שתף קטע נבחר

"ייהרגו פה שני חיילים": קצין בטיחות תיעד ליקויים חמורים בג'יפ צבאי

קצין בטיחות בפיקוד הדרום חשף בביקורת פתע בצאלים ליקויים חמורים בגלגל של ג'יפ, רגע לפני נסיעה של 130 ק"מ בדרום. הקצין תיעד את הסכנה מול המצלמה: "יכולים לכעוס עליי 200 איש, זה צריך להגיע לכל צה"ל ואחותו ולכל אימא של חייל שחושבת שהצבא דואג לו". דו"צ: "הנסיבות ייבדקו"

 

 

דווקא בשבוע שבו צה"ל מודה בקיומם של ליקויים חמורים בזרוע היבשה - מתפרסם תיעוד מבסיס צאלים שמעיד על מחדל מסוכן: סרטון שהועלה ביממה האחרונה לקבוצות וואטסאפ ורשתות חברתיות מציג אדם שמצביע על שחיקת ברגים מסוכנת בגלגל של ג'יפ צבאי מסוג סופה. בבדיקת ynet עלה כי האיש שמתריע על הסכנה הוא לא חייל מילואים שאיבד עשתונות וניפח ליקוי זעיר, אלא קצין בטיחות בפיקוד דרום.

 

ככל הנראה, הסרטון הועלה לאחר שקצה נפשו של קצין הבטיחות מהליקויים שבהם הוא נתקל במהלך עבודתו. חלק מהברגים בג'יפ נשחקו כאמור לחלוטין ואחרים אף יצאו ממקומם, ולמרות כל זאת נדרש נהג הרכב להמשיך לנסוע עמו בכבישי הדרום.

מחדל בצה
קצין הבטיחות מציג את שחיקת הברגים

"יש פה שני גוז'ונים. אחד שבור ואחד פה עף, נאכל", מתאר הקצין בסרטון. "נשארו לו שלושה ברגים. אבל מה מצחיק? שהג'יפ הזה ייסע, ישתחרר לו גלגל בירידות לעין יהב, יתהפך וייהרגו פה שני חיילים. יביאו מהנדסים מכל העולם לבדוק למה ובסוף יעלו על זה שהברגים נפלו לו. הנה התמונה: הברגים נפלו ומשוחררים ומפה אומרים לו להגיע לעין יהב". ברקע הדברים יצוין כי הנסיעה מצאלים לעין יהב מתפרשת על פני 130 קילומטרים ואורכת קרוב לשעתיים.

 

קצין הבטיחות אמר עוד: "יכולים לכעוס עליי 200 איש על הסרטון הזה. הסרטון הזה צריך להגיע לכל צה"ל ואחותו, בושה וחרפה. הנהג קיבל הוראה לרדת עם הג'יפ הזה לעין יהב וזה אימא של חייל שחושבת שהצבא דואג לו".

 

הליקויים שעליהם הצביע הקצין התגלו במהלך ביקורת פתע שנערכה בבסיס. הג'יפ המדובר הושבת במקום והוזמנה משאית גרר שהובילה אותו לתיקון במוסך.

מחדל בצה
"יביאו מהנדסים מכל העולם לבדוק למה". הקצין ליד הג'יפ הצבאי

הסרטון, שהופץ על ידי "אנשי הדממה", נחשף שלושה ימים בלבד לאחר שמבקר צה"ל, תת-אלוף במיל' אילן הררי, הציג בדו"ח ביקורת פנימי ומיוחד שערך שורת ליקויים גדולים, מקיפים ומשמעותיים בהרבה, בזרוע היבשה: מחסור בתחמושות לאימונים ובימי מילואים לגדודי המילואים, חוסר בחיילים סדירים ואיכותיים ונגדים שאינם מתוגמלים כראוי בימ"חים, ליקויים בקצב צבירת המלאים, מחסור באלפי משאיות וכלים לניוד אמצעי לחימה בחירום, פערים בקטלניות האש של כוחות החי"ר, הטמעה נמוכה של מערכות השליטה והבקרה הדיגיטליות שבהן יחידות השדה מנהלות את שדה הקרב בשטח, בקרב גדודי חי"ר והנדסה במילואים, קשיים גדולים בהשארת קצונה איכותית בקבע ועוד.

 

פירוט הליקויים הללו וחלקים נוספים בדו"ח המבקר לא הוצגו על ידי צה"ל. המבקר קבע בשורתו התחתונה, בדומה לקצינים הבכירים בזרוע היבשה, כי "צבא היבשה מוכן למלחמה, מאומן ומצויד טוב מבעבר. נחוצה תוספת שנתית של כשני מיליארד שקלים כתקציב חיצוני וקשיח, להתעצמות כוחות היבשה".

 

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לסרטון קצין הבטיחות: "המקרה התגלה במסגרת ביקורת יזומה שבוצעה על ידי צוות בקרת בטיחות בדרכים של פיקוד הדרום (הדובר בסרט הוא חלק מצוות זה). הצוות דיווח ליחידה והוזמן גרר לטובת הטיפול ברכב. נדגיש כי מרגע שנודע כי הרכב אינו תקין, הוא יצא משימוש עד לטיפול מלא. הנסיעה בכלי רכב במצב זה אינה תואמת את הנהלים בצה"ל ועל כן נסיבות האירוע ייבדקו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים