שתף קטע נבחר

גנץ החזיר את אופציית לפיד לשולחן: השניים ייפגשו הבוקר

רגע לפני סגירת הרשימות, גנץ ולפיד ייפגשו הבוקר בניסיון להגיע להסכמה על ריצה משותפת. לפי ההערכות, ללא רוטציה על ראשות הממשלה, לפיד יתקשה להסכים לאיחוד. במקביל נמשכים המגעים בין גנץ לאורלי לוי-אבקסיס. "על ויכוחים של סידור עבודה לא מחלישים הזדמנות לשינוי היסטורי", אמר אמש גנץ

יאיר לפיד בני גנץ (צילום: חורחה נובמינסקי, gettyimages)
לפיד וגנץ(צילום: חורחה נובמינסקי, gettyimages)

אחרי שתקף בחריפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו, פתח בני גנץ מחדש את אופציית החבירה עם יאיר לפיד: אחרי שיחה לילית בין בני גנץ ליאיר לפיד החליטו השניים להיפגש הבוקר (ד') כדי לבחון אפשרות של הרגע האחרון לאיחוד בין "חוסן לישראל" ו"יש עתיד". גורמים המעורים במשא ומתן בין השניים טוענים כי השיחה הייתה טובה וכי הבוקר ייעשה מאמץ אחרון לאיחוד גדול.

 

פחות מ-48 שעות לפני סגירת הגשת הרשימות לבחירות לכנסת ה-21 תכנן בני גנץ להגיע להשקת רשימת מפלגתו עם יו"ר מפלגת גשר, ח"כ אורלי לוי-אבקסיס. ואולם, המשא ומתן בין השניים לא התקדם באופן משמעותי, וכך מצא עצמו גנץ בעמדה מפתיעה והציע אמש שוב ליו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד לחבור אליו לרשימה מאוחדת. השאלה המכרעת היא אם לפיד יהיה מוכן לוותר על הדרישה לרוטציה בינו לבין גנץ על ראשות הממשלה. גורמים המקורבים לגנץ אמרו אמש כי "אם הרוטציה היא לא אולטימטום - יהיה איחוד בין גנץ ללפיד". עם זאת, ההערכה היא כי לפיד יתקשה להסכים לאיחוד שלא יכלול רוטציה בינו לבין גנץ.

 

 

גנץ, שנראה קודם לכן כמי שאינו מתלהב מאיחוד אפשרי עם לפיד, סיפר כי בכוונתו להתקשר אליו ולהיפגש איתו עוד במהלך הלילה, והשניים אכן נפגשו. "מיד בסיום הכנס אתקשר לחברי יאיר לפיד ואציע לו להיפגש", אמר גנץ בנאומו בגני התערוכה בתל אביב. "אציע לו שוב להניח כל שיקול אחר בצד וביחד להציב את ישראל לפני הכול. על ויכוחים של סידור עבודה לא מחלישים את ההזדמנות לשינוי היסטורי".

 

הקריאה הפומבית של גנץ התקבלה בסביבת לפיד ברגשות מעורבים. מצד אחד גנץ יכול היה לקבוע פגישה עם יו"ר יש עתיד בימים האחרונים ולא עשה זאת. מצד שני, במפלגה העריכו כי מאחר שגנץ לא הגיע להסכם עם לוי-אבקסיס ומאחר שמפלגתו ירדה בסקרים בכמה מנדטים בשבוע האחרון - חיבור של הרגע האחרון עם לפיד יכול להציג את גנץ כמועמד "ראש-בראש" מול נתניהו.

 

"צריך לבחון את ההצעה של גנץ, האם היא רצינית באמת או שמדובר במס שפתיים כדי להראות שהוא באמת פעל לאיחוד כוחות בתוך הגוש", אמרו גורמים במפלגת יש עתיד. באופן רשמי נמסר מטעמו של לפיד לדברים שאמר גנץ: "כפי שאמרתי אתמול על הבמה, נהפוך כל אבן, נעשה הכול כדי לא להחמיץ הזדמנות היסטורית להחלפת השלטון".

 

הצגת מועמדים מפלגה חוסן לישראל בני גנץ (צילום: EPA)
גנץ בנאומו בגני התערוכה, אמש(צילום: EPA)

 

במקביל, נמשכים המגעים בין גנץ לאורלי לוי-אבקסיס, אך נכון לאתמול עוד לא נרשמה פריצת דרך, והשיחות צפויות להימשך גם היום. שלשום פורסם על התקדמות משמעותית בין הצדדים. לוי-אבקסיס דורשת לקבל ארבעה או חמישה מקומות ריאליים בעשירייה הראשונה, בדומה למה שקיבל משה יעלון עם מפלגת תל"ם. בנוסף, היא דורשת לקבל תיק חברתי אם המפלגה תצטרף לקואליציה עתידית שתקום.

 

ההערכה היא שעד מחר בעשר בלילה, מועד סגירת הרשימות, הצדדים יגיעו להסכמות. עם זאת, גורמים במפלגת גשר לא שוללים את האפשרות שבסופו של דבר המשא ומתן לא יבשיל ולוי-אבקסיס תיקח סיכון ותרוץ ברשימה עצמאית, למרות הסקרים שאינם מחמיאים.

 

הרמטכ"ל לשעבר תקף בנאומו בחריפות את ראש הממשלה: "נתניהו, הכשרתי מפקדים כשלמדת משחק, שכבתי בתעלות כשתרגלת אנגלית בקוקטיילים". הוא דיבר על כך שנתניהו עזב בעבר את הארץ לארה"ב וכינה אותו "שליט יחיד ומנותק".

 

עוד אמר יו"ר חוסן לישראל כי "בעשור האחרון שלטה בישראל מפלגת שלטון אחת בה שלט שליט יחיד. לא הייתה לו אופוזיציה פנימית או חיצונית. הוא שלט במדינה באמצעות הסתה, הולכת שולל והטלת פחד. לא עוד. הפעם זה שונה. השליט היחיד לחוץ, פוחד, מזיע".

 

גנץ אף פנה לנתניהו ישירות: "עבדתי איתך כתף אל כתף, ביחד עם משה יעלון ניהלנו את מבצע צוק איתן אשר הביא שלוש שנים וחצי של שקט לדרום. יחד ניהלנו אינספור מבצעים עלומים אשר הקנו לישראל ביטחון ויציבות. אני מכיר מקרוב את יכולותיך, אני מוקיר את תרומתך למדינת ישראל. אך אני מכיר גם את חולשותיך.

 

"כאשר אני שכבתי בתעלות הבוץ עם חיילי בלילות חורף קפואים, אתה, ביבי, עזבת את ישראל כדי ללמוד אנגלית ולתרגל אותה במסיבות קוקטייל מפוארות. בימים שבהם פיקדתי על יחידת שלדג במבצעים מסכני חיים במדינות אויב, אתה, ביבי, פילסת את דרכך באומץ ונחישות בין עמדות האיפור באולפני הטלוויזיה. בשעה שאני הכשרתי דורות מפקדים ולוחמים אתה לקחת שיעורי משחק בסטודיו בניו יורק".

 

נתניהו: "בני גנץ, תתבייש לך" 

נתניהו לא נותר חייב ומסר בתגובה לדברים: "בני גנץ, תתבייש לך. כחייל וכקצין בסיירת מטכ"ל סיכנתי את חיי פעם אחר פעם למען המדינה. נפצעתי בקרב עם מחבלים. כמעט איבדתי את חיי בקרב אש בתעלת סואץ למען ביטחון המדינה שאתה רוצה לסכן בנסיגות חד צדדיות ובתמיכה בהסכם הגרעין המסוכן עם איראן. אזרחי ישראל יבחרו בין ממשלת ימין חזקה בראשותי לבין ממשלה שמאל חלשה בראשותך".

 

שר הביטחון לשעבר משה (בוגי) יעלון, ששובץ כיו"ר מפלגת תל"ם שני ברשימה המאוחדת עם גנץ, תקף גם הוא את ראש הממשלה בחריפות וציין כי נתניהו מחריב את החברה בישראל. לדברי יעלון, "נתניהו מפרק בשיטתיות את כל מה שנבנה כאן, מה שמסמל ממלכתיות ומגן על דמוקרטיה, את כל אלו הוא מנסה לנצח - אבל לחמאס הוא נכנע".

 

יעלון הוסיף: "נתניהו לא מהסס לשקר, להטיל דופי, להסית, להמשיך ולטפטף שאין עוד מלבדו, שאין לו תחליף. אז זהו - שיש". לדבריו, "הבחירות הקרובות הן הגורליות ביותר בעשורים האחרונים. אלו בחירות על דמותנו הלאומית, על כבודם של קשישי ישראל, תקוותם של צעירי ישראל, הבטחת קיומנו כמדינה יהודית ודמוקרטית שעתידה, חוסנה וכלכלתה מובטחים. זו ההזדמנות של אזרחי ישראל לקבל אלטרנטיבה שלטונית מנצחת".

רשימה חוסן לישראל  ()

במקום השלישי ברשימת חוסן לישראל הוצב יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. המיקום של ניסנקורן נחשב מפתיע במיוחד על רקע הדיווח כי נכנס למערכת הבחירות "על תנאי" וכי אין בכוונתו להתפטר מתפקידו הנוכחי עד לאחר הבחירות.

 

האישה הראשונה ברשימה היא העיתונאית מיקי חיימוביץ' שהוצבה במקום הרביעי. שני המשוריינים הנוספים של יעלון קיבלו מקומות גבוהים גם הם: יועז הנדל במקום החמישי וצביקה האוזר במקום השמיני. במקומות השישי והשביעי נמצאים שני מקורביו הפוליטיים של גנץ הנמצאים איתו בקשר כבר יותר משנה: ראש העיר ירוחם לשעבר מיכאל ביטון ואיש החינוך מירוחם חילי טרופר. את העשירייה הראשונה סוגרות שתי נשים: אורית פרקש-הכהן ומירב כהן.

 

את העשירייה השנייה (מקום 11) פותח אסף זמיר, שהתמודד על ראשות עיריית תל אביב מול רון חולדאי והפסיד. במקום ה-12 יזהר שי ובמקום ה-13 אשת החינוך אורלי פרומן. במקום ה-14 הוצבה המועמדת החרדית של גנץ ברשימה, עומר ינקלביץ', ובמקום ה-15 מגישת הטלוויזיה הדרוזית רדיר מריח.

 

במקום ה-16 נמצא נציג ההתיישבות אלון שוסטר, ובמקום ה-17 יו"ר התאחדות הסטודנטים לשעבר רם שפע. במקום ה-18 ממוקם נציג העדה האתיופית ומועמד של בוגי יעלון: גדי יברקן. במקום ה-19 נציג הקהילה הגאה איתן גינזבורג, שהתמודד לראשות העיר רעננה והפסיד. את העשירייה השנייה סוגרת עו"ד עינב קאבלה - יו"ר המטה של ניסנקורן בהסתדרות.


פורסם לראשונה 19/02/2019 22:46

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA, אבי מועלם
גנץ ולפיד
צילום: EPA, אבי מועלם
מומלצים