שתף קטע נבחר

הרב בני לאו נגד "עוצמה יהודית": "תורת כהנא - כמו חוקי נירנברג"

בדרשה בפני מתפללים, אמר הרב בני לאו: "אלחם בבית היהודי נגד הכנסת ממשיכי דרכו של כהנא". סמוטריץ' בתגובה: "מקווה שיחזור בו מההשוואה". ב"עוצמה יהודית" דורשים התנצלות ופיצוי מהרב

 

הרב לאו: אלחם בבית היהודי נגד הכנסת ממשיכי כהנא (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
הרב לאו: אלחם בבית היהודי נגד הכנסת ממשיכי כהנא(צילום: ירון ברנר)

 

ההשוואה - והסערה: הרב בני לאו, המזוהה עם האגף הליברלי בציונות הדתית, רמז אמש (שבת) על דימיון בין תפיסת העולם הגזענית של הרב מאיר כהנא לזו של גרמניה הנאצית, והכריז כי יילחם נגד מפלגת הבית היהודי ששילבה ברשימתה את נציגי תנועת עוצמה יהודית - הרואים את עצמם כממשיכי דרכו של כהנא. "אלחם שתורת כהנא לא תיכנס לכנסת כי היא תורת גזע כמו חוקי נירנברג", הצהיר.

 

כל העדכונים וכל מה שצריך לדעת על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet

 

לאו, שבין עיסוקיו הציבוריים מכהן כרב קהילת רמב"ן בירושלים, הצביע בדרשה שנשא על דמיון מטריד שמצא ח"כ לשעבר מיכאל איתן בין חוקי הנאצים נגד היהודים, לבין הצעות חוק נגד ערבים שאותם ביקשה סיעת כך לקדם בשנות השמונים.   
הצבעה לאיחוד מפלגת הבית היהודי עם מפלגת עוצמה יהודית לקראת הבחירות  (צילום: יובל חן)
הרב רפי פרץ(צילום: יובל חן)

 

לאו, דור שני לשואה ובן למשפחת ניצולים מפורסמת, מתנגד בדרך כלל למעורבות פוליטית של רבנים ובמיוחד בין כתלי בית הכנסת, אך במקרה זה רתח וחרג ממנהגו - למורת רוחם של כמה מתפללים. "הרב רפי פרץ רוצה לכבות שריפה ולדבריו הוא לא בודק מי בא איתו לכבות", אמר, "אבל השותף שהוא מכניס בא עם ג'ריקן דלק".

 

מהבית היהודי נמסר בתגובה לדבריו של הרב בני לאו: "תא"ל (במיל) הרב רפי פרץ הוא מטובי בניה של הציונות הדתית אשר הקדיש ומקדיש את כל חייו לטובת עם ישראל. יו"ר הבית היהודי גדל במעברה במשפחה מסורתית, בנה את אישיותו בבני עקיבא התגייס לקורס טייס השתחרר כמפקד טייסת, היה מחלוצי גוש קטיף, הקים את המכינה בעצמונה שם חינך דורות של מפקדים. לאחר גירוש גוש קטיף עבר לנגב והקים את יישובו מחדש בחולות חלוצה. כעת משנקרא הרב רפי להציל את הבית הפוליטי של הציונות הדתית לאחר נטישת בנט ושקד, הוא פועל מתוך מנהיגות ואחריות לאומית. לציונות הדתית תמיד היה ותמיד יהיה רק בית אחד - הבית היהודי".

 

יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' גינה בתוקף את דבריו של רב קהילת הרמב"ן בירושלים: "הרב בני לאו, שבדרך כלל מטיף לשמירה על גבולות השיח, שכח כנראה מה זה נאציזם ושואה", אמר. "כמה תמונות מהאינטרנט מספיקות כדי להזכיר. אני מקווה שהוא יחזור בו מההשוואה הנואלת של אחים שחושבים אחרת ממנו לנאצים ימ"ש, ומהפגיעה הקשה בזכרם של הנספים ובכבודם של הניצולים. רבים רבים מהם בני משפחתי".

מיכאל איתן. "דמיון מטריד בין כהנא לגרמניה הנאצית" (צילום: גיל יוחנן) (צילום: גיל יוחנן)
מיכאל איתן. "דמיון מטריד בין כהנא לגרמניה הנאצית"(צילום: גיל יוחנן)

בצלאל סמטוריץ' נבחר ליו
בצלאל סמטוריץ'. "מקווה שהרב לאו יחזור בו"(צילום: אוהד צויגנברג)

 רשימת איחוד מפלגות הימין ()
 

לאו מגיב לביקורת: "לא אמרתי שהם נאצים"

בפוסט שפרסם לפנות בוקר בעקבות הגינויים לדבריו, שב הרב לאו על עמדתו כי "כניסת תורת הגזע לכנסת היא חורבן הבית", וטען כי יו"ר הבית היהודי הרב רפי פרץ "יישא באחריות לכתם הרע הזה לכל משמעויותיו". הוא הוסיף: "הפוליטיקה אינה מעל הכול. יש ערכים שעבורם אתה מוכן להפסיד הרבה ובלבד שלא תבגוד בהם".

 

"לא אמרתי בדרשה שהמפלגה היא נאצית", הדגיש לאו, "כן אמרתי שהיא גזענית וחוקיה דומים לחוקי נירנברג של התנועה הנאצית. 'כך' הייתה תנועת ימין קיצוני גזענית, בעלת סממנים פשיסטיים. היא קראה לגירוש האזרחים הערבים משטח ישראל, ובחקיקה גזענית נגדם, וכן דגלה בהפיכת ישראל למדינת הלכה ולסיפוח כל חלקי ארץ ישראל".

 

על הדמיון בין חוקי נירנברג להצעות החוק של כהנא כתב: "שתי מערכות החוקים עוסקות במעמד היהודים/לא יהודים, הגבלות מגורים, איסור על נישואי תערובת, יחסים מחוץ לנישואים, הפרדת תלמידים, מניעת מפגשים בין בני נוער, הפרדה בחופי רחצה".

 

הרב לאו הודה כי ניתן למצוא בתורת ישראל מסרים גזעניים שלכאורה מהווים הצדקה דתית לשיטת כהנא, אך "אנחנו מצווים על פרשנות התורה שתעלה בקנה אחד ומלא עם ערך השוויון של בני האדם". הוא חתם: "אנחנו, בני המשפחה של אותם נרצחים בשם חוקי נירנברג, חייבים לשמור את מדינתנו האחת והחד-פעמית מכל משמר הרחק מחוץ לאקלים הגזעני הזה".

 

אנשי "עוצמה יהודית", ד"ר מיכאל בן ארי ועו"ד איתמר בן גביר פנו לרב לאו, בדרישה לפיצויים על סך מאה אלף שקלים והתנצלות על דבריו. "אמנם חופש הביטוי היא זכות יסוד במדינה דמוקרטית, אולם גם לחופש ביטוי ישנם גבולות. הדברים החמורים של הרב בני לאו חצו באופן בוטה גבולות אלו; השוואתם של יהודים לנאצים היא פסולה ויש בה משום זילות השואה ופגיעה בשישה מליון יהודים שנטבחו. על הרב לאו לדעת כי לדבריו הבוטים יש השלכות ועל כן פנינו אליו בדרישה לפיצוי כספי ולפרסום הודעת התנצלות", מסרו במפלגה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
הרב בני לאו: דמיון מטריד בין כהנא לנאצים
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים