שתף קטע נבחר

סופית: עסקת מטוסי הקרב עם קרואטיה בוטלה

משרד הביטחון הודיע כי מכירת מטוסי F-16 לא תצא לפועל בשל "בעיות שלא היה ניתן לצפות", אך הקרואטים אישרו: ארה"ב הכשילה את העסקה. "ניהלנו שיח מקצועי ופתוח, הביטול לא היה בשליטת המדינות", אמר מנכ"ל המשרד

מטוס F-16 (צילום: EPA) (צילום: EPA)
מטוס F-16(צילום: EPA)
 

משרד הביטחון הודה הערב (חמישי) כי מכירת מטוסי F-16 לקרואטיה בוטלה בשל "בעיות שלא היה ניתן לצפות", אך הקרואטים אישרו כי הסיבה לביטול היא ארצות הברית שהכשילה את העסקה.

 

בהודעתו של המנכ"ל אלוף (במיל') אודי אדם שנמצא בקרואטיה נכתב כי "משרד הביטחון רואה חשיבות גדולה בהעמקת שיתוף הפעולה בין ישראל וקרואטיה. במסגרת זו יזמנו את פרויקט מטוסי F-16 הכולל ידע וטכנולוגיה ישראלית. הפרויקט התנהל באופן מקצועית ולאורך כל שלבי הפרויקט נוהל שיח מקצועי ופתוח בין ישראל לקרואטיה.

 

"קרואטיה פעלה באופן מקצועי ובשיקול דעת לאורך כל הדרך. לצערי התנאים לא הבשילו ולא הצלחנו לממש את העסקה בשל בעיות שלא היה ניתן לצפות ושאינן בשליטת המדינות. משרד הביטחון הישראלי מצפה להמשך שיתוף פעולה פורה עם קרואטיה. נעשה את המירב על מנת להעמיק את היחסים במגוון רחב של תחומים", הוסיף אדם.

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו ניסה לפתור את המשבר במגעים שקטים מול הממשל האמריקני, אך ללא הצלחה. הקרואטים ציינו בהצהרתם כי הסיבה לביטול העסקה היא סירובה של ארצות הברית לאשר את המכירה. "לצערנו, העסקה לא הבשילה בשל נסיבות לא צפויות שאינן בשליטתנו".

 

העסקה אמורה לחזק את היחסים בין ישראל לקרואטיה ולהוסיף להם ממד אסטרטגי. אלא שהאמריקנים, שהתמודדו במכרז והפסידו, זעמו על העסקה וטענו שישראל לא ביקשה אישור מוקדם למכור לקרואטיה מטוסים אמריקניים.

 

במהלך המשא ומתן ארה"ב הסכימה שישראל תספק את המטוסים המקוריים ללא המערכות האלקטרוניות החדישות, אך הקרואטים סירבו בתוקף ועמדו על כך שיקבלו את המטוסים בתצורה שלפיה נערך המכרז.  

 

בתחילת החודש התייחס מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו לסוגייה ואמר כי בפגישתו עם נתניהו בברזיל ברקע הנסיגה מסוריה, רה"מ קיבל "7 מתוך 8 הבקשות שלו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים