שתף קטע נבחר

מחאה נגד כנס פוליאמוריה בבר אילן: "בגידה בדת"

עשרות הפגינו מחוץ לאוניברסיטה במחאה על כנס שנועד להעניק כלים מקצועיים לטיפול בבני זוג לא מונוגמיים. "מאמללים את הזוגיות בשם המדע", אמרו המפגינים. בר אילן: "תומכים בדיונים מבוססי ידע ומחקר"

 

כ-200 מפגינים מחו אחר הצהריים (יום ג') בגשר הסמוך לאוניברסיטת בר אילן נגד כנס למטפלים מקצועיים בנושא פוליאמוריה שהתקיים בבית הספר לעבודה סוציאלית במוסד האקדמי. הכנס עורר בשבועות האחרונים סערה באוניברסיטת בר אילן, ובציונות הדתית בכלל.

 

הכנס, שהתקיים תחת הכותרת "סוגיות טיפול בפוליאמוריה", ביקש להתמקד בהיבטים הטיפוליים הנוגעים למערכות יחסים שאינן מונוגמיות, או מערכות יחסים עם יותר משני בני זוג. מתנגדי הכנס כינו אותו "כנס ניאוף" ובשבועות האחרונים התקיימו מספר מחאות נגד קיומו. במוצאי שבת התקיימה הפגנה מחוץ לביתה של רקטורית האוניברסיטה, פרופ' מרים פאוסט, בתל אביב, שבמהלכה קראו המפגינים לביטול הכנס.

 

מפגינים נגד פוליאמוריה בצומת בר אילן  (צילום: עידו ארז וניצן דרור)
המפגינים נגד הכנס(צילום: עידו ארז וניצן דרור)

מפגינים נגד פוליאמוריה בצומת בר אילן  (צילום: עידו ארז וניצן דרור)
(צילום: עידו ארז וניצן דרור)

מנגד, משתתפים בכנס טענו כי מאז החלו הלחצים על האוניברסיטה לבטל את הכנס, צומצמו האפשרויות להירשם אליו וכי בסופו של דבר הוא נערך בהיקף קטן יותר מכפי שתוכנן, וזאת על אף שלדעתם מדובר על "סוגיה טיפולית בוערת". במהלך הכנס ניסו מספר מפגינים להיכנס לבניין בו התקיים בכוח ולהפרץ לאולם, אך הורחקו מהמקום על ידי אנשי האבטחה של המוסד האקדמי".

 

בגשר בר אילן המפגינים קראו, בין היתר, "פוליאמוריה זו סטייה, אבא אמא משפחה", ו-"די לטירוף, עוצרים את הניאוף". הרב דרור אריה נשא דברים בעת ההפגנה ואמר כי "היום התחיל הסוף של המוסד הזה, שמדבר בשם המדע". הוא הוסיף: "כאן אין מדע כי מדע יש רק במקום שיש בו אמת. משפחה זו לא שותפות, משפחה זו ברית של התאחדות, של איש ואישה. בשם המדע רוצים לאמלל את הזוגיות. זו שפיכות דמים של הנפש, של הנשמה. זה לא בר אילן, זה בר מינן".

 

מפגינים נוספים טענו כי קיום הכנס באוניברסיטה בעלת צביון דתי כבר אילן אינה מובנת. "באוניברסיטה דתית לא יכול להיות דבר כזה ומחובתנו להפגין על זה", אמר ל-ynet ישראל רט, אחד המפגינים מחוץ לבר אילן.

 

מפגין נוסף כינס את הכנס "נוראי, זו פשוט זנות". הוא הוסיף כי "מדובר על כנס שמקדם את הרס המשפחה ויצירת תופעות נוראיות. הכנס בא לעודד את התופעה תחת החופש האקדמי. מדובר על גיהינום, הרס של עם ישראל, ועוד באוניברסיטה דתית. המטרה של הכנס היא להתיר ניאוף בפרהסיה".

 

"זהו כנס שאמור להכיר למטפלים כלים להכרת פוליאמוריה", סיפרה מאשה הלוי, ממשתתפות הכנס. "אם אי אפשר לדבר על הנושא הזה, אז עדיף כבר לסגור את אוניברסיטת בר אילן, כי יש שורה שלמה של מקצועות ונושאים שלא עולים בקנה אחד עם התנ"ך. אני מבינה את ההתנגדות לפוליאמוריה מצד הדתיים כי זו חברה פטריארכאלית, ונשים מיניות זה מפחידות כל דת מונותיאיסטית, לא רק את היהדות.

 

יעקב בן חמו, מפגין נגד פוליאמוריה בצומת בר אילן (צילום: עידו ארז וניצן דרור)
"מאמללים זוגיות בשם המדע"(צילום: עידו ארז וניצן דרור)

"מותר להתנגד, זו מדינה חופשית", הוסיפה הלוי. "אבל להתנגד בתוך מאוניברסיטה או לנסות למנוע אותו בכוח זה למנוע מהאקדמיה את החופש האקדמי שלה, ואם זה יקרה – עדיף כבר לסגור אותה. האוניברסיטה ניסתה ללכת בין הטיפות. מצד אחד היא נענתה לחלק מהדרישות ומצד שני אפשרה את קיום הכנס. יש לציין שהאוניברסיטה ביטלה את ההרשמה לכנס של חלק מאנשי המקצוע בעקבות אותם לחצים".

 

מאוניברסיטת בר אילן נמסר בתגובה: "הדיון האמיתי שיש לקיים הוא על החופש האקדמי. לצערנו אנשים וגופים המזוהים עם עמדות קיצוניות מפיצים מידע חלקי ולא עדכני סביב הכנס שהוא אקדמי-טיפולי במהותו. הנהלת האוניברסיטה תומכת באנשי סגל שלה המעוניינים לקיים דיונים עניינים המבוססים על ידע ומחקרים, וכך עשינו גם במקרה הזה.

 

"האקדמיה במהותה עוסקת רבות בסוגיות חברתיות שנויות במחלוקת. אנו עושים את זה במגוון תחומים ואין בעצם הדיון נקיטת עמדה כלשהי. לאחר פרסום תוכניית הכנס התקבל משוב לפיו תכני הכנס דורשים מבט נוסף. בחנו מחדש בשיתוף עם מארגני הכנס את ניסוח התוכניה ועדכנו את הנוסחים ורשימת המרצים, במטרה לשקף את הפן המקצועי באופן מדויק יותר.

 

"על מנת לוודא שיתקיים דיון מקצועי בלבד, ובשל רגישות הנושא ,מאושרת כניסה אך ורק לאנשים העוסקים בתחום, והינם מטפלים מיניים בהכשרתם. כללי החופש האקדמי והאחריות שלנו כמוסד אוניברסיטאי מחייבים את החוקרים והמרצים שלנו להיות עם יד על הדופק ולשאול שאלות. מידת ההשפעה שלנו על החברה והעולם כולו מבוססת על יכולות אלה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עידו ארז וניצן דרור
המפגינים מחוץ לאוניברסיטה
צילום: עידו ארז וניצן דרור
מומלצים