שתף קטע נבחר

מחאת יוצאי אתיופיה: "האצבע קלה על ההדק"

מותו של יהודה ביאדגה, שנורה על ידי שוטר לאחר שרץ עם סכין, מאיים להצית מחדש את מחאת בני העדה. הפעיל החברתי אבי ילאו באולפן ynet: "אם יהודה לא היה בן הקהילה האתיופית - זה היה נגמר אחרת". ההפגנה שתוכננה להיום נדחתה לתום השבעה

 

 

הריגתו של יהודה ביאדגה, צעיר מעורער בנפשו שנופף בסכין לעבר שוטרים בבת ים ונורה למוות על ידי שוטר, מאיימת להצית מחדש את מחאת יוצאי אתיופיה הטוענת לאלימות משטרתית נגדם. אבי ילאו, פעיל חברתי ובן העדה, אמר אתמול (א') לאולפן ynet: "אם יהודה לא היה בן הקהילה האתיופית - זה היה נגמר אחרת".

יהודה ביאדגה  ()
ביאדגה. חשש מהתלקחות של מחאת יוצאי אתיופיה

אמו של יהודה ביאדגה (צילום: יריב כץ)
אמו של יהודה ביאדגה מבכה את מותו(צילום: יריב כץ)

אביו של יהודה ביאדגה (צילום: יריב כץ)
אביו של יהודה ביאדגה בהלוויה(צילום: יריב כץ)

דוד ביאדגה אחיו של יהודה (צילום: אבי חי)
דוד ביאדגה, אחיו של יהודה, מירר בבכי על הקבר הטרי(צילום: אבי חי)

ברקע הטענות הגוברות על ירי בלתי מוצדק שגרם למותו של ביאדגה, תוכננה להיום (ב') הפגנת מחאה בצומת עזריאלי בתל אביב תחת הכותרת "דורשים צדק ליהודה". לבקשת המשפחה, ההפגנה נדחתה עד לאחר תום השבעה.

 

"מבחינתנו המקרה הזה הוא סיכול ממוקד, עד שלא יוכח אחרת - יהודה נרצח על ידי שוטר", אמר ילאו. לדבריו, מדובר בדוגמה נוספת לתופעת "האצבע הקלה על ההדק" כשמדובר בחשודים עם צבע עור שונה. "אנחנו שומעים ביממה האחרונה דיבורים על כך שלא הייתה אפשרות אחרת לאותו שוטר, אלא לנטרל את יהודה כפי שנטרל אותו".

ילאו. "יהודה נרצח על ידי שוטר" (צילום: שאול גולן) (צילום: שאול גולן)
ילאו. "יהודה נרצח על ידי שוטר"(צילום: שאול גולן)

 

 

 

הוא הוסיף: "המשטרה לא יכולה לרחוץ בניקיון כפיה ולהיתמם כאילו נוצרה פה סיטואציה של סכנה לשוטר. כולנו יודעים שבשביל לנטרל אתה לא דופק שני כדורים בראש של בן אדם. אנחנו יודעים איך ידה של המשטרה קלה על ההדק כשמדובר בנערים ממוצא אתיופי. זה לא מקרה חדש ולא מקרה ייחודי".

 

ילאו תקף את המשטרה, שלטענתו לא מקדמת את המלצות הוועדה למיגור הגזענות: "המשטרה היא הגוף היחיד שהתנגד להמלצות הוועדה. הם מדברים על אמון? איך אפשר לדבר על אמון כשאנחנו רואים את התמונות הללו, כששוב ושוב אנחנו רואים איך נערים ממוצא אתיופי נופלים קורבן לאלימות המשטרתית? אנחנו יודעים שיהודה נרצח על ידי שוטרים".

 

הגיס: "פשוט זרקו אותו בצה"ל"

מוקט פנטה, גיסו של ביאדגה, אמר בריאיון ל-ynet כי המשפחה עדיין בהלם מהסיטואציה: "אני לא יודע להסביר את הדברים, אני עדיין במצב של חוסר הבנה מוחלט למה בן אדם החליט לירות בבן אדם בראש. זה משהו שאני לא מעכל ולא יודע לתאר במילים. המדינה נותנת חסות להשתוללות הזאת".

 

 

"יהודה היה בחור נורמטיבי לחלוטין, סיים בית ספר בהצטיינות והתגייס להנדסה קרבית. מסיבה לא ידועה, חצי שנה אחרי השירות הוא החל לצאת מקו הבריאות, ובמשפחה לא ידעו בדיוק מה קרה לילד. צה"ל ראה שהילד לא משמש אותם למטרות שהם רוצים, אז הם פשוט זרקו אותו", סיפר פנטה.

 

"הם הכירו בטראומה שלו, אבל לא ביקרו אותו ולא התעניינו. הם לא ניסו לחקור את נסיבות ההידרדרות של המצב הבריאותי שלו", הוסיף. "צה"ל היה צריך לבדוק את הדברים, ואם צה"ל היה בתמונה והרווחה היו לוקחים את זה ברצינות - אני חושב שהיה נמנע אסון".

דוד ביאדגה אחיו של יהודה (צילום: איתי בלומנטל)
המקום שבו נורה למוות ביאדגה(צילום: איתי בלומנטל)

דוד ביאדגה אחיו של יהודה (צילום: איתי בלומנטל)
(צילום: איתי בלומנטל)

ילאו סיכם: "אנחנו רוצים להאמין שהמשטרה הזאת היא גם המשטרה שלנו, שהיא אמורה להגן עלינו ולא רק לפגוע בנו. כשאנחנו קוראים למשטרה לעזרה - אנחנו רוצים שהיא תעזור לנו ושלא תאמלל אותנו או תפגע בנו. המציאות כיום היא שאנשים מפחדים, הם רואים בשוטר אויב. צריך לשנות את הקוסנפט הזה, שבסופו של דבר אזרחים פה מרגישים שהם אויבים ושהם לא שייכים".

 

"יהודה ביאדגה לא מת בקרב למרות ששירת בשירות קרבי בצבא, הוא מת ברחובות בת ים", אמרה יו"ר השדולה למען יוצאי אתיופיה, ח"כ פנינה תמנו שטה (יש עתיד). "משפחתו לא שיערה בנפשה שרגע של מצוקה, רגע אחד של טלפון דווקא למשטרה, יגדע את חייו של בנם הצעיר באכזריות.

 

"שלוש יריות, לא ברגליים, לא בידיים אלא בפלג הגוף העליון - ליהודה לא היה סיכוי לשרוד. יהודה היה כנראה שקוף לכל הרשויות, כי נשאלת השאלה - איפה הייתה הרווחה? איפה מערכת הבריאות? בסוף מי שטיפל בו זו המשטרה. הוא לא נוטרל, הוא מת. ונשאלת השאלה הקשה באוויר, למה ועל מה? אני משתתפת בצער המשפחה וקוראת לחקור באופן יעיל ומהיר את המוות המיותר והעצוב הזה", אמרה.

 

החשש: התלקחות מחאת בני העדה

ההפגנה שתוכננה להיום נדחתה, כאמור, לבקשת המשפחה עד לתום השבעה. עו"ד דיקלה בסופקד, ממארגני ההפגנה, סיפרה: "אני מזועזעת ולא הצלחתי לישון. לוחם, חייל ששירת את המדינה, נרצח על ידי שוטר ביום שהוחזר לעבודה".

 

בסופקד סיפרה על מקרה שבו טיפלה לפני כשבוע וחצי. "הגעתי לתחנת המשטרה לאחר שקיבלתי הודעה על כך שעצרו נער בן 16, ושערותיי סמרו. השוטר הסביר לי כי חושדים בו שיש לו טלפון סלולרי גנוב. שאלתי את השוטר: 'מדובר בילד בן 16 שצריך ללכת לבית ספר - הבאת אותו לפה עם אזיקים כי אין לו קבלה של הטלפון? לך יש קבלה על הטלפון שלך? על זה עוצרים ילד?'. זו המציאות. כשמדובר ביוצאי אתיופיה משתמשים בכל האמצעים ואין מידתיות".

 

בני ילאו, יוצא אתיופיה בן 31 מקריית מלאכי, טוען שחווה על בשרו יותר מפעם אחת את האלימות המשטרתית כלפי בני הקהילה. "פעמיים נעצרתי בלי סיבה", סיפר. "בפעם הראשונה שוטר סיור שפגש בי ברחוב נטפל אליי, ובמעצר הכו אותי. בפעם השנייה שוטרים שטעו בכתובת פרצו לי לבית והתייחסו אליי כמו לחבר בארגון פשיעה.

 

"כדי לכסות על הטעות האשימו אותי שתקפתי אותם. עצרו אותי והשאירו אותי שש שעות בתחנת המשטרה - אזוק, בלי שתייה ובלי שירותים. בעטו בי, קיללו והשפילו אותי. בשני המקרים הגשתי תלונות למח"ש אבל לא עשו כלום לשוטרים". בנוגע להריגתו של ביאדגה אמר כי הוא אינו מופתע. "ידעתי, הרבה ידעו שזה יקרה", טען. "וזה ימשיך לקרות כי אנחנו כעדה לא טיפלנו בזה. רקדנו והשתתפנו באירועים עם המשטרה במקום לנהוג בצורה אקטיביסטית לא מתפשרת בכדי שתייצר שינוי חקיקה כנגד אלימות שוטרים. כל מי 'שהתנבא' חטף ביקורת - אתה פסימי, קיצוני, מייצר מדון, חולה נפש. האופטימיסטיות החד צדדית רצחה עוד בן מהעדה האתיופית".


פורסם לראשונה 20/01/2019 21:57

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים