הכול על בלוקים כדי שלא יירטב. שמתי את הספה והמקרר על בלוקים כדי להפריד אותם מהמים. לצערי לא הספקתי להציל את כל הבית, ורק היום התברר מה עובד ומה לא עובד. המים חדרו גם מלמעלה, גרמו לקילופים בקירות והרסו חלק ממוצרי החשמל".

 

"בנו את הרחוב נמוך מדי"

הרחוב ההולנדי שביום שישי דמה לנהר, ובו סירות גומי משייטות ומחלצות את התושבים מהבתים, חוזר לעצמו לאט-לאט מאז נפסקו הגשמים אתמול. הנזק ניכר בכל מקום: אין חצר ללא נזק מהשיטפון, והבוץ שנותר מכסה את המדרכה המשובצת. במקום נותרה שלולית גדולה ועמוקה יחסית, והתושבים - ובעיקר ילדים עם מגפיים – מטיילים לנחל שפירים כדי לצפות בו מלא.

 

"הבעיה היא שבנו את הרחוב נמוך מדי", אמר אחד מדיירי הרחוב. "יש פה מחדל של תכנון. בעבר ניסו לעשות כל מיני תעלות מהנחל שימנעו את ההצפות, אבל זה לא עוזר. ביום חמישי בלילה נכנסנו לנוהל הצפה. התפללנו שהנחל לא יעלה על גדותיו. כשהכבאים באו הם הוציאו אותנו עם הסירה ועזרו לנו, בעיקר לאישה ולילדים שהיו קצת בלחץ".

 

 

אחיעזר מוצפת לאור מזג האוויר הסוער (צילום: רועי רובינשטיין )
מושב אחיעזר ביום שישי בבוקר(צילום: רועי רובינשטיין )

אריה הרפס, תלמיד ישיבה מבני ברק, ראה את השיטפון בזמן אמת. הוא מגיע למושב בכל יום חמישי בלילה כדי ללמוד בבית הכנסת. לדבריו, הוא זוכר מקרים של גשם כבד באזור, אך לא כאלו. "הכול היה מוצף", הוא משחזר. "נסעתי ברחוב ואז וראיתי שהרכב לפניי שוקע, שהמים מגיעים לו עד החלון, אז החלטתי לעצור בצד".

 

כשהוא עומד ליד רכבו שעדיין ממתין לגרר בצד הדרך, הוא מספר על הרגעים הראשונים של השיטפון: "לא ציפינו לכמות מים כזו. למזלי הצלחתי לצאת מהרכב למרות כמויות המים וכולי נרטבתי, המים טיפסו עד לגובה המושב ועכשיו צריך לראות אם הרכב תקין".

 

החורף התחיל ברגל ימין

בניגוד לכמויות המשקעים האדירות במרכז, בצפון – ובמיוחד באזור הכינרת – ירדה כמות מאכזבת של גשם. למרות זאת, ד"ר עמיר גבעתי, מנהל תחום מים עיליים בשירות ההידרולוגי, אמר באולפן ynet שאפשר לפתח אופטימיות זהירה לקראת החורף: "מפלס הכינרת עלה בארבעה ס"מ בסוף השבוע. זה לא הרבה, זה פחות מ-10 מיליון קוב או עשירית מהתפוקה של מתקן התפלה. אם היה אפשר לדחוף את כל הגשם של גוש דן לכינרת זה היה פותר את המצב, אבל יחסית לשנים הקודמות – גם על זה אנחנו אומרים תודה".

 

- ראינו כמויות אדירות ברעננה, באשדוד. הכמויות האלה הלכו לאיזשהו מקום? הן נוצלו לטובת מאגרי המים של ישראל?

"חלק כן. כל מה שירד בשרון, בשומרון או בהרי יהודה מחלחל לאקוויפרים. כל מה שירד באיילון ובתל אביב ירד לים, וזה באמת פחות יעיל. הייתה פה תרומה למשק המים, לא צריך לחשוב שהכול הלך לים. אמרתי בספטמבר שהשנה תהיה יותר טובה משנים קודמות. בינתיים זה קורה. לא נגיע לכינרת מלאה בשנה אחת, אבל רואים שיפור".

 

 

- הגשמים ימשיכו להיות חזקים יותר במרכז מאשר באזור הצפון?

"במגמה ארוכת טווח כן. יש פה תופעה מעניינת: מרכז הכובד של הגשם יורד למרכז ודרומה, וזה חלק משינוי האקלים. זה לא אומר שלא יירד גשם בכינרת, אבל כן, זה דבר שצריך לקחת בחשבון כשמתכננים את העתיד".

 

נחום מליק, החזאי הראשי בחברת מטאו-טק, אמר באולפן ynet: "הסערה הגדולה עם כמויות הגשם הגדולות מאחורינו. אנחנו בשיפור גדול במזג האוויר, רואים את השמש באופן חלקי, גשם קל במספר מקומות בצפון ובמרכז. מחר תהיה התחדשות בגשמים, במיוחד בצפון, אולי גם סופות רעמים. בהמשך השבוע יהיו גלי גשם בשלישי וברביעי, בעיקר בצפון. ביום רביעי יכול להיות גשם גם במרכז, אבל לא כפי שראינו בסוף השבוע, הרבה פחות".

 

- התמונה יותר טובה מבחינת החורף הזה?

"בוודאי. כרגע אנחנו מדברים על כמויות גשם של בין 100 ל-250 מ"מ שירדו בסוף השבוע. הממוצע לדצמבר כולו עומד על 130-120 מ"מ, כך שהשנה הרבה יותר טובה מהשנה שעברה. התחלנו את החורף ברגל ימין".

 

- איך להתלבש השבוע?

"יהיה קריר, להתלבש בבגדים חמים. קחו מטרייה, בעיקר בצפון, וביום רביעי גם במרכז".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום:  רועי רובינשטיין
נזקי ההצפה בבית משפחת משה
צילום: רועי רובינשטיין
מומלצים