שתף קטע נבחר

ישראלי שנרצח בסכסוך כספי הוכר כנפגע פעולות איבה

דוד בר-קפרא נרצח ע"י פלסטינים בכרם שבבעלותו. למרות שהרוצחים התעקשו שלא מדובר באירוע על רקע לאומני ותביעת המשפחה נדחתה פעמיים, משרד הביטחון החליט שהאכזריות שבה נקטו קשורה למוצאו היהודי

 

בר קפרא. הוכר כנפגע פעולות איבה ()
בר קפרא. הוכר כנפגע פעולות איבה
 

משרד הביטחון הודיע היום (שלישי) כי הוא החליט להכיר בדוד בר-קפרא ז"ל, שנרצח לפני שלוש שנים על ידי פלסטינים, כנפגע פעולות איבה. ההודעה נמסרה גם לאגף נפגעי פעולות איבה בביטוח הלאומי על-מנת שמשפחתו של בר-קפרא תוכל לממש את מלוא הזכויות שמגיעות לה.

 

ממשרד הביטחון נמסר כי למרות שמשפחתו ביקשה להכיר בו כקורבן פעולת איבה פעמיים ונדחתה, ממצאים חדשים שהובאו בפני המשרד בהמשך להכרעות הדין כי המורשעים "נקטו באלימות חריגה ואכזרית כלפי המנוח", גם כשכבר לא היה יכול להתגונן מפניהם.

הכרם שבו אותר בר קפרא (צילום: יריב כץ) (צילום: יריב כץ)
הכרם שבו אותר בר קפרא(צילום: יריב כץ)

 

 

בר-קפרא נמצא ב-24 ביוני 2015 כשהוא מוטל בכרם שבבעלותו במושב פדייה שבשפלה. הוא פונה לבית חולים במצב אנוש ובהמשך נפטר מפצעיו. הנאשמים בתקיפה, פלסטינים שעבדו אצלו ושהו בישראל בניגוד לחוק, הועמדו לדין באשמת רצח - וטענו כי לא התכוונו לרצוח אותו. במשרד הביטחון מסרו כי "על בסיס עדויות הנאשמים וממצאי החקירה נדחתה בקשת משפחתו של בר-קפרא להכיר בו כנפגע איבה, בשתי הזדמנויות שונות".

 

הסגן הבכיר ליועמ"ש מערכת הביטחון, עו"ד ידידיה אורון, אמר כי "משהובאו בפני הכרעות הדין של הנאשמים, מהן עולה בבירור בשתי הערכאות כי הנאשמים נקטו באלימות חריגה ואכזרית כלפי המנוח, ועוד בשלב בו שכב על הקרקע חסר אונים ונטול יכולת להתגונן, אלימות שאין בה צורך על מנת להשלים את השוד, אלימות שלגביה קובע בית המשפט: נתקיימה אצל הנאשם מודעות ציפיות מראש של אפשרות של התרחשותה של תוצאה קטלנית תוך אדישות, אי אכפתיות, הרי שיש יסוד סביר להנחה כי אלימות מיותרת ואכזרית זו מקורה,

גם אם בתת המודע, במטרה של פגיעה במנוח בשל השתייכותו למוצא היהודי וזאת על רקע הסכסוך היהודי-ערבי".

 

עו"ד אורון הוסיף כי החלטתו התבססה על "האכזריות והאלימות החריגה מעבר לנדרש למעשי השוד". לדבריו, "רק לאחר שהיכו בו את מכות המוות, חיפשו בכיסיו ולא מצאו כסף. הוכח כי הפגיעה במנוח לא היתה נחוצה לנטרולו ולשדידת רכוש. לו היו מפסיקים את האלימות כשהוא שוכב וחסר יכולת להתגונן, ייתכן שהיה מקום לקבוע שהאלימות הינה לצורך השוד.

 

"משקבעו בתי המשפט כי האלימות האכזרית והחריגה לא הייתה נחוצה לצורך מימוש ביצוע השוד, הרי, יש כאן בפני יסוד סביר להניח כי אלימות זו נובעת ממניע לאומני", אמר סגנו של היועמ"ש למערכת הביטחון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים