שתף קטע נבחר

צבעו בכחול לבן, נהרו פחות לקלפיות: כך הצביעו הדרוזים

מובילי המחאה התאכזבו מאחוזי ההצבעה הנמוכים; כחול לבן עקפה את הליכוד; הדרוזית הראשונה זכתה במושב בכנסת; תושבים רוצים שינוי וחוששים מהעתיד: "נתניהו יעשה הכול כדי לנצח. כולם אוהבים את הדרוזים לפני הבחירות"

 

אמל אסעד (צילום: חן גלילי)
אמל אסעד, ממובילי המחאה נגד חוק הלאום(צילום: חן גלילי)

 

בחירות דרמטיות גם בכפרים הדרוזים: להפתעתם של מובילי מחאת חוק הלאום, אחוזי ההצבעה במגזר היו יחסית נמוכים, ונמוכים בהרבה מאחוזי ההצבעה בבחירות המקומיות שהתקיימו לפני כחצי שנה. אלה שכן הצביעו נתנו ברובם את קולם לכחול לבן - שהבטיחה עוד בימיה כ"חוסן לישראל" לקדם שינויים בחוק. וגם: הדרוזית הראשונה בכנסת. כך הצביעו הדרוזים בגליל ובכרמל. 

בני גנץ (צילום: AFP)
כחול לבן מנצחת בקרב הדרוזים. גנץ בדליית אל-כרמל(צילום: AFP)

 


 

נתוני ההצבעה בקרב הדרוזים מראים שכ-55% מהקולות ניתנו למפלגת כחול לבן. אף שנרשמה התרחקות מסוימת ממפלגות הימין, וחיזוק קל לכיוון למפלגות השמאל, בתוצאה הסופית - הליכוד כידוע ניצח.

 

"הרבה דברים השפיעו על מערכת הבחירות: חוק הלאום, חוק קמינץ וגם ההסתה נגדי", אמר ל-ynet פטין מולא מהכפר ירכא, המדורג במקום 32 ברשימת הליכוד. "אבל ניצחנו. אנחנו נרכיב את הממשלה ונעשה הכול לטובת המגזר. יש הרבה במה לטפל - הדיור, קווי המתאר, התעסוקה. ביבי אמר אתמול שהוא אוהב את המגזר ואת הדרוזים". מולא זכה לכ-35% מקולות תושבי הכפר.

 

כל מה שצריך לדעת על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet

 

מי שלא נמצאת במפלגת השלטון אך רשמה הישג היסטורי היא עיתונאית "כאן" והמועמדת במקום ה-25 ברשימת כחול לבן, רדיר מריח מדליית אל-כרמל. מריח תכהן כחברת הכנסת הדרוזית הראשונה במשכן.

הפגנת דרוזים במג'דל שמס נגד ההכרה של ארה
מג'דל שמס. ארכיון
 

תוצאות סופיות בדליית אל-כרמל ()

 תוצאות סופיות בירכא ()
 תוצאות סופיות בג'וליס ()

אינפו בית ג'ן תוצאות סופיות בחירות דרוזים  ()

לצד ההישג המרשים של כחול לבן, יש מי שאינו מרוצה מאחוז ההצבעה הנמוך. מוניר דאהר, תושב הכפר סאג'ור ואחד ממובילי המחאה נגד חוק הלאום, אמר: "הופתענו מאוד לרעה. המטרה שלנו הייתה לבוא חשבון עם המפלגות שחוקקו את חוק הלאום. ציפינו שאחוזי ההצבעה יהיו מאוד גבוהים, שאנשים יצביעו למפלגות שהתחייבו בפנינו לתקן את החוק. נכון שכחול לבן הובילו אצלנו, אבל המפלגות האחרות, כולל אלה שחוקקו את החוק, קיבלו יותר מידי קולות וזה מאכזב".

 

רדיד מריח ()
הדרוזית הראשונה בכנסת: רדיד מריח (כחול לבן)

בהג'ת ח'רבאוי ()
בהג'ת חרבאוי. "הרחוב הדרוזי רוצה שינוי"

גדעון ביבאר ()
"כולם אוהבים את הדרוזים לפני בחירות". גדעון ביבאר

 

"כולם אוהבים את הדרוזים לפני הבחירות", אמר גדעון ביבאר, בן 31 מיאנוח-ג'ת. "אני לא מאשים את נתניהו. הוא איש מקצוע, פוליטיקאי מצטיין שיעשה הכול כדי לנצח. אין אצלנו כאן הרגשה של תקווה לעתיד טוב יותר, אלא של - לאן עוד נידרדר ועד מתי? זה לא תקין ולא יכול להמשיך. אנשים מפחדים לדבר מהחשש שיתוייגו כשמאלנים. ממתי שמאלני או ליברלי נהיו מילות גנאי?".

 

ביבאר הוסיף כי התבטאויות שונות של חברי ליכוד בנושא חוק הלאום גרמו לתחושות קשות: "הם אמרו שהחוק טוב למדינה, למרות כל הסעיפים שדורשים שינוי. אנשים הרגישו בושה ואפילו בגידה נוכח המחשבה להצביע להם או למפלגות ימניות. הם מרגישים פגועים ומוזנחים כבר שנים".  

 

בהג'ת חרבאוי, בן 28 מכפר ג'וליס, ציין את "תופעת העדר" במגזר, שמביאה להצבעה לפי החלטה קבוצתית או משפחתית, ולא לפי אמונה אישית. "הרחוב הדרוזי דורש שינוי, נמאס לנו ממפלגת הליכוד ומהעומד בראשה. 90% מבני העדה שלנו שהצביעו לליכוד עשו את זה בגלל פטין מולא - כי אבא שלהם רצה או כי הוא קרוב משפחה. לא בגלל נתניהו. אם ההצבעה הייתה כמו פעם, שלמפלגה יש פתק ולראש ממשלה יש פתק אחר, נתניהו היה מקבל חמישית מהקולות שקיבל".

 

"לא יכול להיות שבבחירות לראשות המועצה אחוזי ההצבעה היו יותר מ-90% ועכשיו לא הגענו אפילו ל-60%", הוסיף חרבאוי. "בטח עכשיו, כשהבחירות היו כל כך גורליות. בהסתכלות עתידית על הנבחרת של נתניהו - מככבים בה הרבה ימנים קיצונים דוגמת סמוטריץ' ושותפיו".

 

מלבד הקרב בין הליכוד לכחול לבן, כולנו של משה כחלון זכתה לאחוזי הצבעה גבוהים בערי הכרמל, ובבית ג'ן ופקיעין נתנו את מירב הקולות למרצ. הרשימות הערביות לכנסת, חד"ש-תע"ל ורע"ם-בל"ד, קיבלו אחוז זניח מקולות הדרוזים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חן גלילי
אמל אסעד, ממובילי מחאת חוק הלאום
צילום: חן גלילי
מומלצים