שתף קטע נבחר

בלי דיון בממשלה: כך הוחלט על שחרור האסירים לאחר השבת גופת באומל

הקבינט לא דן בנושא, היועמ"ש אישר כי אין צורך באישור ממשלה - והנשיא העניק חנינה. אחרי שישראל אישרה כי הוחלט על שחרור שני אסירים "כמחווה של רצון טוב" לאחר החזרת גופתו של זכריה באומל, מתבררים הפרטים

 

 

הנשיא התבקש לתת חנינה לשני אסירים, היועץ המשפטי לממשלה אישר כי אין צורך באישור הממשלה - והקבינט אפילו לא דן בעניין. שעות ספורות לאחר שבכיר רוסי חשף כי ישראל החליטה לשחרר אסירים בעקבות העברת גופת הנעדר זכריה באומל מסוריה, מתבררים הפרטים.

 

הבוקר אישרה ישראל כי הוחלט על שחרור שני אסירים מהכלא. גורם ישראלי רשמי טען כי ההחלטה התקבלה לאחר החזרת הגופה. "רק לאחר השבת גופת באומל החליטה ישראל בימים האחרונים על שחרור שני אסירים כמחווה של רצון טוב. הנושא לא עלה מראש", אמר.

 

הקבינט המדיני-ביטחוני לא דן בשחרור האסירים בתמורה לשחרורו של באומל, וכמובן שגם לא קיבל החלטה בנושא. גורם ממשלתי הסביר כי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אישר שבנסיבות העניין אין צורך באישור הממשלה. הנושא טופל על ידי משרד המשפטים ובית הנשיא, שהעניק למעשה את החנינה שאפשרה את שחרורם של השניים.

בנימין נתניהו ב הלוויה של רס
רה"מ נתניהו והנשיא ריבלין בהלוויית באומל(צילום: רויטרס)

זכריה באומל (צילום: דובר צה
זכריה באומל(צילום: דובר צה"ל)

ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ב מוסקבה (צילום: AFP)
נתניהו ופוטין, בפגישה במוסקבה(צילום: AFP)

גורמים המעורים בנושא הסבירו כי היועץ מנדלבליט לא מנע את שחרור האסירים ללא אישור ממשלתי כי עקב פרמטרים של דחיפות, חשאיות ורגישות. תיקון לחוק הממשלה שהגישו השרים זאב אלקין ואיילת שקד קובע כי כל עסקת חילופי שבויים דורשת את אישור הקבינט, אלא אם יש עילות שלא דורשות זאת - כפי שסבר היועץ המשפטי לממשלה במקרה זה.

 

בראיון לרשת RT התייחס השליח המיוחד של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לענייני סוריה, אלכסנדר לברנטייב, להשבת גופת באומל שהוגדר כנעדר מאז מלחמת לבנון הראשונה והבהיר: "הפעולה הזאת לא הייתה חד-צדדית - ישראל קיבלה החלטה, אותה תצטרך לבצע בהמשך, והיא לשחרר חלק מהאזרחים הסורים שנמצאים בבתי הכלא בישראל. זו הייתה פעולה בעלת אינטרס עבור הצד הסורי. אנחנו לא נעשה שום דבר שנוגד את האינטרסים של סוריה, אלא רק דברים שמשרתים אותם".

 

לפני שלושה שבועות נטמן באומל בבית העלמין הצבאי בהר הרצל, 37 שנים אחרי שהוכרז כנעדר בעקבות קרב סולטן יעקוב. לפי דיווחים ערביים, הגופה נמצאה במחנה הפליטים ירמוכ ליד דמשק: "למעשה היה מדובר בסדרת מבצעים של הצבא הרוסי בליווי צה"ל, אחרי שיתוף פעולה בין זרועי בישראל בין השב"כ, אמ"ן והמוסד", אמרו בצה"ל. "לישראל הובאו כמה גופות דרך רוסיה ובמהלך בדיקתן זוהתה באופן ודאי גופתו של באומל ז"ל".

 

 

 

במהלך ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במוסקבה, נערך טקס מיוחד לבאומל. הרמטכ"ל הרוסי קיבל את נתניהו יחד עם משמר כבוד, והציג ארון עם שרידי חפצים של באומל, בהם סרבל ונעליים, ועליו דגל ישראל. לפני כן אישר נשיא רוסיה פוטין כי אנשי הצבא הרוסי בסיוע הסורים היו אלה שמצאו את גופתו של באומל. "אנשינו יחד עם הסורים איתרו את הנעדר ויעמלו לאתר נעדרים נוספים", אמר. אותו סיוע עורר תרעומת על המשטר הסורי.

 

קרב סולטן יעקוב התנהל בין כוחות צבא סוריים לכוחות ישראליים ביומו השישי של מבצע שלום הגליל (ב-11-10 יוני 1982). בסיום הקרב נמנו 20 הרוגים בין חיילי צה"ל, עשרות פצועים ושישה נעדרים. עם מציאת גופתו של באומל, נותר לא ידוע גורלם של שניים מהנעדרים - יהודה כץ וצבי פלדמן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
הלווייתו של זכריה באומל
צילום: EPA
מומלצים