שתף קטע נבחר

קצבאות, שוויון מגדרי, גאים וקשישים: ההבטחות בתחום הרווחה

רגע לפני ההליכה לקלפי, פורשות כמעט כל המפלגות את שלל תוכניותיהן בהקלות למען קבוצות שונות בחברה הישראלית. מי שואפת להוריד את שיעור העוני לממוצע של ה-OECD? מי מבטיחה 7,000 שקלים שכר מינימום? ומי תפעל להעלאת הפנסיה המינימלית? וגם: המפלגות שלא נענו לבדיקה

 

מצעי הרווחה של המפלגות  (צילום: גיל יוחנן, רועי עידן, AFP)
אילוסטרציה(צילום: גיל יוחנן, רועי עידן, AFP)

 

רבות מהרשימות שיתמודדו בבחירות ניצבות בשני קטבים הפוכים בכל הנוגע לתחום הרווחה. בעוד רשימות כמו העבודה, חד"ש-תע"ל, מרצ, כולנו וגשר תומכות בהגדלת מעורבות המדינה בתחום, בין אם על ידי קצבאות, תקציבים ורגולציה, בצד השני של המתרס, רשימות כמו איחוד מפלגות הימין, הימין החדש וזהות, מאמינות כי הממשלה כבר עכשיו מעורבת יותר מדי ובאופן בלתי יעיל בכל הקשור לכלכלה ורווחה - ויש להעביר יותר אחריות בנושא לשוק הפרטי ולחברה האזרחית.

 

כל מה שצריך לדעת על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet

 

גם בתחומים אחרים, כמו שוויון לקהילת הלהט"ב ונושא הזרים מאפריקה, הרשימות חלוקות ביניהן, ומביעות עמדות מנוגדות. בתחום השוויון המגדרי כמעט כל הרשימות ששיתפו פעולה עם הכתבה תומכות פחות או יותר באותו קו, מלבד מפלגת זהות שמאמינה כי הגברים מופלים לרעה בכל הקשור להליכי הגירושים ולתלונות שווא על אלימות במשפחה.

 

אלה עיקרי מצעי הרשימות שיש להן סיכוי לעבור את אחוז החסימה, בתחום הרווחה:

 

רשימת כחול לבן מציבה כיעד את הורדת שיעור העוני, שעומד על כ-18%, לממוצע המדינות החברות ב-OECD, הנע סביב 11%. עוד מתחייבת הרשימה להגדיל את קצבת הזקנה ואת קצבת הבטחת הכנסה לקשישים, כמו גם את הסכומים שקשישים ונכים יכולים להרוויח מעבודה בלי שייפגעו קצבאותיהם. בנוסף, הרשימה תפעל להגדלה הדרגתית של ההנחה לקשישים בתחבורה הציבורית, עד כדי נסיעה חינם. סעיף נוסף במצע המתייחס בעיקר לקשישים הוא הגדרת מקצוע הסיעוד כעבודה מועדפת והגדלת מספר העובדים הסיעודיים הזרים.

אילוסטרציה (צילום: אבי רוקח) (צילום: אבי רוקח)
אילוסטרציה(צילום: אבי רוקח)

בתחום השוויון המגדרי - תיבחן העלאה הדרגתית של גיל הפרישה מ-62 ל-64 וייצוגן של נשים במוקדי קבלת ההחלטות יעוגן בחקיקה. כמו כן, הרשימה תפעל להטמעת המלצות ועדת שטאובר לקידום נשים בשירות המדינה, כולל ביצוע חלק מהעבודה מהבית.

 

בתחום המערך הסוציאלי - תקודם הצעת חוק הקובעת את עומס העבודה הסביר לעובד סוציאלי והוספת תקנים בהתאם, עובדים סוציאליים ישולבו בבתי הספר וייעשה שינוי מהיסוד של מערך ההוצאה של ילדים בסיכון מביתם, על פי מסקנות ועדת סילמן, כך שיבוטל הסעיף בחוק המסמיך פקידי סעד לקבוע הסדרי ראייה בין הורים גרושים לילדיהם ותינתן למשפחות זכות ערעור על ההחלטות.

 

בתחום השוויון לקהילה הגאה - תמוסד זכות הלהט"ב לזוגיות באמצעות ברית הזוגיות ויתוקנו חוק הפונדקאות וחוק האימוץ כך שיעניקו שוויון מלא לקהילה.

הבטחה נוספת - חופשת הקיץ במעונות היום השיקומיים תקוצר משלושה שבועות לשבועיים בלבד.

 

הימין החדש מציע לקבוע מדיניות רווחה לאומית הכוללת סל רווחה המתעדכן מדי שנה.

 

בתחום הנכים - המפלגה מציעה "לקדם חקיקה, מדיניות והקצאת משאבים על מנת להקל, לשפר ולהיטיב את איכות חייהם של אנשים עם מוגבלויות, בהידברות עם העולם העסקי והציבורי, בצורה מעשית וראויה" ולקדם את הנגישות במרחבים ובמקומות ציבוריים.

 

במצע יש התייחסות נרחבת לנושא הזרים מאפריקה, שעיקרה - החזרתם לארצם והתנגדות למתווה האו"ם שעל פיו כמחצית מהזרים ייצאו מישראל למדינות מערביות והמחצית השנייה תישאר בארץ ותקבל מעמד. לצורך כך בימין החדש מבטיחים לחוקק את "פסקת ההתגברות" שתמנע מבג"ץ לפסול חוקים בנושא.

 

ברשימת איחוד מפלגות הימין תומכים בצמצום המעורבות הממשלתית בתחום הרווחה. מהרשימה נמסר כי "מדינה יהודית היא מדינה שאזרחיה נוהגים נדיבות זה בזה. אי אפשר לכפות ערכים אלו באמצעות חוקים, ולעיתים חקיקה בעניין אף גורמת תופעה הפוכה. למסגרות הקהילה למיניהן ולמגזר השלישי יש יתרון מובהק, הן מבחינה מהותית הן מבחינה תפקודית, במתן שירותי סיוע ורווחה".

 

 

מפלגת העבודה מתחייבת לפעול להעלאת שכר המינימום ל-7,000 שקלים. כמו כן, המפלגה תפעל להעלאת קצבאות הנכות לגובה שכר המינימום וביטול החוק המקזז מהקצבה לנכים עובדים, להעלאת קצבאות הזקנה והגדלת השלמת ההכנסה של קשישים באופן שיעמיד את הכנסתם מעל לקו העוני.

 

המפלגה מקדישה פרק מיוחד לשוויון של קהילת הלהט"ב, המציע יישום חבילת חקיקה הכוללת בין היתר חוקים המעגנים שוויון מלא בחיי המשפחה, הזוגיות וההורות; שוויון בחוקי האימוץ והפונדקאות; חוק תרומת ביציות בין בנות זוג; וחינוך לערך השוויון ולהכרה באוכלוסייה הלהט"בית כחלק הכרחי מתוכנית הלימודים הממלכתית.

 

בתחום הזרים מאפריקה - המפלגה מציעה מתן רישיון ביקור זמני לכמות מוגדרת של מבקשי מקלט אשר במסגרתו יינתנו אישורי עבודה ויינתן ביטוח בריאות, העברת תמריצים לרשויות מקומיות לטובת קליטת מבקשי המקלט תוך עידוד פיזורם והכרזה על דרום תל אביב כאזור עדיפות לאומית.

 

הבטחות נוספות - קידום תיקוני חקיקה שיאפשרו לחד-הוריים לרכוש השכלה ולצאת לעבודה מבלי שיאבדו את הזכאות לקצבה, תיקוני חקיקה לביטול האפליה במיסוי העמותות, הטלת חובה להנגשתם של תכני ואירועי תרבות לאנשים עם מוגבלות ומחויבות ממשלתית להמשך העלאת יהודים מקהילות הפלשמורה.

 

לחד"ש-תע"ל יש מצע משותף מצומצם, שבמסגרתו הרשימה מתחייבת לפעול למען העלאת שכר המינימום ל-60% לפחות מהשכר הממוצע במשק, למען שוויון זכויות לנשים בכל תחומי החיים, ולמאבק באלימות נגד נשים.

מחאת
ארכיון(צילום: קובי ריכטר/TPS)

עוד אמרו ברשימה כי יפעלו להפחית את תביעות השווא ממנגנוני הרווחה ולפקח על ביצוע יעיל ככל האפשר של פעילות משרד הרווחה והביטוח הלאומי. באיחוד מפלגות הימין לא מקבלים את דרך חישוב שיעור העוני הנוכחית ואומרים כי יפעלו לגבש מדד עוני מדויק יותר.

 

בתחום הנכים - ברשימה יפעלו להנגיש את כלל המוסדות הממשלתיים לאנשים עם מוגבלויות ולערוך שינויים בחוק המקזז מקצבתם של נכים עובדים. כמו כן יוקמו מעונות נוספים לאנשים עם צרכים מיוחדים.

 

מפלגת זהות תומכת באופן עקרוני בהפרטת מערכת הרווחה בישראל. המפלגה תצמצם בהדרגה את שירותי הביטוח של המדינה עד להפסקתם ותחייב את התושבים לרכוש אותם באופן פרטי. עם זאת, מי שזכאי לקצבה כיום ימשיך לקבל אותה.

 

בנושא השוויון המגדרי - המפלגה תפעל לביטול חזקת הגיל הרך, כך שיינתן שוויון מלא בין אם לאב בקבלת החזקה על הילדים בכל גיל, ולאימוץ נוסחה לחישוב שיעור התמיכה הכלכלית בילד לפי הכנסות ההורים ולפי הזמן המוקדש לטיפול בילד.

 

כמו כן, יגובשו נהלים חדשים עבור המשטרה בנושא תלונות שווא על אלימות במשפחה.

 

על פי מצעה, מרצ תפעל להשוות קצבאות הנכות והזקנה לשכר המינימום והצמדתן לשכר הממוצע במשק - כבר בשנת התקציב הראשונה.

 

בתחום השוויון המגדרי - המפלגה תקדם חוק שמחייב ייצוג נשים ברשימת המועמדים לכנסת של כל המפלגות. בנוסף, המפלגה מצהירה על התנגדות לכפייה של העלאת גיל הפרישה לנשים ולביטול חזקת הגיל הרך שמעבירה באופן אוטומטי את החזקה על ילדים עד גיל 6 לאם. המפלגה גם תפעל להכיר ברצח נשים כפשע שנאה על רקע מגדרי ותקדם חופשת לידה לאבות.

 

בתחום השוויון לקהילת הלהט"ב - המפלגה תפעל לשוויון מלא בהכרה בהורות, בפונדקאות ובאימוץ; החמרת הטיפול והענישה כלפי הסתה ופשעי שנאה על רקע להט"בופובי והשוואת מעמד נפגעי פשעי שנאה למעמד נפגעי פעולות איבה מבחינת תמלוגים ותשלומים; חקיקת איסורי טיפולי המרה בקטינים ואיסור פרסום טיפולי המרה והגדלת התקציבים המיועדים לקהילה הגאה ל-50 מיליון שקלים לפחות.

ארכיון (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
ארכיון(צילום: עידו ארז)

בתחום הזרים מאפריקה - תבוטל מדיניות הגירוש והכליאה ותימנע פתיחה מחודשת של מתקן כליאה, יינתנו לזרים אישורי עבודה ונגישות לשירותי רווחה ובריאות למבקשי המקלט עד לבירור מעמדם, יקודם מתווה האו"ם ופיזור הזרים ברחבי הארץ ותבוטל משטרת ההגירה.

 

בתחום הסיעוד - יבוטלו חובת הלינה של עובד סיעודי בבית המטופל ויחסי עובד-מעביד בין המטפל למטופל הסיעודי והטיפול הסיעודי יוגדר כמקצוע המחייב הכשרה ורישוי.

 

הבטחות נוספות - הוצאת הוועדות הרפואיות מידי הביטוח הלאומי, חקיקת חוק שיבטיח זכויות שוות לכל ניצול שואה ותעודד הקמת בתי דיור מוגן.

 

בכולנו מתחייבים בשלב הראשון להעלות את כלל הקשישים מעל לקו העוני באמצעות הגדלת קצבת השלמת הכנסה ולאחר מכן לקבוע כי הקצבה הכוללת תעמוד על 60% מהשכר החציוני.

 

עוד בתחום הקשישים - המפלגה תפעל להתאים דירות של קשישים המתגוררים בדיור ציבורי לצורכיהם הייחודיים, ולייעוד של כ-15% מהמלאי שיתווסף לדיור הציבורי בישראל לטובת הקמת בתי גיל הזהב חדשים עבור קשישים. כמו כן יינתן סיוע בשכר דירה לקשישים חסרי דירה.

 

בתחום השוויון לקהילת הלהט"ב - המפלגה תפעל לתקן את חוק הפונדקאות, לשוויון בהליכי האימוץ ולמאבק בטיפולי ההמרה.

 

בתחום הזרים מאפריקה - המפלגה תפעל להוצאתם מישראל ולשיקום דרום תל אביב.

 

מצע ישראל ביתנו מתייחס באופן נרחב לנושא הנכים ומבטיח להעלות את קצבת הנכות לגובה שכר המינימום ולבטל את החוק המקזז מהקצבה של נכים עובדים. כמו כן, המפלגה תפעל להכפלת קצבת השירותים המיוחדים של הנכים המונשמים ולעיגון ואכיפת איסור אפליית אנשים עם מוגבלות בביטוחים רפואיים ובביטוח חיים.

 

בתחומים אחרים - המפלגה תפעל להעלאת הפנסיה המינימלית לגובה של-70% משכר המינימום במשק, לחקיקת חוק דמי אבטלה לעצמאיים ולהגדלת מלאי הדיור הציבורי.

 

מפלגת גשר מתייחסת באופן נרחב במצע לנושא השוויון המגדרי. המפלגה מצהירה כי תקדם חקיקה לפיה חברות ציבוריות וחברות המקבלות מענקים מהמדינה יחויבו לפרסם דו"ח שנתי של נתוני שכר העובדים והרכב ההנהלה לפי מגדר, תקבע חובה בחוק לייצוג שוויוני של נשים ברשימות לכנסת וברשויות המקומיות, בוועדות לבחירת שופטים ולמינוי דיינים, בקבינט החברתי-כלכלי.

 

אילוסטרציה (צילום: ויז'ואל/פוטוס) (צילום: ויז'ואל/פוטוס)
אילוסטרציה(צילום: ויז'ואל/פוטוס)

 

בנוסף, המפלגה תפעל להקמת בתי דין נפרדים המתמחים בטיפול בעבירות מין ולהחרפה משמעותית של הענישה נגד ביצוע עבירות מין ותקיפת נשים וקטינים.

 

בתחום הקשישים - המפלגה תפעל להעלאת קצבאות הזקנה ולהקמת מודל לפרישה מדורגת, כך שיצומצם היקף משרתו של אדם בשלוש השנים שלאחר גיל הפרישה הנוכחי ומודל "שנת שירות" לאזרחים ותיקים.

 

הבטחות נוספות - צמצום שיטת המאצ'ינג ברווחה בין הממשלה והרשויות המקומיות, מתן הכרה חוקית במעמד בני משפחה מטפלים ורפורמה בביטוח הלאומי, כך שהכספים לא ינוצלו לשימושים שונים בתקציב המדינה.

 

מרשימות הליכוד, יהדות התורה, ש"ס ורע"מ-בל"ד לא נמסרו פרטים על אודות תוכניותיהן בתחום הרווחה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן, רועי עידן, AFP
אילוסטרציה
צילום: גיל יוחנן, רועי עידן, AFP
מומלצים