שתף קטע נבחר

דיווח: "עסקת המאה לא כוללת הקמת מדינה פלסטינית"

העיתון "אל-קודס" טוען כי התוכנית האמריקנית מתייחסת למו"מ על עתיד שטח C, אוטונומיה בעזה, הסרת מחסומים ואי-הרחבה של גושי ההתנחלויות. יועצו של טראמפ, ג'ארד קושנר, נפגש עם ארדואן ודן איתו בתוכנית

 

ג'ראד קושנר נפגש עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן (צילום: AFP)
ארדואן וקושנר, אתמול(צילום: AFP)

פרטים חדשים על תוכניתו של דונלד טראמפ למזרח התיכון: העיתון הפלסטיני "אל-קודס" מדווח הבוקר (יום ה') שהמהלך המוגדר "עסקת המאה" לא כולל הקמת מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים, אבל מתייחס לכינון אוטונומיה בעזה שיהיה לה קשר מדיני וכלכלי עם הגדה. במקביל ינהלו הפלסטינים משא ומתן עם ישראל על עתיד שטח C.

 

על פי הפרסום, רוב המחסומים הצבאיים הישראליים יוסרו ויתאפשר חופש תנועה לפלסטינים בגדה, אך האחראיות הביטחונית תישאר במלואה בידי ישראל. התוכנית כוללת חיזוק השותפות בין ירדן, הפלסטינים וישראל בניהול מסגד אל-אקצא והבטחת גישה למתפללים. גושי ההתנחלויות יישארו בשליטת ישראל - אך לא יורחבו.

 

גורמים המעורים בפרטים הוסיפו כי בפן הכלכלי יושקעו כ-25 מיליארד דולר בגדה המערבית וברצועת עזה. כ-40 מיליארד דולר נוספים יועברו למצרים, ירדן וייתכן שגם ללבנון, בהתאם למימוש המטרות האמריקניות בתוכנית, כדי "להבטיח את שיתוף הפעולה שלהן עם התוכנית".

 

 

הדיווח מגיע שלושה ימים אחרי שחתנו ויועצו הבכיר של נשיא ארה"ב, ג'ארד קושנר, אמר בראיון ל"סקיי ניוז" בערבית, כי "ברצוננו לראות את רצועת עזה והגדה המערבית מאוחדות תחת הנהגה אחת. אם נוכל ליישם את תוכנית השלום, אנו מקווים לראות הזדמנויות רבות יותר לעם הפלסטיני, לישראלים ולעמי האזור. המצב בין הפלסטינים לישראלים לא השתנה בהרבה ב-25 השנים האחרונות. ההיבט הפוליטי של התוכנית מפורט מאוד ומתמקד בתיחום ובפתרון סוגיות הסדר קבע.

 

"פתרון סוגיית הגבול בין הישראלים לפלסטינים יבטיח תנועה חופשית של אנשים וסחורות ויוביל להזדמנויות חדשות. הכלכלה הפלסטינית הייתה מוגבלת בהיעדר השלום. בתוכניות קודמות הפרטים הודלפו וזה גרם לפוליטיקאים לסגת. ניסינו לנסח פתרונות מעשיים וצודקים לסוגיה הישראלית-פלסטינית. קיימנו התייעצויות רבות עם הישראלים, הפלסטינים ומנהיגים ערבים".

 

על פי דיווח בסוכנות הידיעות רויטרס, קושנר ואנשיו ינסו לאמוד את רמת התמיכה מצד המדינות הערביות לתוכנית המאה במהלך ביקורם בימים אלה במזרח התיכון. התוכנית צפויה לכלול הצעות סיוע כלכלי בינלאומי לרצועת עזה. החלק הפוליטי של התוכנית לא יפורסם בפני המדינות הערביות.

 

אתמול נפגש קושנר עם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן - כך נמסר מהבית הלבן. עוד נמסר כי השניים דנו במאמצי השלום בין ישראל לפלסטינים ובתוכנית שמגבש הממשל האמריקני בנושא. בנוסף דנו השניים בהגברת שיתוף הפעולה בין וושינגטון לאנקרה, ובדרכים לחיזוק הכלכלה באזור.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
ארדואן וקושנר, אתמול
צילום: AFP
מומלצים