שתף קטע נבחר

גרסת השוטר שירה למוות בצעיר בבת ים: "חשתי סכנת חיים"

גורמים המעורים בחקירת מותו של יהודה ביאדגה (24) מבת ים, שנורה בידי שוטר בעת שהתפרע עם סכין ברחוב - אומרים כי השוטר שביצע את הירי חש "סכנת חיים ממשית, מוחשית ומיידית. הירי בוצע כמוצא אחרון". משפחתו זועמת: "היד קלה על ההדק"

 

 

במחלקה לחקירות שוטרים במשרד המשפטים עדיין לא החליטו אם לחקור באזהרה את השוטר ממרחב איילון שירה אתמול (ו') למוות ביהודה ביאדגה בן ה-24 מבת ים. עם זאת, נפתח הליך של תחקיר פנימי ראשוני של האירוע הקשה, ולפי גורמים במשטרה נראה כי השוטר פעל בהתאם לנהלי הירי.

 

יהודה ביאדגה  ()
יהודה ביאדגה

כאמור, האירוע התרחש אתמול סמוך ל-15:30. צוות משטרתי רכוב על קטנוע הוזנק לכיוון ביתו של ביאדגה ברחוב בלפור שבעיר בעקבות דיווח של בני משפחתו בנוגע לכך שהתפרע בבית ולאחר מכן יצא לרחוב כשהוא מנופף בסכין בידו.

 

צמד השוטרים התפצל וסרק את השטח. אחד מהם, חמוש באקדח טייזר (נשק הלם חשמלי), פרק מהקטנוע והחל לחפש את ביאדגה רגלית. השוטר הנוסף -  שירה - המשיך בנסיעה מסביב לביתו של המנוח כדי לאתרו.

 

במהלך הנסיעה, כך מתברר, הבחין השוטר בביאדגה כשהסכין בידו. הוא עצר את הקטנוע בצומת הרחובות ז'בוטינסקי והרצל - כמה מאות מטרים מביתו של ביאדגה - וקרא לו לזרוק את הסכין באופן מידי. לדברי השוטר , החשוד החל לרוץ לעברו עם הסכין ולכן ביצע לעברו ירי למרכז הגוף. עדי ראייה אמדו את המרחק בין השניים במטרים ספורים.

 

עו"ד שגיא בלומנפלד, ממשרד ברטל-כהן, המייצג את השוטר היורה, אמר: "השוטר נאלץ לבצע ירי כמוצא אחרון ונוכח סכנה ממשית, מוחשית ומיידית לחייו. בנסיבות הללו הוא פעל כדין, ואנו בטוחים כי כך יתברר. אנו משתתפים בצער המשפחה".


תיעוד הירי (צילום: יבגני לאוכמן)
מתוך תיעוד הירי(צילום: יבגני לאוכמן)

זירת ארוע הירי בבת ים בה נהרג תושב בת ים ()
זירת האירוע בבת ים

זירת ארוע הירי בבת ים בה נהרג תושב בת ים ()
זירת הירי

היום הותר לפרסום כי יהודה ביאדגה, בן 24 מבת ים, הוא הצעיר שנורה למוות אתמול (יום שישי) על ידי שוטר. לפי המשטרה, הגבר איים בסכין שלופה על שוטרים, ונורה על ידי אחד מהם. הצעיר, שככל הנראה לקה בעבר בהלם קרב, השתולל בביתו וברחוב לפני שרץ לעבר השוטרים. נסיבות המקרה נבחנות על ידי המחלקה לחקירות שוטרים.

 

זירת ארוע הירי בבת ים בה נהרג תושב בת ים (צילום: מתן טורקיה)
שוטרים בזירה, דקות אחרי האירוע(צילום: מתן טורקיה)

זירת ארוע הירי בבת ים בה נהרג תושב בת ים (צילום: מתן טורקיה)
שוטרים בזירה(צילום: מתן טורקיה)

משפחת ההרוג זועמת: "מתביישים במשטרה"

משפחתו של ביאדגה הביעה תרעומת על התנהלות השוטרים, שלטענתם היו עם יד קלה על ההדק. אחיו, דוד ביאדגה, אמר: "כשבמחבל בא לבצע פיגוע אומרים 'אל תירו', וגם אם יורים אז זה לרגליים; אבל כשזה אזרח - יורים לפלג הגוף העליון. זה משהו לא נורמלי". האח סיפר עוד כי יהודה "היה בנאדם נורמטיבי לחלוטין. למד והתחנך בבית ספר, היה מצטיין בלימודים, המורים שלו יעידו על זה. הוא היה בישיבה לפני הצבא, בחור ירא שמיים".

 

גיסו של ביאדגה, הגוס ווביו, סיפר: "גדלתי איתו. יש לו בעיה והוא חולה קצת. הוא נהג ליטול כדורים והפסיק. אתמול הוא לקח סכין והשתולל בבית. ההורים יצאו מהבית והתקשרו אליי. אני זה שהתקשרתי למשטרה". לדבריו, "ירו לו בראש. הבנאדם לא השתולל בחוץ, ירו בו במעבר חצייה. שאלתי את השוטר מה קרה, אמרו לי להגיע לטיפול נמרץ ושם לא נתנו לי לראות אותו. בסוף הכניסו את ההורים ואמרו להם שהוא מת".

 

הגיס, שמתנדב כבר ארבע שנים במשטרה, הוסיף בזעם: "בכל סוף שבוע אני מתנדב וממחר אני זורק את המדים. אני מתבייש. אני לא יכול לראות אותם יותר. עד מתי ימשיכו להתייחס ככה לעדה שלנו?".

 

הבעיות הרפואיות של ביאדגה החלו, לדברי המשפחה, בזמן שירותו הצבאי - כשהוא הועבר בסיס. "אני רוצה שכל עם ישראל יגיע להלוויה", אמר הגיס. "למה לא ירו כדור באוויר? ישר לירות בראש כדי להרוג? היה שם אדם לא בריא".

 

ח"כ פנינה תמנו שטה (יש עתיד) הגיבה על המקרה: "מדובר באירוע חמור שבו בחור צעיר, פגוע נפש וככל הנראה הלום קרב כתוצאה משירותו בצבא, נורה ומת בידי שוטרים. סימני השאלה חריפים ובראש ובראשונה מדוע הצעיר נורה בפלג גופו העליון ולא נוטרל בירי לפלג הגוף התחתון? איפה היו רשויות הרווחה והבריאות טרם האירוע, ואיך הגענו לתוצאה שהמשפחה הזמינה את המשטרה וקיבלה כתוצאה את גופת בנה המת.

 

"המחלקה לחקירות שוטרים צריכה להיכנס באופן מידי לתמונה ולתחקר את המקרה בכדי לתת הסברים למקרה החמור הזה. רק ב-2015 יצאו יוצאי אתיופיה למחאות ענק כנגד אלימות שוטרים וקלות ההדק כלפי צעירים יוצאי אתיופיה, נדמה שריבוי המקרים סביב צעירי העדה ממשיכים להחריף את משבר האמון של בני הקהילה בכלל הרשויות".

 

מהמשטרה נמסר: "נבקש להבהיר כי תגובתו של השוטר נבעה מהערכתו את הסכנה המוחשית שנשקפה לחייו ובשום אופן ללא כל קשר למוצאו של החשוד.

 

"כמקובל בכל מקרה של ירי במהלך פעילות מבצעית של המשטרה, נפתחה בנושא בדיקה במח"ש ואין זה ראוי להסיק מסקנות שיש בהן כדי להטעות את הציבור ביחס לאירוע זה טרם השלמת הבדיקה על ידי הגוף המוסמך לכך.

 

"למותר לציין כי משטרת ישראל משתתפת בצערה העמוק של המשפחה על אובדנה, ללא קשר לנסיבות המקרה שכאמור נבדקות".

 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים