שתף קטע נבחר

"ידענו שהסיכויים למצוא לכודים בחיים אפסי": תיעוד מיוחד של משלחת צה"ל לברזיל

הצוותים וכלבי הלברדור שנשלחו מהארץ לסייע בחיפוש ניצולים באסון קריסת הסכר פעלו מעל הריסות אכסנייה, מסעדה ושני אוטובוסים שכוסו בבוץ. "מעולם לא נתקלנו במשימה כזו", אמר קצין במשלחת. קב"ן משוחח עם החיילים מדי ערב - והם צפויים לחזור לישראל עד סוף השבוע. תיעוד מיוחד ל-ynet

 

 

משלחת הסיוע הישראלית לאסון קריסת הסכר בדרום מזרח ברזיל סיימה אמש (יום ג') את יומה השני. עד כה איתרה המשלחת, שמונה כ-100 חברים, כ-20 גופות שנקברו תחת הבוץ שנגרם מסחף הזרימה ביום שישי האחרון. הצוותים הישראליים נעים בעיקר במסוקים בשל המרחקים העצומים, ופועלים בארבעה מוקדים עיקריים: מסעדה שבה היו 140 סועדים בזמן האסון, אוטובוס שבו היו כ-40 נוסעים, מיניבוס ואכסנייה – שכולם נקברו או התמלאו בעשרות טונות של בוץ.

 

הכוחות הישראליים, שכוללים את יחידת החילוץ הארצית של פיקוד העורף, את לוחמי היחידה למשימות תת-מימיות של חיל הים, את אנשי זק"א ואת לוחמי האש מיחידת להבה של מערך הכיבוי, הגיעו לברזיל כ-60 שעות לאחר הקריסה שקברה מאות מקומיים מתחת לנהרות הבוץ שבינתיים התקשה. חברי המשלחת מודים שהסיכוי למצוא ניצולים בחיים היה קלוש עד אפסי מלכתחילה.

 

"לברזיל יש צבא וכוחות חילוץ טובים, זו הכלכלה השביעית בגודלה בעולם. לא מדובר בצבא פרימיטיבי. אנו לומדים מהם פה והם לומדים מאיתנו", סיפר ל-ynet סגן מפקד החטיבה הסדירה וחבר המשלחת, סגן-אלוף שגיא ברוך, שציין כי ישראל היא המדינה היחידה בעולם ששלחה משלחת סיוע. "מעולם לא נתקלנו במשימה מסוג זה של חילוץ לכודים מבוץ. זו התנסות ראשונה שלנו. מראש ידענו שהסיכוי למצוא לכודים בחיים במצב שכזה, בחלוף 24 שעות, הוא קלוש ולאחר מכן הוא פוחת דרמטית".

 

לפי אחת הערכות, המשלחת תעזוב את ברזיל תוך 48-24 שעות. "נישאר פה בהתאם לצורך. זה משרת את האינטרסים של מדינת ישראל ולהערכתנו נחזור עד הסופ"ש ארצה. אנחנו מקבלים כאן הערכה רבה, חיבוקים ואהבה מהמקומיים", הוסיף סא"ל ברוך.

 

בשל המראות הקשים בהם נתקלים החיילים מפיקוד העורף, למשלחת צורף קב"ן של חטיבת החילוץ הסדירה שמשוחח עם החיילים מדי ערב ומסכם איתם את היום, כדי לסייע במניעת טראומה נפשית. חלק מהגופות אותרו במצב קשה בעומק של 4-3 מטרים בתוך האדמה.

החיפושים של המשלחת הישראלית אחרי גופות הברזילאים אחרי האסון בברזיל ()
"הסיכויים היו קלושים מלכתחילה". משלחת הסיוע הישראלית בברזיל

החיפושים של המשלחת הישראלית אחרי גופות הברזילאים אחרי האסון בברזיל ()

החיפושים של המשלחת הישראלית אחרי גופות הברזילאים אחרי האסון בברזיל ()

החיפושים של המשלחת הישראלית אחרי גופות הברזילאים אחרי האסון בברזיל ()

החיפושים של המשלחת הישראלית אחרי גופות הברזילאים אחרי האסון בברזיל ()

תליון צלב שנמצא בסיוע של המשלחת הישראלית לברזיל אחרי קריסת הסכר בדרום מזרח ברזיל ()
התליון של הנעדרת שאותרה ללא רוח חיים

העבודה מתחלקת כך בין הכוחות: סימון ראשוני של המרחב הבוצי הגדול שבו יש לפי החשד קבורות גופות. במשימה זו משתמשים הצוותים הישראלים ברחפנים ובמכשיר לגילוי אותות סלולאריים ממכשירים ניידים שקבורים בתוך האדמה.

 

לאחר מכן, שישה צוותים של לוחמות מיחידת עוקץ עם כלביהן שמומחים באיתור גופות בהריסות או מתחת לאדמה, סורקים את השטח. הכלבים מסמנים את המיקום המדויק של הגופה. בשלב זה נכנסים לפעולה הקצינים הברזילאים, שיחד עם ציוד ההרמה של לוחמי החילוץ הישראלים, מתחילים חפירה זהירה סביב מיקום הגופות, עד לאיתורן, תוך פיסוק ברזלים ולוחות שחוסמים את הדרך. את פינוי הגופות הסופי בשטח מבצעים אנשי זק"א.

 

"אחת הגופות שחילצנו הייתה של בת זוגו של הנהג שלקח אותנו לשטח. ראינו את התמונה שלה ברכב שלו והבנו שזו היא. הוא פרץ בבכי ואמר שידע מההתחלה כי היא לא בחיים", מספר סא"ל ברוך.

 

למשלחת הוקפצו במוצאי שבת גם קצינים סדירים ממשימות הביטחון השוטף שלהם באוגדת איו"ש, בהם מפקד גדוד תבור וארבעה מפקדי פלוגות. שניים מהם איתרו תליון צלב מזהב בין רגבי הבוץ, עם שם של נעדרת שאותרה ללא רוח חיים בקרבת מקום.

 

"אני עומד מעל אחד המוקדים ומולי משטח ענק של בוץ", העיד רס"ן א', מפקד פלגה מיחידת עוקץ שמפקד על צוות "קיצון", הייעודי להפעלת כלבים למשימה זו, "בחלק מהמקרים אנחנו תוקעים שדרית במקום בו הכלב סימן את מיקום הגופה, ומשאירים את משימת הוצאת הגופה גם לאחר בואנו, לכוחות המקומיים. גם לכוחות הברזילאים יש כלבים, והעבודה איתם היא משותפת".


פורסם לראשונה 29/01/2019 22:26

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
משלחת הסיוע הישראלית בברזיל
מומלצים