שתף קטע נבחר

יום המשפחה הסטרייטית? "ילדים יושבים עצובים בכיתה"

לקראת יום המשפחה בשבוע הבא, בדיקת ynet מעלה כי התכנים בבתי הספר אינם מעודכנים וכמעט אף אחד מהם לא עוסק במשפחות גרושות, יחידניות או גאות. ארגון חוש"ן: "משרד החינוך מציע שיעורים רק על משפחות נורמטיביות"

 

 

על רקע יום המשפחה, שיצוין בשבוע הבא בבתי הספר, בדיקת ynet מעלה כי חלק זניח ממערכי השיעור הייעודיים ליום זה נוגעים למשפחות להט"ביות, וברובם המכריע מתייחסים לתא משפחתי מסוג אחד בלבד. בנוסף, אין כל הנחיה מצד משרד החינוך להתייחס ביום זה לסוגים שונים של משפחות.

 

בחוש"ן, הארגון הלהט"בי המרכזי שפועל במערכת החינוך, כמו גם בקרב מורים ומומחים לחינוך, נטען כי התכנים המוצעים על ידי המשרד אינם מעודכנים וכי אנשי ההוראה אינם מתבקשים לעשות התאמות כלשהן ולדבר עם התלמידים בין היתר על משפחות יחידניות או להט"ביות. מנגד, במשרד החינוך טוענים כי ההנחיה לקראת היום היא לחגוג אותו "באופן מותאם למשפחות התלמידים ובהלימה למאפיינים שלהן".

 

באתר משרד החינוך מוצעים למורים 12 מערכי פעילות לקראת יום המשפחה, כאשר רק אחד מהם מתרכז במשפחות מגוונות. הפעילות מתבססת על ספרם של יהודה אטלס ויעל משאלי "כל אחד והמשפחה שלו". אחת ממטרות הפעילות, על פי המערך, היא שהתלמידים יכירו "משפחות שונות בישראל ויפתחו רגישות כלפי ילדים שמשפחתם שונה מהמשפחה שלהם". ואולם, בדף הפעילות המוצע מתבקשים התלמידים לספר על אבא ואמא שלהם. גם בכל הסרטונים המוצעים להפעלות ביום המשפחה באתר משרד החינוך – אין כל אזכור למשפחות יחידניות וחד מיניות.

 

מערך השיעור ליום המשפחה (צילום: מתוך הספר
אחד ממערכי השיעור (צילום: מתוך הספר "לחיות ביחד ישראל")

באתר מט"ח, שמציע גם הוא מערכי שיעור לקראת יום המשפחה לבתי הספר היסודיים, אין כלל התייחסות למשפחות חד מיניות באף אחד ממערכי השיעור. בספר "לחיות ביחד ישראל", הספר הפופולרי ביותר בשיעורי מולדת בכיתות ב', נכתב: "כיום ברוב המשפחות יש אמא, אבא, ילדים. יש משפחות שיש בהן הורה אחד (אמא או אבא), וילדים. יש משפחות גדולות שיש בהן הרבה ילדים, ויש משפחות קטנות, שיש בהן ילד אחד או ילדה אחת. המשפחה גדלה כאשר האישה יולדת או כאשר המשפחה מאמצת ילד או ילדה". סקירה מלאה של הספר מעלה כי הוא אינו מאזכר ולו פעם אחת סוגים נוספים של משפחות. על פי הדוגמאות, כל המשפחות הן הטרוסקסואליות ובנוסף, אין משפחות יחידניות.

 

"אני חושבת שיש הרבה מאוד התקדמות ואנחנו רואים גם בתוך משרד החינוך התקדמות" אמרה תמר יהל, מנכ"לית חוש"ן, באולפן ynet. "למשל, משרד החינוך היום מתקצב בתי ספר כדי שיוכלו להביא אותנו לקיים פעילות בנושא של נטייה מינית, זהות מגדרית, ושל משפחות מגוונות, אבל זה לא מספיק.

 

"היום, אם המורים לא רוצים להביא את התוכן הזה, למשל ביום המשפחה, זה לא יקרה. סל הכלים שהם מקבלים, והמערכים שמציעים להם לא מציינים את הדבר הזה, ומתייחסים אך ורק למשפחות מאוד נורמטיביות. ארגון חוש"ן רואה ביום המשפחה הזדמנות לקדם סובלנות כלפי משפחות מגוונות ומציע להשתמש במערכים הייעודיים שיצרנו, שמנכיחים ייצוג של מגוון רחב של משפחות".

 

"יש ילדים שיושבים בכיתה עצובים"

"לקראת יום המשפחה המורים עסוקים בחיפוש אחר פעילויות אטרקטיביות שיעבירו בכיתה", מספרת מורה ממרכז הארץ. "לא קיבלנו מעולם שום הנחייה מצד משרד החינוך לדבר על העובדה שיש יותר מסוג אחד של משפחה, לכן כל מורה עושה מה שהוא רוצה. כלומר, מורה שיש לה מודעות לעניין – ידבר על כך, ומי שלא יתעלם מהנושא בקלות.

 

העצרת המרכזית של קהילת הלהט
מחאת הלהט"ב(צילום: מוטי קמחי)

"צריך להבין שהסיפור הוא לא רק משפחות חד מיניות, אלא גם משפחות יחידניות, או ילדים להורים גרושים. אני יודעת מניסיון שיש לא מעט ילדים שיושבים באותו יום בכיתה עצובים, והם מרגישים מנודים וחשים שהמשפחה שלהם חריגה. אני מכירה מורות מסורתיות שאין לי ספק שיש להן בכיתה ילדים למשפחות חד מיניות שרק מחכים שהיום הזה ייגמר. יש התייחסות ללמידה טכנולוגית, להייטק וכל הזמן מדברים על התאמה למאה ה-21, אבל איפה הילד של המאה ה-21? אולי שכחו אותו, וזה עצוב מאוד".

 

מנגד, לטענת ד"ר חיית שחם, ראש המסלול היסודי במכללה האקדמית בית ברל, המודעות לשונות בקרב המשפחות גדלה בשנים האחרונות בקרב אנשי החינוך. "מה שקורה בשטח זה שיש המון מורים שמציגים את הנושא במערכי השיעור שלהם לא רק ביום המשפחה, אלא לאורך השנה. זה חלק מהאג'נדה החינוכית של בתי ספר ומנהלים רבים. משרד החינוך אמנם לא נותן הנחיה מסודרת בנושא, אבל כן ניתן דגש על הנושא מצד הצוותים החינוכיים ולמעשה המנהלים עוקפים את היעדר הנחייה מצד משרד". עם זאת, שחם טוענת כי התנהלות המורים והמנהלים צריכה לעלות בקנה אחד עם מדיניות המשרד.

 

"צריך לכנס ועדה בנושא ולהחליט שזו מטרה לאומית, שזו חלק מהאג'נדה החינוכית שלנו ושל משרד החינוך. יש פער בין חומרי הלמידה למציאות בשטח. היום, לשנות חומרי למידה זו פרוצדורה מאוד ארוכה ומסובכת. כשכבר עושים עדכונים לספרי הלימוד, התכנים הללו כן נכנסים, אבל זה תהליך ארוך. צריך לכנס ועדה שבה יצטרכו לחשוב איך מעניקים תחושת שייכות לכל הילדים. אני קוראת למשרד החינוך להוציא מזכר רשמי שבו כל מורה מגן ילדים ועד בית ספר תיכון תעצים במסגרות השונות את הלגיטימציה של משפחות שונות ומגוונות. צריך לשים את זה על השולחן ולא לסמוך על המורה שתעשה את זה".

 

תגובת משרד החינוך: "המשרד רואה חשיבות רבה בפלורליזם ובחשיפת התלמידים לסוגים שונים של משפחות. יום המשפחה הוא יום שיא שבו המורות והגננות בוחרות כיצד לציינו באירוע חגיגי. בזכות פעילויות אלה, יכולים התלמידים להכיר את כל סוגי המשפחות, ולהבטיח לכל ילד וילדה לחוות תחושת שייכות. ההנחיה המרכזית היא לחגוג את היום באופן מותאם למשפחות התלמידים ובהלימה למאפיינים שלהן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים