שתף קטע נבחר

חידת גנץ: המערכת הפוליטית מחכה לג'וקר

יקים מפלגה חדשה, יצטרף לאחת קיימת או למפלגות שמתגבשות בימים אלה? ההחלטה של הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ, שעדיין לא הכריז רשמית שהוא מצטרף לפוליטיקה, תשפיע על מערכת הבחירות הקרובה. "הוא מביא למערכת הפוליטית משהו רענן"

 

 
הרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף במיל' בני גנץ, הפך עוד לפני שאמר מילה אחת בהקשר הפוליטי לג'וקר של בחירות 2019. גנץ טרם הצהיר רשמית על כוונה להתמודד, אך מקורביו מודים כי הפור כבר נפל מזמן, וכי בכוונתו לממש את שאיפותיו בזירה האזרחית הבוערת. בימים האחרונים אף נחתמו מסמכים המאשרים את הקמת מפלגתו של גנץ, והם יוגשו בקרוב לרשם המפלגות. עם זאת, גנץ טרם קיבל הכרעה בשאלה אם ירוץ בראש רשימה חדשה או שיבחר לחבור לאחת המפלגות הקיימות, ובכללן גם כאלה שעדיין בתהליך התהוות.

בני גנץ מנחם הורביץ אימי הגנרלית (צילום: ענת מוסברג)
בני גנץ. אין עוד הרבה זמן להחליט(צילום: ענת מוסברג)

בני גנץ מביא קפה לצלמת ynet מחוץ לביתו (צילום: ליהי קרופניק)
הבוקר: גנץ מביא קפה לצלמת ynet שהמתינה מחוץ לביתו(צילום: ליהי קרופניק)

אדם שעבד בעבר בצמידות לגנץ סיפר ל-ynet: "סוד הקסם שלו הוא בכך שגנץ מביא למערכת הפוליטית משהו רענן. המנדטים שמנבאים לו בסקרים מבטאים בעיקר אי שביעות רצון של מצביעי מפלגות אחרות מהמועמדים הקיימים. הוא מהווה מעין 'מגרש חניה' למאוכזבים. בעבר, כשאמנון ליפקין-שחק ז"ל הקים מפלגה, היו לו הרבה מנדטים, ומקרה דומה היה עם יאיר לפיד בבחירות לכנסת ה-19".

 

המקורב בעבר לגנץ הוסיף: "ליפקין-שחק ולפיד, בדיוק כמו גנץ, היו כמו מכונית חדשה מהניילון שמתייצבת על הכביש. לא חבוטה, ללא כישלונות - ולכן היא גם אטרקטיבית. גנץ מגלם את הצבר בהתגלמותו, הוא מלח הארץ, גבוה ונראה טוב. עם זאת, אף אחד לא יודע מהן דעותיו בתחום המדיני, וזה מאפשר לכולם להיות סביבו. ברגע שהוא יבחר צד - רבים מהשמאל או מהימין יעזבו אותו. זה לא מקרי שהוא לא אומר כלום, הוא צובר מנדטים בכך שהוא מציג תמונה של הצנחן עם הנעליים האדומות, וברגע שהפוסטר הזה ייעלם - הוא ככל הנראה הוא גם יאבד מהכוח האלקטורלי".

 

מיכאל ביטון, לשעבר ראש העיר ירוחם, שהכריז על התמודדות בבחירות הקרובות לכנסת, פועל כעת בניסיון לחבר בין המפלגות החדשות. על רקע ההתמודדות האפשרית של גנץ אמר ביטון כי "הציבור רוצה 'דם חדש' ומחפש מנהיגים שהם אנשים טובים, אנשים שמשתייכים לצד המתון ומבקשים לאחד במקום לשסע ולפלג. אנשים אחראיים, לא קיצוניים, לא ימין קיצוני ולא שמאל קיצוני, שיודעים לראות את המורכבות והמכנה המשותף הרחב, בעלי רקורד מקצועי עשיר, ושמנגד אינם מושחתים.

 

"בסקרים הציבור מצביע ברגליים בעד גנץ, נראה שהעם רואה בו בשורה מנהיגותית בכל ההיבטים. כראש העיר ירוחם פגשתי אותו לפחות חמש פעמים, שבהן הוא תרם מזמנו למען התושבים והוכיח שהוא מבין את האיזון בין ביטחון לבין שמירה על יציבות הכלכלה והחברה. הוא מספיק מאופק לא להתלהם ולא לומר אמירות חסרות אחריות".

מיכאל ביטון. "העם רואה בו בשורה מנהיגותית בכל ההיבטים" (צילום: בראל אפרים) (צילום: בראל אפרים)
מיכאל ביטון. "העם רואה בו בשורה מנהיגותית בכל ההיבטים"(צילום: בראל אפרים)

יום טוב סמיה. "ברגע שגנץ יפתח את פיו, יצטמצם כוחו האלקטורלי בחצי" (צילום: הרצל יוסף) (צילום: הרצל יוסף)
יום טוב סמיה. "ברגע שגנץ יפתח את פיו, יצטמצם כוחו האלקטורלי בחצי"(צילום: הרצל יוסף)
 

ביטון מבהיר כי לתחושתו, על כל מפלגות הקצה החדשות להתאחד לגוש אחד. "לגנץ יש הכי הרבה סיכויים והתאמה להחליף את נתניהו. חייבים לבנות כוח חזק של כוחות חדשים: אורלי לוי-אבקסיס, משה יעלון, בני גנץ - החיבור ביניהם חייב לקרות, ומרגע שהוכרזו בחירות - לוחות הזמנים הצטמצמו משמעותית. המכנה המשותף הרחב הוא צמצום פערים בחברה, שוויון הזדמנויות, השקעה בנגב ובגליל, קו מאוד ברור".

 

"יהיו חיבורים פוליטיים"

עדינה בר שלום, בתו של הרב עובדיה יוסף המנוח, אמרה הבוקר בריאיון לגלי צה"ל כי קיים תרחיש שלפיו גנץ יעמוד בראש המפלגה שהיא הקימה. אלוף במיל' גדעון שפר, יו"ר מפלגת "אחי ישראלי" שבראשה עומדת בר שלום, אמר ל-ynet: "כרגע מבחינתנו אין חיבורים, אנחנו רצים באופן עצמאי, אבל ברור לנו שבהמשך יהיו חיבורים פוליטיים".

 

שפר הוסיף: "דיברנו עם גנץ, כמו גם עם יעלון ולוי-אבקסיס, והחיבורים יהיו טבעיים ברגע שנגיע לשם. עם זאת, מאז שהוכרז רשמית על תאריך הבחירות עוד לא התקבלו שום החלטות, ובינתיים כל אחד רץ בנפרד. אנחנו חורתים על דגלנו בראש ובראשונה את הפן החברתי-כלכלי, שיזכה אצלנו לתעדוף, גם לפני התחום הביטחוני".

 

אלוף במיל' יום טוב סמיה, שעומד בראש מפלגת 'ביחד', התייחס לנתונים המחמיאים לגנץ בסקרים. לדעתו, הנתונים אינם משקפים את המציאות: "התופעה שבה 500 אלף איש, כלומר 13 מנדטים, מוכנים על פי הסקרים להצביע לאדם שלא פתח את פיו ולא הביע את עמדתו בשום תחום כלשהו, מלמדת אותנו באיזו רמת ייאוש נמצאים תושבי ישראל.

 

"ברגע שגנץ יפתח את פיו ויגיד את דעתו על נושא כלשהו, 50% יסכימו איתו ו-50% לא, ובכך אוטומטית יצטמצם כוחו האלקטורלי בחצי", אומר סמיה. "הוא לא מדבר ולא יצא לציבור, והוא בעצמו לא אמר שהוא הולך לפוליטיקה. מקורבים אומרים שהם פותחים מפלגה בשבילו. אני מציע לחבריי שנרוץ כמערך שיכיל תחתיו את כל המפלגות החדשות בעלות הקווים המשיקים".

 

גם יחסיו של גנץ עם שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר משה (בוגי) יעלון נחשבים טובים מאוד, וגם איתו מצוי גנץ כרגע בקשרים טובים והדוקים. במערכת הפוליטית יש הטוענים שגנץ ויעלון רואים עין בעין נושאים רבים וחיבור ביניהם הוא תסריט ריאלי מאוד.

 

יש כבר מי שמלטשים נגדו קמפיינים עם אריזה של "איש שמאל"

אבל מלבד העובדה שבקרב ציבור גדול נחשב גנץ לתקווה ומשדרג לפחות לפי הסקרים כל מועמד שירוץ איתו, גנץ עוד עלול להיתקל בדרך בלא מעט קשיים. בעוד שיתרונותיו ברורים, בחסרונותיו עוד לא החלו לעסוק. במערכת הפוליטית כבר יש מי שמלטשים את הקמפיינים נגדו לכדי אריזה של "איש שמאל".

 

גם העובדה שכיהן כרמטכ"ל במבצע "צוק איתן" שארך 50 יום ותוצאותיו שנויות במחלוקת עשויות לצוץ במערכת הבחירות ולגרור את גנץ למקומות שלא בטוח שנוח לו לדבר עליהם. היוקרה וההילה שמהן הוא נהנה קשורים גם לעובדה שכל עוד לא יצא בפומבי עם הודעתו, איש לא מתפנה לעמת אותו עם סוגיות מורכבות הקשורות בנושאים ביטחוניים, מדיניים ופוליטיים.

 

ככל שתתקדם מערכת הבחירות, וגם אם גנץ לא מעוניין לדבר יתר על המידה, הוא וודאי לא יהנה מהשקט היחסי שממנו הוא נהנה כעת.

 

בסביבתו של גנץ ממעטים לדבר ולתדרך עיתונאים בימים האחרונים, אולם הוא עצמו עורך פגישות פוליטיות מרובות וגם אנשי השטח שלו - בהם חילי טרופר, איש חינוך מוכר שעבד בעבר במשרד החינוך, שמקים עבורו את המערך המורכב הכרוך בהקמת מפלגה.

 

שמועות שנפוצו במערכת הפוליטית השבוע מדברות על כך שגנץ יבהיר את כוונותיו כבר בשבוע הבא.

 

במערכת הפוליטית אומרים בכירים: "גנץ הוא מענטש אמיתי, איש טוב, מרשים ואיכותי. אבל הוא לא פוליטיקאי מיומן ויש סימן שאלה גדול מאוד סביב היכולת שלו לתמרן במציאות פוליטית מורכבת. לא ברור אם המבנה האישיותי שלו מתאים לפוליטיקה הארצית. בשנים האחרונות יש יותר גנרלים מוכשרים שנכשלו כשהגיעו לפוליטיקה מאשר כאלה שצלחו את המערכה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ליהי קרופניק
בני גנץ
צילום: ליהי קרופניק
מומלצים