שתף קטע נבחר

זורמים בהנעה: הצצה לפרויקט החשמוּל ברכבת

החלפת שיטת הנעת הרכבת הופיעה בתל אביב, והובילה לסגירת קווים בסופי השבוע. בסיור בשטח התקשה ראש מנהל החשמול ברכבת ישראל להתחייב על יעד לסיום העבודות בעיר, אך ממידע שהגיע ל-ynet עולה כי הן עשויות להגיע לסופן באמצע השנה. ומה אומר הבכיר על התקלות בקו ירושלים-נתב"ג?

 

 
המונח "עבודות חשמול" הפך לשגור בפי רבים מנוסעי הרכבת, שסובלים פעם אחר פעם מסגירת תחנות ושינויי קווים הבאים בעקבותיהן.

 

שבוע לאחר שהעבודות יצאו לדרכן בתל אביב - והחלו להשבית את מקטע ההגנה-סבידור בכל סוף שבוע - פגשנו את ראש מנהל החשמול של רכבת ישראל, עמית צקלה, כדי להבין באמצעותו את ההליך.

עבודות החישמול הרכבת בתחנת ת
עבודות החשמול בתחנת ת"א-ההגנה(צילום: מוטי קמחי)
עמית צלקה, ראש מנהלת החישמול רכבת ישראל, מלווה את עבודות החישמול בתחנת ת
עמית צקלה, ראש מנהלת החשמול ברכבת ישראל(צילום: מוטי קמחי)

עבודות חישמול ברכבת ההגנה (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

ביום חמישי האחרון הגענו למסילת הרכבת הסמוכה לתחנת תל אביב-ההגנה. שני אנשי צוות של חברת "semi" הספרדית עמלו על פריסת חוטי חשמל על קונסטרוקציה בגובה. לאחר כמה דקות של עבודה בגשם, הם סימנו באגודל למנהל שהמתין למטה כי עוד עמוד "חושמל" בהצלחה.

 

בסוף התהליך אמור להתנוסס מעל למסילה קו מתח חשמלי שיעביר חשמל לרכבת דרך מגע עם הפנטוגרף, מעין זרוע מגע שמחוברת לקטר. החשמל יעבור אז דרך הרכבת לאדמה, ייקלט בחזרה בקונסטרוקציות שנבנות בכל כמה מאות מטרים מסביב למסילה, ומשם לשנאי.

 

לכאורה מדובר בתהליך פשוט, אך ריבוי המסילות והמפלגים יוצר מצב שעבור כל קילומטר וחצי אווירי של מסילה צריך לחשמל 15 קילומטרים.

 

"מגבלות שלא קשורות רק בתשתית"

צקלה (52) נמצא בתפקיד שלוש שנים, שאופיינו בלחצים פוליטיים ופנים ארגוניים, בעיקר סביב חשמול המסילה מירושלים לתל אביב. ניכר עליו שבשנים הללו הוא למד שלא להתחייב: "זה יקרה עד סוף 2019. אנחנו לוחצים מאוד להתקדם, אך יש מגבלות שלא קשורות רק בתשתיות. בכל רגע שהרגולטור נותן לנו, אנחנו עובדים עם כמה צוותים על הקו כדי לקצר את העיכוב שנוצר".

 

ואולם, ממידע שהגיע ל-ynet עולה כי ברכבת מעריכים שעבודות החשמול מירושלים לתחנת ההגנה יסתיימו כבר באמצע השנה. אף שאיש ברכבת לא ייתחייב לכך בצורה רשמית - זה התאריך המסומן ביומנים של מנהלי הפרויקט, הישראלים והספרדים גם יחד.

עבודות חישמול ברכבת ההגנה (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

עבודות חישמול ברכבת ההגנה (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

עבודות חישמול ברכבת ההגנה (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

עבודות חישמול ברכבת ההגנה (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

בעבודות ניתן כיום דגש לקו ירושלים-תל אביב, אך פרויקט החשמול לא מתחיל ונגמר בין שתי הערים הללו. בתוכניות המגירה שעל שולחן מנכ"ל הרכבת יש תוכנית מפורטת לחשמול 420 קילומטרים ברחבי הארץ.  

 

צקלה מבין את כובד המשקל שמונח על כתפיו. לטענתו, בימים אלה מתקיימות פגישות בין אנשי הרכבת לחברת "semi" במטרה לקצר טווחים. "אנחנו עובדים על עיבוי הצוותים ועל תוכנית האצה. אני מניח שכל עבודות החשמול בכל רחבי הארץ יסתיימו בטווח שבין חמש לשש שנים, אם לא ניתקל בבעיות".

עבודות חשמול רכבת ישראל (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)
 

אחרי ירושלים, המקטעים הבאים שיזכו לחשמול הם בין תל אביב ללוד וכן מקטע אשקלון. השניים זוכים לעדיפות מאחר שלצד שתי התחנות הללו מוקמים בימים אלה מוסכים שנועדו לשרת את הקרנועים החשמליים שרכשה הרכבת. המקטע הרביעי שיחושמל יהיה הצפוני שעובר בין כרמיאל לחיפה.

 

לפי צקלה, גם הקווים החדשים יהיו מוכנים לחשמול מהיר: "כל קו שנבנה היום יהיה מוכן לחשמול והקווים ייפתחו מחושמלים".

 

"כל תקלה מתוחקרת, גם כל עיכוב"

צקלה נחשב למנהל סמכותי, שמכיר כל פרט בעבודות החשמול שנעשות בשטח, אך מדגיש בהתייחסו לתקלות החוזרות ונשנות בקו ירושלים-נתב"ג, כי קווים פועלים אינם תחת אחריותו.

 

ובכל זאת, על הקו הפועל בהרצה אמר ראש מנהל החשמול כי "זה קו יציב ביותר, מצבו טוב משל אחרים. יש עליו זרקור, זה קו בהרצה, ואנחנו לומדים להפעיל את הטכנולוגיה, את המערכות, ולומדים מכל תקלה.

 

"לכל תקלה יש דו"ח והיא מתוחקרת, גם כל עיכוב מתוחקר. אם התקלה חוזרת, אנחנו עובדים עם הספק שוב ושוב כדי להבין מה הבעיה ואיך לפתור אותה".

 

שלא למצלמה, צקלה חושף בפנינו טפח מן השיקולים שבגינם ירדו מספר הרכבות בצפון עם פתיחת הקו המהיר. הוא סיפר למשל כי מערך אחד של קטר דיזל עומד על המסילה במטרה לקחת פיקוד בכל פעם שהרכבת החשמלית נתקעת.

 

הוא מבין שבכך יש פחות רכבות בקו החוף, אך מאמין בכנות שחייבים לשמר את קטר הדיזל ליד ירושלים למקרה הצורך.

עבודות חישמול ברכבת ההגנה (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

עבודות חישמול ברכבת ההגנה (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)

כשנשאל האם חלה טעות בהכשרת הנהגים על הקרונות החשמליים, צקלה שלל זאת מכל וכל. "כל המערכת לומדת את החשמול תוך כדי תנועה, ומכל תקלה לומדים כדי שהיא לא תחזור. אמנם זה לא תחום האחריות שלי, אבל אני יודע לומר שהנהגים עברו קורס מובנה והוסמכו על ידי היועצים הרלוונטיים".

 

 

כמה מאנשי הרכבת חושבים שהקו יצא לפעולה מוקדם מדי, אך צקלה סבור אחרת. לדבריו, "השאלה הייתה האם פותחים קו שנוסע בצורה בטוחה עם נוסעים, או שלא. אם היינו בוחרים שלא, היית עומד פה ושואל אותי על קו שעובד ארבעה חודשים בלי נוסעים. מכיוון שאין בעיות בטיחות, החלטנו לפתוח את הנסיעות לנוסעים והודענו שהקו בהרצה. אז יש תקלות ואנשים נפגעים, אבל ההחלטה הייתה נכונה".

 

על הביקורת על כך שהרכבת פתחה את הקו ללא אישורה הסופי של חברת "isa" השווייצרית, שהייתה אמורה להעניק לרכבת אישור חיצוני, אמר צקלה: "פתחנו עם האישור שלהם ועם הצעות לתיקונים. גם באירופה נפתחים קווים עם התניות, וגם אנחנו קיבלנו התניות.

 

"את חלקן עלינו להשלים תוך חצי שנה וחלקים אחרים - תוך שנה. עשינו בינתיים פעולות כדי לתקן את הקיים, והם אישרו אותן ואת פתיחת הקו".


פורסם לראשונה 21/01/2019 22:27

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מוטי קמחי
עבודות החשמול ברכבת
צילום: מוטי קמחי
מומלצים