שתף קטע נבחר

הנשיא התפטר ומקליט אלבום על חשבון הציבור

מחוז בדרום אפריקה רוצה לשמר את המורשת התרבותית, ולהקליט אלבום שירי מחאה נגד משטר האפרטהייד. האיש שנבחר למשימה - ג'ייקוב זומה, הנשיא שהתפטר אחרי פרשות שחיתות. ההקלטות מלוות בסערה פוליטית

נשיא דרום אפריקה לשעבר ג'ייקוב זומה מעורב בסערה פוליטית, אחרי שהחליט במפתיע להקליט אלבום. זומה, שהתפטר מתפקידו בפברואר, יקליט באפריל אלבום עם שירי מחאה נגד משטר האפטרהייד - על חשבון הציבור.

 

עוד חדשות מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

מחוז אטקוויני בדרום אפריקה, שבו גדל זומה בן ה-76, הסכים לממן את אלבום שירי המחאה. טמבינקוסי נגקובו, מאגף התרבות במחוז, אמר שהשניים הגיעו להסכמה על הקלטת אלבום ש"ישמר את המסורת התרבותית" של השחורים באפריקה.

ג'ייקוב זומה. נשיא לשעבר וזמר חובב (צילום: AP) (צילום: AP)
ג'ייקוב זומה. נשיא לשעבר וזמר חובב(צילום: AP)

במפלגת האופוזיציה במדינה, הברית הדמוקרטית, אמרה שמדובר בבזבוז כספי ציבור. האופוזיציה רוצה להשתמש בכספי הציבור כדי לעזור למוזיקאים צעירים – ולא לפוליטיקאי ותיק. "אנחנו מקדמים את התרבות ואת המסורת. הבעיה שלנו היא כשמועצה מקומית מבזבזת כסף על הנשיא לשעבר, שמנסה את מזלו בתעשיית המוזיקה, כשיש לנו אמנים צעירים שצריכים סיוע", אמרו במפלגה.

 

 

ג'ייקוב זומה נשיא לשעבר של דרום אפריקה (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)
  

בעצרות פוליטיות שר זומה את אחד משירי המאבק של השחורים בתקופת האפרטהייד, "תביאו לי את מכונת הירייה שלי". במהלך משטר האפרטהייד היה לשירי המחאה נגד השלטון הלבן תפקיד חשוב. לפי מועצת אטקוויני ההחלטה לחתום על חוזה עם זומה התקבלה אחרי שבמועצה לא מצאו הקלטות של שירי המחאה.

 

"ניסינו למצוא בארכיון הקלטות, אבל לא מצאנו שום דבר", אמר נגקובו. אז נזכרו במועצה שזומה שמע את השירים בעצרות פוליטיות, ושהוא האיש המתאים לשחזר את השירים. "יש לו את הכישרון להבין את ההיסטוריה ואת הרגש מאחורי המוזיקה", אמר נגקובו. "הוא שר את השירים בשנות השמונים והתשעים, ואפילו לפני כן. רוב האנשים הצעירים במפלגת הקונגרס הלאומי האפריקני בכלל לא מכירים אותם".

ג'ייקוב זומה נשיא לשעבר של דרום אפריקה (צילום: AP)
(צילום: AP)
  

זומה היה פעיל נגד משטר האפרטהייד שישב עשר שנים בכלא באי רובן, ביחד עם נלסון מנדלה. בפברואר התפטר זומה מתפקידו אחרי שמפלגת השלטון (הקונגרס הלאומי האפריקני) החליטה להדיח אותו. שנותיו של זומה בשלטון היו מרובות בשערוריות שהכתימו ופילגו את המדינה.

 

שמו של זומה נקשר בשלל פרשות שחיתות. הקלטת אלבום שירי המחאה לא תהיה הפעם הראשונה שבה הוא משתמש בכספי ציבור. בתקופתו כנשיא השתמש בסכום גבוה בהרבה מהעלות המשוערת של האלבום. הוא עורר זעם גדול במדינה כשלקח 16 מיליון דולר מכספי הציבור כדי לשדרג את אחוזת ביתו.  

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים