שתף קטע נבחר

יצחק אברג'יל מעיד לראשונה: "מגיל 14 אני יורה באנשים"

רגע דרמטי בתיק ראשי הפשע: לראשונה בפרשה 512 עלה לדוכן העדים הממוגן ראש ארגון הפשע יצחק אברג'יל. בתחילת עדותו הוא סיפר על חייו כילד: "תמיד הייתי רעב. בגיל שש נתנו לי להחביא אקדחים, אחר כך התחלתי לחטוף תיקים למבוגרות. בגיל 14 יריתי באדם שלא הכניס אותי לדיסקוטק"

ראש ארגון הפשע יצא מתא הנאשמים - ועלה להעיד לראשונה בתיק ראשי הפשע: שלוש שנים וחצי אחרי שהוגש נגדו כתב אישום חמור, עלה הבוקר (א') העבריין יצחק אברג'יל (49) להעיד במסגרת "פרשה 512".

 

"אני יכול לספר לך מי זה יצחק, תבינו תוך כדי", אמר אברג'יל בתחילת עדותו וסיפר על חייו כילד. "אני בן זקונים לעשרה אחים. גדלנו בשכונת רסקו בלוד. כשנולדתי אחי ז"ל היה בבית סוהר, במוסדות. תמיד היה מחסור, תמיד הייתי רעב. שכונה עם המון ילדים. אמא הייתה שולחת אותי למכולת לקנות גבינה ולחם והייתי גונב אוכל, או גונב לאחי פה כסף. ילד שחסר לו כל הזמן. בגיל שש הייתי רזה, היו נותנים לי להחביא אקדחים וחשיש. היינו מחביאים בבניין אקדחים. הייתי מסמן עיגול על האקדח של יעקב, כדי שלא אתבלבל של מי האקדח".

פרשת 512 יצחק אברג'יל מעיד (צילום: מוטי קמחי)
אברג'יל, עם כניסתו לאולם(צילום: מוטי קמחי)

לדבריו, "כשהייתי בגיל שבע-שמונה אמי הייתה עובדת בשלוש עבודות ביום - ניקיונות, שוטפת כלים באולם, חוזרת באחת בלילה. היינו צריכים להסתדר בעצמנו. אבי היה שותה. כל הילדים דאגו אחד לשני, כולם עניים, אוכלים ביחד, גונבים ביחד. לוד זו העיר היחידה שהיה בה עוצר מבחינת יהודים. לא קנו לי בגדים והתחלתי לחטוף תיקים למבוגרות. הייתי מתחלק עם החבר'ה. גנבנו כל היום. בקיץ היינו הולכים לבריכה לגנוב תיקים, נכנסנו עם קאטר בגדר והמדריך שם אמר לי - 'יצחק אל תבוא עם קאטר, אתה יכול להיכנס'".

 

אברג'יל אמר עוד: "בגיל 10-11, אחי אייבי היה בדיסקוטק קליפסו ברמלה, הוא היה מסטול ולא הכניסו אותו. אז הוא ירה צרור יריות עם M-16, וזרק את הנשק מתחת לשיכון בבית. אחותי שיחקה מטקות עם השכנה. נכנס הכדור לפיר מתחת לשיכון והיא צעקה 'יש רובה'. אמרו לה 'תתקשרי למשטרה'. שמעתי את זה, נכנסתי מאחורה, זחלתי, לקחתי את ה-M-16, שמתי בפינה, חפרתי והחבאתי אותו. כשבאתי לצאת ראיתי הרבה רגליים, אלה היו שוטרים וסיפרתי להם שברחה לי היונה.

 

"הם אמרו לי 'תסתלק מכאן'. בערב סיפרתי לאחי. הוא אמר לי 'לך תחביא את הנשק שוב'. קפצתי מהחלון, הזזתי את ה-M-16. שוטר ראה אותי, לקח אותי לניידת וזהו. כולם בשכונה התחילו לקלל את הניידת, נחקרתי עד 12 בלילה. סיפרתי שברחה לי היונה ועכבר אכל אותה. רציתי להגיד את האמת, אבל היו הורגים אותי בבית. כשהשתחררתי אחי נתן לי כסף".

פרשת 512 יצחק אברג'יל מעיד (צילום: מוטי קמחי)
יצחק אברג'יל, לפני שעלה לדוכן העדים(צילום: מוטי קמחי)

אברג'יל סיפר על מעורבותו בפשע בגיל צעיר מאוד. "בגיל 12 היה עסק של פריצות של כאלו שלא בבית. מי שלא עונה - פותחים את התריס. בלילה, כשישנים, יש פריצות אחרות. ככה גדלנו, אין אוטו שרואים בו תיק ולא פורצים אותו. אדם נוסף רצה שאעבוד איתו, היינו צריכים כסף. אחי פתח תחנה והייתי עוזר לו למכור חומר. יש הרואין רץ - קוק פרסי זה נקרא. הייתי פורץ בלילה וגם מסייע בחבילות. הייתה פריצת לילה, איתי היה נרקומן. שמעתי אנשים מתעוררים ואמרתי 'תברח תברח'. ירדתי במהירות במרזב, והוא קיבל כדור בריאה מבעל הדירה".

 

הוא הוסיף: "התחלתי לירות באנשים, כל הזמן הייתי מתעסק באקדחים. בגיל 14 בערך היה אדם שלא רצה להכניס אותי לדיסקוטק. יריתי בו עם 9 מ"מ, באדם נוסף יריתי בבית קפה בגיל 15. היה אחד שיריתי בו בגיל 14, יריתי בהרבה אנשים. בגיל 14 ראיתי שכל מה שאני גונב לא מספיק לי, ההוצאות גדלו, אז פתחתי תחנת סמים משלי ואמרתי שיהיה לי יותר קל. ואז עוד תחנה בגיל 15. פתחתי תחנה בחיפה בגיל 15 וחצי וגם תחנה באילת. השם יצחק אברג'יל נעשה מוכר. התחלתי לייבא סמים בגיל 15 וחצי. בארץ הייתי קונה ב-150-180 דולר, בהולנד עלה לי 35-33 דולר, אז התחלתי לייבא מהולנד. בגיל 15 וחצי קניתי את הבית של אחי מאיר".

 

העבריין ציין בעדותו כי הפעם הראשונה שבה נטל חיים הייתה בגיל 17: "היה איזשהו בחור שהיו לו זונות ליד הבית שלי. אמרתי לו 'תעיף אותן מכאן'. הוא אמר לי 'יצחק, אתה מחזיק מעצמך יותר מדי'. אמרתי לו שאני אגיע למקום שהוא אפילו לא חושב בכלל ושיעיף את הזונות. אחרי שבוע היו דפיקות בדלת. אמרתי לחבר שלי שילך לראות מי זה. ראיתי את הבחור, ואחרי שעתיים הרגתי אותו. לא אגיד שרצחתי אותו כשמדובר באדם שבא לרצוח אותך וזורק רימון".

 

בהמשך סיפר אברג'יל על יום חתונתו, אליה הוזמנו מספר מצומצם של אורחים שכן היה אסור לאנשים עם עבר פלילי לפקוד את האירוע: "אני מכיר רק עבריינים", אמר בהתייחסו לכמות האורחים המועטה. לאחר החתונה הוא שב לכלא. "לעולם לא תראה את אשתי וילדיי בבית משפט", הוסיף, "אני שומר עליהם כמה שאני יכול".

 

אברג'יל הוסיף כי משפחתה של אשתו התנגדה נחרצות לחתונה בין השניים וניתקה איתה את הקשר. כתוצאה, בחר אברג'יל להגיע לתכניתו של דן שילון כדי להתראיין ולדבר אל ליבם של הוריה: "אמרתי לדן שילון - גם אני לא הייתי מסכים שהבת שלי תתחתן עם אסיר שיושב 18 שנה, הייתי עושה את המקסימום כדי למנוע ממנה להתחתן איתו. אבל אם היא כבר התחתנה - הייתי מקבל אותו".

 

הוא סיפר גם על תנאי מאסרו לאורך השנים: "הגעתי לכלא באר שבע, שמו אותי עם אחי יעקב. הייתי ילד היפראקטיבי ואסיר בעייתי, כל דבר מתערב, נודניק, שם עשו לי יום הולדת 18. שם בין אריות אתה לא יכול להתנהג כמו כבש. אתה יכול להיות סנג'ר, אחד שמכין קפה ותה או נער ליווי כל חייך, או אריה. אתה מקבל כבוד, אבל בבית סוהר אין דבר כזה 'אח של'. אתה מתמודד עם עצמך. אחרי חודשיים דקרתי את קצין הביטחון. צרה. שמו אותי בצינוק. בהתחלה בא לי המנהל טוויזר, הגיע ממג"ב. עם כל הכבוד, בא בביטחון כזה כאילו אתה ג'וק והם משהו. נכון אני אסיר, אבל אני תוצר לוואי של כל השליטים שהיו במדינת ישראל - כל השגיאות שלהם זה אנחנו. הוא אמר 'תיקחו לו את כל הסיגריות', אז אמרתי לו 'כולנו נחתוך את הידיים'. וכל הנוער חתך את הידיים".

 

עדותו של אברג'יל הופסקה לאחר שהתלונן כי הוא אינו מרוכז: "אני מרגיש פה לא מפוקס. אני עובר פה דברים שלא דיברתי עליהם כל החיים", אמר. הוא ימשיך במתן עדותו ביום שלישי.

  

חמישה עדי מדינה בתיק

אברג'יל הוא הנאשם המרכזי בתיק 512, שעוסק בעיקר בארגון הפשיעה שלו, ובו נאשמים שורת בכירים בעולם הפשע הישראלי. בין היתר מיוחסים לו עמידה בראש הארגון וארבעה אישומים ברציחות שאירעו בעשור הקודם. המשפט נמצא בשלב מתקדם. העדים של הפרקליטות סיימו להעיד, ובהם חמישה עדי מדינה. כעת יעלו עדים מטעם ההגנה, שהראשון שבהם הוא אברג'יל.

 

עורך דינו של אברג'יל, שמשון וייס מהסנגוריה הציבורית, אמר בנאום הפתיחה: "כאשר מוגש כתב אישום נגד אברג'יל אז בהחלט יכול להיות שישנה הדמות, המותג שגורם לאנשים להרים גבה. קולגות שאלו אותי, איך תוכל להראות שהוא לא קשור לאירועים המיוחסים לו? אנחנו לא נאמר שהוא מאמא תרזה שגדלה במנזר. הוא עבריין, שכבר מגיל צעיר שמו המפוקפק הלך לפניו ונקשר לאירועים פליליים מהרגע שהוא זוכר את עצמו. שמו נקשר בהרבה מקרים, בין אם קשור באמת או לאו. גרסתו תהיה סדורה, ותינתן תשובה לכל האישומים. נציג תזה חלופית לאותם ראיות וחומר חקירה בתיק. נצביע על שקרים גסים שנתנו עדי המדינה בעדויותיהם. כששומעים את זה, כל העדות מתהפכת".

פרשת 512 יצחק אברג'יל מעיד מימין סנגור של אברג'יל עורך הדין שמשון וויס משמאל תובע עו
פרקליטו של אברג'יל עו"ד שמשון וייס לצד התובע עו"ד ניסים מרום(צילום: מוטי קמחי)

הרכב השופטים בראשות גיליה רביד בפרשת 512 (צילום: מוטי קמחי)
הרכב השופטים, בראשות גיליה רביד(צילום: מוטי קמחי)

ביולי 2015 הוגש כתב אישום חמור נגד אברג'יל ו-17 נאשמים אחרים. נטען שבשנים 2006-2002 הוא עמד בראש ארגון פשיעה שייצא וייבא קוקאין ואקסטזי ברחבי העולם בהיקפי ענק, וחבריו ביצעו שורה של עבירות אלימות חמורות, כולל חיסולים ורצח אזרחים.

 

באישום מתואר בין היתר כיצד בעשור הקודם, במסגרת מאבקים עקובים מדם בין ארגון אברג'יל לארגון הפשיעה של העבריין זאב רוזנשטיין, נרצחו שלושה אזרחים בפיגוע פלילי ברחוב יהודה הלוי בסוף שנת 2003. זאת, לאחר שמטען שהונח במטרה לפגוע ברוזנשטיין על ידי אנשיו של אברג'יל פגע בהם. אישומים אחרים נוגעים גם לניסיונות חיסול נוספים של רוזנשטיין.

 

את אברג'יל מייצג כאמור עו"ד שמשון וייס מהסנגוריה הציבורית. בתיק מייצגים בין היתר גם רצון דרחי, יניב שגב, קובי בן שעיה, מיקי חובה, אליקה לוין, משה יוחאי, ליאור שטלצר ויוגב נרקיס. את התיק מנהלים מחוזות ת"א ומרכז בפרקליטות, בראשות עו"ד ניסים מרום.

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
יצחק אברג'יל
צילום: מוטי קמחי
מומלצים