שתף קטע נבחר

קרבות הימין: נתניהו במלכוד לקראת תוכנית טראמפ

חילופי הדברים אתמול בין בנט לנתניהו היו רק הצצה למתח הגואה בתוך הימין בניסיון לאסוף את הקולות במחנה. בימין החדש ימקדו את הקמפיין בליכוד, ואילו בכירים בליכוד טוענים מנגד: "המטרה השנייה אחרי ניצחון על גנץ היא הקטנת הכוח של בנט ושקד". לקראת תוכנית השלום של טראמפ - המלכוד של נתניהו גדול

נפתלי בנט דונלד טראמפ בנימין נתניהו (צילום: שאול גולן, AFP, רויטרס)
המלכוד של נתניהו גדול. בנט, נתניהו וטראמפ(צילום: שאול גולן, AFP, רויטרס)

אם השבוע הפוליטי שעבר אופיין במפץ הגדול במרכז, ובסקרים שביטאו התייצבות "ראש בראש" של בנימין נתניהו מול בני גנץ, השבוע הנוכחי התחיל בירי רועם בתוך הנגמ"ש של הימין. חילופי דברים יוצאי דופן נרשמו בין יו"ר הימין החדש, נפתלי בנט, ויו"ר הליכוד נתניהו בסמוך לישיבת הממשלה. ההצהרות התקיפות לתקשורת זה נגד זה חשפו קרב קשה ועמוק שמתחולל מתחת לפני השטח בין השניים על קולות מצביעי הימין.

 

 

כל מה שצריך לדעת על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet

  

בנט היה הראשון לתקוף אתמול (יום ראשון). בכניסה לישיבת הממשלה הוא הצהיר כי ידוע לו שנתניהו ונשיא ארצות הברית דונלד טראמפ סיכמו על היענות ישראלית לתוכנית השלום האמריקנית, הכוללת את חלוקת ירושלים והקמת מדינת פלסטין. נתניהו, שלא כהרגלו בישיבות ממשלה, יצא גם הוא לעיתונאים והגיב לדברים. הוא אמר כי בנט לחוץ ומבולבל בגלל הבחירות, טען כי אין שחר לדברים, ועקץ את בנט על כך שמפלגתו היא אחת משורת "מפלגות קטנות".

 

בנט עלה להתקפה בעקבות המציאות הפוליטית החדשה ותמונת המפלגות המשרטטת קרב דו ראשי לראשות הממשלה: נתניהו מול גנץ. קרב שמי שעשויות לשלם את מחירו הן המפלגות הקטנות יותר בכל אחד מהגושים.

 

 

אך אלו לא רק תוצאות סקרי סוף השבוע. במערכת הפוליטית ישנה דריכות רבה גם לקראת הודעתו של היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט בעניין הגשת כתבי אישום נגד נתניהו. לפי גורמים פוליטיים, אם יוגש כתב אישום נגד נתניהו בכפוף לשימוע, יווצרו "מאוכזבי ליכוד" שיחפשו בית חדש בימין, ובדיוק אליהם מכוונים ראשי "הימין החדש". ההתנהלות של בנט ושקד כיום מושפעת במידה רבה מלקחי בחירות 2015, אז נתניהו ניהל קמפיין להגדלת כוחו על חשבונם. הפעם הם יוצאים למאבק על הקהל הימני, ראש בראש מול נתניהו.

 

ביטוי נוסף לכך הוא סרטון חדש שבו נראה בנט דופק על דלת ביתו של מצביע ליכוד ומשכנע אותו מדוע הימין החדש הוא הימין האמיתי. זו הפעם הראשונה שבנט ושקד פונים במוצהר למצביעי ליכוד ומנסים להניע אותם להעביר את הקול אליהם. בקרוב יופץ סרטון בעל מסר דומה, ובמקביל ראשי המפלגה טוענים בראיונות כי בלעדיהם נתניהו עשוי להיות לחיץ ברמה הפוליטית והמדינית.

 

הירי הוא דו צדדי. נתניהו מצידו גם לא בוחל באמצעים כדי להחליש את הימין החדש ולקבל אליו כמה שיותר קולות מהגוש. מבחינה פוליטית, בנט ושקד נחשבים שותפים טבעיים שלו, אך מערכת היחסים האישית בין הצדדים עכורה מאוד.

נפתלי בנט ואיילת שקד הצהרה משותפת (צילום: AFP)
בכירים בליכוד: אחרי הקרב עם גנץ, המטרה היא להקטין את בנט ושקד(צילום: AFP)

גורמים בכירים בליכוד אומרים שאחרי הקרב הראשי בינו ובין גנץ, המטרה השנייה בעדיפותה היא להקטין את בנט ושקד כך שכוחם במו"מ הקואליציוני לא יהיה רב. לטענת חלק מהגורמים, פעילותו הנמרצת של נתניהו למען איחוד הבית היהודי ועוצמה יהודית לא נולדה רק במטרה למנוע אובדן קולות בגוש הימין, אלא גם כדי לנתק את שקד ובנט מביתם הקודם ולמנוע מצב בו במו"מ קואליציוני מפלגות הימין הקטנות יאחדו כוחות, בדומה ל"ברית האחים" שעשה בעבר בנט עם יאיר לפיד.

 

במקביל, בקרוב יעלה קמפיין של איחוד מפלגות הימין נגד בנט ושקד בניסיון להבריח מהם מצביעים. הקמפיין יתמקד בכך שהשניים נטשו את הבית היהודי. המטרה שלהם תהיה לשאוב את קולות הימין העמוק אליהם ולנתב את קולות הימין המסורתי לליכוד. בנט ושקד, כך על פי התוכנית, יוותרו מבודדים. מה שקרה אתמול סימן כי לבנט ושקד יש גם תוכניות משלהם למלחמה הזאת, והירי בנגמ"ש לא יסתיים במהירות.

 

היעד ל"עסקת המאה": אחרי הבחירות, לפני הרכבת הממשלה

יו"ר הימין החדש בנט לא רק טען שנתניהו מתכוון לאמץ תוכנית אמריקנית הכוללת הקמת מדינה פלסטינית, אלא גם נקב בתאריך יעד קרוב מאוד להצגת התוכנית ולהסכמה כביכול של רה"מ לפרטיה: למחרת הבחירות, או ימים ספורים בלבד לאחר מכן.

 

ככל הנראה בנט מתבסס על הערכות לפיהן האמריקנים יפרסמו את התוכנית לאחר הבחירות, אך לפני הרכבת הממשלה - וזאת על מנת שהתשובה הישראלית לעסקה תעוגן בהסכמים הקואליציוניים. לפי דיווחים, תוכנית השלום של ממשל טראמפ, המכונה "עסקת המאה", תוצג בקרוב מאוד.

דונלד טראמפ (צילום: AFP)
אמר שישראל תידרש לוויתורים. טראמפ(צילום: AFP)

העסקה צפויה לכלול הקמת מדינה פלסטינית בכ-90 אחוזים משטחי יהודה ושומרון. התוכנית כוללת גם עיקרון של חילופי שטחים. מאחזים לא חוקיים יפונו, והתנחלויות מבודדות מחוץ לגושים לא יורחבו. המקומות הקדושים יישארו בריבונות ישראל אך בניהול משותף של ישראל, פלסטין, ירדן וייתכן שמדינות נוספות. ירושלים תחולק לשתי בירות.

 

המלכוד של נתניהו גדול: לאחר העברת השגרירות האמריקנית לירושלים אמר טראמפ כי ישראל תידרש לבצע ויתורים בתמורה למחווה ההיסטורית. בסביבת רה"מ מקווים שהסרבנות הפלסטינית תוריד את התוכנית מהשולחן, אבל אין ודאות כי כך יקרה.

 

בתוך כך, מחר ימריא נתניהו למוסקבה להיפגש עם הנשיא פוטין, פגישה שנדחתה בשבוע בשל מאמציו לצרף את "עוצמה יהודית" לבית היהודי. זאת תהיה פגישת העבודה הרשמית הראשונה בין השניים מאז משבר יירוט המטוס הרוסי לפני כחצי שנה. "הנושא של איראן יהיה בראש סדר הדיונים שלנו", סיפר אתמול נתניהו בפתח ישיבת הממשלה, "נדון גם בחיזוק מנגנון התיאום הביטחוני בין צה"ל לצבא רוסיה כדי לשמור על היציבות ולמנוע חיכוכים מיותרים באזור".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן, AFP, רויטרס
בנט, נתניהו וטראמפ
צילום: שאול גולן, AFP, רויטרס
מומלצים