שתף קטע נבחר

פרס למי שיפענח כתובת מסתורית על אבן בצרפת

הכתובת, שנחקקה במאה ה-18 על סלע בחוף מבודד, מוציאה את המקומיים משלוותם - והם מציעים 2,000 אירו למי שיפתור את התעלומה

הסלע שעליו נחקקה הכתובת המסתורית (צילום: AFP)
אחד מאנשי הכפר לצד הסלע שעליו נחקקה הכתובת המסתורית(צילום: AFP)

כפר בצרפת מציע פרס של 2,000 אירו למי שיצליח לפענח כתובת מסתורית שנחרטה לפני כ-230 שנה על סלע בחוף מבודד של האוקיינוס האטלנטי, אליו ניתן להגיע רק בעיתות שפל.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

הכתובת בת 20 השורות, על סלע בגודל של כמטר שנמצא במפרץ קטן בחוף, נחשפה לפני כמה שנים, סמוך לכפר פוגאטל-דאולס באזור ברטאן שבצפון-מערב צרפת. הכתובת כוללת אותיות לטיניות רגילות לצד אותיות הפוכות, ואף כמה אותיות מהשפות הסקנדינביות, כגון Ø. עם זאת, את פשר המילים איש לא הצליח עדיין להבין.

 

כך למשל, בכתובת מופיע הקטע הבא: "ROC AR B … DRE AR GRIO SE EVELOH AR VIRIONES BAOAVEL". במקום אחר רשום: "OBBIIE: BRISBVILAR ... FROIK … AL".

הסלע שעליו נחקקה הכתובת המסתורית (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

האחראי לכתובת הותיר בה גם כמה איורים של ספינת מפרשים וסמל נוצרי של לב עם צלב מעליו. שני תאריכים ברורים חרוטים על הסלע, ומעידים על מתי כנראה נחקקה הכתובת: 1786 ו-1787 – זמן קצר לפני המהפכה הצרפתית ב-1789.

 

התושבים המקומיים ניסו מאז שהתגלתה לחשוף את משמעות הכתובת, אך כל ניסיונותיהם נכשלו. "שאלנו היסטוריונים וארכיאולוגים מהסביבה, אבל איש לא הצליח להבין את הסיפור שמאחורי הסלע", צוטט ב-BBC ראש הכפר, דומיניק קאפ. "אז חשבנו שאולי יש מישהו בעולם שיש לו את סוג המומחיות שאנו זקוקים לה. במקום להישאר באפלה, החלטנו ליזום תחרות", הסביר.

הסלע שעליו נחקקה הכתובת המסתורית (צילום: AFP)
(צילום: AFP)
 

הסלע שעליו נחקקה הכתובת המסתורית (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

קאפ אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי ישנן הערכות שהכתובת נכתבה בבסקית או ברטונית עתיקה (שפה קלטית), אולי על-ידי אדם שידע קרוא וכתוב באופן חלקי בלבד. ורוניק מרטין, שמובילה את התחרות מטעם הכפר, ציינה כי בתקופה שבה כנראה נכתבה הכתובת, נבנו סוללות ארטילריה שהגנו על עיר הנמל ברסט והסביבה. ב-BBC ציינו כי שרידים של מבצר נמצאים סמוך לסלע – וכי הדבר מרמז אולי על קשר בין השניים.

 

הכתובת הושוותה בתקשורת המקומית במדינה ל"אבן הרוזטה", לוח אבן ממצרים העתיקה שסוגי הכתב השונים שנחרטו עליו אפשרו לאגיפטולוג ז'אן-פרנסואה שמפוליון לפענח את כתב החרטומים המצרי.

 

בתחרות, שקרויה אגב על שמו של שמפוליון, יכולים להשתתף לא רק בלשנים וארכיאולוגים מלומדים, אלא גם סטודנטים וחובבנים. מי שיפנה למשרדי העירייה המקומית יקבל תמונות מפורטות של הכתובת, ויוכל לשלוח את הצעתו לפשר שלה עד חודש נובמבר, אז תתכנס ועדה שתדון בהצעות השונות ותחליט מי הכי סבירה – ומי יזכה בפרס.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
הסלע עם הכתובת המסתורית
צילום: AFP
מומלצים