שתף קטע נבחר

מיי נערכת להפסד בהצבעה: "אמשיך לקדם את הברקזיט"

הפרלמנט בבריטניה צפוי לדחות הערב את ההסכם עם האיחוד האירופי, ולהגדיל את סכנת הפרישה ללא הסכם. בישיבת קבינט הבהירה מיי שגם תבוסה בהצבעה לא תשנה את דרכה. "היא לא תתפטר", אמר הדובר שלה

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי צפויה להפסיד הערב (יום ג') בהצבעה ההיסטורית בפרלמנט, על הסכם הפרישה שלה מהאיחוד האירופי. לקראת ההצבעה הערב (21:00 שעון ישראל) אמרה מיי לשרי הקבינט שלה שהיא תמשיך לקדם את תוכנית הפרישה שלה מהאיחוד - גם אם תספוג מפלה קשה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

"ראש הממשלה אמרה כעת לקבינט שהיא תקדם את הסכם הברקזיט שלה, בלי קשר לגודל התבוסה, מכיוון ש'זו הדרך היחידה", צייץ בטוויטר כתב ה"סאן". הדובר של מיי אמר שבשיחה עם שרי הקבינט התחייבה ראש הממשלה "להגיב במהירות" לתוצאות ההצבעה.

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי (צילום: EPA)
תרזה מיי יוצאת מישיבת הקבינט, היום(צילום: EPA)

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי (צילום: רויטרס)
(צילום: רויטרס)

הדובר נשאל אם מיי מתכוונת להתפטר במקרה של הפסד בהצבעה, והשיב שהיא נחושה לבצע את הכרעת העם ולפרוש מהאיחוד. "ראש הממשלה אמרה שהממשלה משרתת את העם, והיא מאמינה שאנחנו חייבים לבצע את תוצאות משאל העם ב-2016". הוא הוסיף שהקבינט לא דן על אפשרות של דחיית תאריך היעד המתוכנן לפרישה - 29 במרץ.

 

אתמול, בנאום בפרלמנט, אמרה מיי שההסכם עם האיחוד האירופי אמנם אינו מושלם, אך הוא ההסכם הטוב ביותר שניתן היה להשיג. היא הזהירה שאם ההסכם לא יאושר אחדותה של בריטניה תהיה בסכנה. "אל תאכזבו את העם", אמרה לחברי הפרלמנט בלונדון. "תבחנו את ההסכם הזה פעם נוספת", ביקשה.

 

 

בובה של ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי (צילום: MCT)
הטיטניק של בריטניה? בובה של מיי מחוץ לפרלמנט(צילום: MCT)
  

בובה של ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

מתנגדי ותומכי מול ה פרלמנט ב לונדון בריטניה (צילום: EPA)
מתנגדי הברקזיט ותומכיו מחוץ לפרלמנט(צילום: EPA)

ההתנגדות הגדולה בפרלמנט הבריטי להסכם, חודשיים וחצי בלבד לפני תאריך היעד לפרישה מהאיחוד, עלולה להוביל את בריטניה לפרישה ללא הסכם חלופי. תומכי ההסכם מזהירים שמדובר בלא פחות מאסון – ושבריטניה תיקלע למשבר כלכלי ופוליטי שיהיה החמור שידעה בעשרות השנים האחרונות.

 

במקרה של הפסד תידרש מיי להציג לפרלמנט הסכם מתוקן תוך ימים ספורים. הפסד "מכובד" בהצבעה הערב יעניק למיי הזדמנות לבקש מבריסל ויתורים נוספים, לפני שתציג לפרלמנט את הנוסח המעודכן של הסכם הפרישה מאירופה. תבוסה בהצבעה תגביר את הלחץ על מיי לדחות את תאריך היעד לפרישה (29 במרץ), ועשויה להוביל לשלל תרחישים – ממשאל עם נוסף על הברקזיט ועד פרישה ללא הסכם.

תומך ברקזיט מול ה פרלמנט ב לונדון בריטניה (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

מיי, נזכיר, התכוונה להביא את ההסכם להצבעה בפרלמנט כבר בחודש שעבר, אך נאלצה לדחות את ההצבעה יממה לפני כן, כשנעשה כבר ברור לגמרי שאין לה הרוב הדרוש כדי לאשר אותו. במעמד דחיית ההצבעה בדצמבר הבטיחה לחברי הפרלמנט לנהל שיחות נוספות עם מנהיגי האיחוד כדי שיספקו לבריטניה ערבויות בסוגיה שהטרידה את המחוקקים יותר מכול, סוגיית הגבול בין מדינת אירלנד העצמאית לבין הטריטוריה הצפון-אירית, השייכת לבריטניה.

האיחוד האירופי ()
 

הסכם של מיי סופג ביקורת קשה מכל הצדדים בממלכה. מתנגדי האיחוד האירופי טוענים כי ההסכם משאיר את בריטניה כבולה לאיחוד וכי מדובר למעשה בפרישה-למחצה בלבד, ואילו תומכי האיחוד האירופי טוענים שיש לקיים משאל עם חדש, משום שלפי סקרים שונים רוב הבריטים תומכים כעת, משהבינו את השלכות הפרישה, בהישארות באיחוד.

 

במסגרת המאמצים לשכנע את הפרלמנט לאשר את ההסכם פרסמה אתמול מיי את הערבויות שמובטחות לבריטניה בהסכם הפרישה. ראשי האיחוד האירופי מסרו למיי שהם מחויבים לנסות לחתום על הסכם סחר בעידן שאחרי הברקזיט, עד סוף השנה הבאה. הם אמרו שלהתחייבות הזאת יש ערך משפטי ושגם אם לא ייחתם הסכם סחר חדש תהיה לבריטניה אפשרות להאריך את הסטטוס קוו בגבול בין אירלנד לצפון אירלנד. נשיא הנציבות האירופית ז'אן קלוד ינוקר, ונשיא המועצה האירופית דונלד טוסק, הבטיחו למיי לפעול במהירות כדי למצוא אלטרנטיבות שישמרו את הגבול פתוח.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
תרזה מיי יוצאת מישיבת הקבינט היום
צילום: EPA
מומלצים