שתף קטע נבחר

קרואטיה באולטימטום לישראל: נבטל את עסקת ה-F-16

בתחילת 2018 זכתה ישראל במכרז להעברת 12 מטוסי קרב משודרגים לחיל האוויר הקרואטי, אבל התנגדות ארה"ב מעכבת את המהלך. כעת מודיע משרד ההגנה בזאגרב: אם לא תאשרו עד 11 בינואר - נבטל את העסקה

 

ארכיון. F-16 "ברק" (צילום: Getty Images   ) (צילום: Getty Images   )
ארכיון. F-16 "ברק"(צילום: Getty Images )

משרד ההגנה של קרואטיה הציב אתמול (יום ד') אולטימטום לישראל ולפיו אם עד 11 בינואר היא לא תודיע שהיא מסוגלת לספק את מטוסי ה-F-16 המשודרגים - כפי שנקבע במכרז שבו זכתה ישראל – תבטל קרואטיה את העסקה כולה. הבעייתיות בהשלמת העסקה נובעת מהתנגדות של ארה"ב, ובהודעה של משרד ההגנה בזאגרב הודגש כי האחריות להשגת אישור מהממשל בוושינגטון לספק את המטוסים בתצורה המוסכמת היא של מדינת ישראל.

 

"במקרה שבשל אי הבנות בין ישראל לבין ארה"ב, קרואטיה לא תוכל לרכוש את המטוסים שבחרה, הרי שממשלת קרואטיה תבטל את ההחלטה לבחור את מטוס הקרב הרב-תכליתי מ-29 במרץ", נכתב בהודעה. "קרואטיה ניהלה את הפרויקט המורכב הזה באופן שיטתי, מקצועי ושקוף, תוך שמירה על האינטרסים הלאומיים שלה".

 

ההודעה פורסמה כיממה וחצי אחרי פגישת ראש הממשלה בנימין נתניהו בברזיל עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, שלאחריה אמר גורם מדיני בכיר שישראל עדיין לא פתרה את המחלוקת בעניין עסקת מטוסי ה-F-16 מול ארה"ב.

 

במרץ האחרון זכתה ישראל במכרז למכירת 12 מטוסי F-16 "ברק" משודרגים לחיל האוויר הקרואטי, שמבוסס על מטוסי מיג ישנים ומעוניין להתחדש. שווי העסקה הוא כחצי מיליארד דולר.

 

העסקה אמורה לחזק את היחסים בין ישראל לקרואטיה ולהוסיף להם ממד אסטרטגי. אלא שהאמריקנים, שהתמודדו במכרז והפסידו, זעמו על העסקה וטענו שישראל לא ביקשה אישור מוקדם למכור לקרואטיה מטוסים אמריקניים.

 

בשלב מסוים הסכימה ארה"ב שישראל תספק לקרואטים את המטוסים המקוריים ללא שדרוג המערכות האלקטרוניות החדישות, אלא שהקרואטים מסרבים בתוקף ועומדים על כך שיקבלו את המטוסים בתצורה שעל פיה נערך במכרז.

 

נתניהו ניסה לפתור את המשבר במגעים שקטים מול הממשל האמריקני, אך ללא הצלחה. ההערכה היא שבשל כך תיאלץ קרואטיה לבטל את המכרז ותפרסמו מחדש.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים