שתף קטע נבחר

ארה"ב עצרה העברת ציוד של מטוסי F-35 לטורקיה

פקידים אמריקנים אמרו לעמיתיהם הטורקים שלא יקבלו משלוחים נוספים של ציוד לקליטת מטוס החמקן המתקדם. ההחלטה התקבלה בשל סירובה של אנקרה לוותר על רכישת מערכת ההגנה האווירית S-400 מרוסיה

ארצות הברית עצרה את אספקת הציוד הקשור למטוסי ה-F-35 לטורקיה. כך מסר אמש (ב') דובר הפנטגון. זה הצעד המוחשי הראשון שארה"ב נוקטת בדרך למניעת העברת המטוס למדינה החברה בברית נאט"ו, לאור כוונת אנקרה לרכוש מערכת להגנה מפני טילים מרוסיה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

התרסקות מטוס f-35 בדרום קרוליינה (צילום: AFP)
כל המשלוחים הבאים בוטלו. מטוס F-35(צילום: AFP)

לדברי שני גורמים המעורים בפרטים, בימים האחרונים אמרו פקידים אמריקנים לעמיתיהם הטורקים כי הם לא יקבלו משלוחים נוספים של ציוד הקשור למטוסי ה-F-35, הדרושים לקליטת מטוסי החמקן המתקדמים. הגורמים הוסיפו כי המשלוח הבא של ציוד הדרכה, וכן כל המשלוחים הבאים של חומרים הקשורים ל- F-35, בוטלו.

 

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן, סירב לסגת מהרכישה המתוכננת של מערכת ההגנה הרוסית מפני טילים, S-400, אף שארה"ב אמרה שהמערכת תסכן את ביטחון מטוסי F-35. טורקיה הודיעה שעסקת רכישת ה-S-400 תצא לפועל בחודש יולי.

 

המחלוקת בנוגע ל-F-35 היא האחרונה בסדרה של סכסוכים דיפלומטיים בין ארה"ב לטורקיה, כולל דרישות אנקרה שארה"ב תסגיר לידיה את איש הדת הגולה פתהוללה גולן, יריבו של ארדואן שמואשם בניסיון ההפיכה הכושל ביולי 2016. בין המדינות שוררת מתיחות גם בשל מחלוקת בנוגע למדיניות בסוריה והטלת הסנקציות האמריקניות על איראן. ביטול עסקת ה-F-35 עלול לגרום למשבר חריף עוד יותר בין דונלד טראמפ לארדואן.

רג'פ טאיפ ארדואן דונלד טראמפ נשיא טורקיה נשיא ארה
המחלוקת בנוגע ל-F-35 היא האחרונה בסדרה של סכסוכים דיפלומטיים. ארדואן וטראמפ(צילום: EPA)

בחודש שעבר אמרו גורמים אמריקנים כי וושינגטון שוקלת את צעדיה בנוגע להמשך העסקה. אחד הגורמים אמר כי אחד הצעדים שארה"ב בוחנת הוא הוצאתו של מוסך למנועי F-35 מטורקיה, שפועל בעיר אסקישהיר, והעברתו לאחת ממדינות אירופה.

 

ההחלטה להוציא את טורקיה מתוכנית ה-F-35 עשויה לגרור השלכות נוספות, משום שטורקיה גם מייצרת מרכיבים שונים של מטוס הקרב, ובהם ציוד הנחיתה, מסכים של מערכות המחשב ומנועים. ארה"ב ניסתה לשכנע את טורקיה לרכוש את מערכת הפטריוט האמריקנית להגנה אווירית במקום את המערכת הרוסית, אך עד כה טורקיה לא הסכימה לוותר על ה-S-400.

פורסם לראשונה 01/04/2019 23:55

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Darin Russell / Lockheed Martin
מטוס F-35
צילום: Darin Russell / Lockheed Martin
מומלצים