שתף קטע נבחר

ארה"ב: רוסיה מבצעת ניסויים גרעיניים בחשאי

במערכת הביטחון האמריקנית טוענים שמוסקבה עורכת ניסויים גרעיניים בעצימות נמוכה באוקיינוס הארקטי. בכיר רוסי: "הצהרה חסרת אחריות"

ארצות הברית מעריכה שרוסיה מבצעת בחשאי ניסויים גרעיניים, אף שהיא חתומה על אמנה בינלאומית האוסרת עליה לעשות זאת ואף שהיא אישררה אותה. לפי ההערכות מדובר בניסויים גרעיניים בעצימות נמוכה. זו הפעם הראשונה שבה וושינגטון מאשימה את מוסקבה בהפרת האמנה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

ניסוי גרעיני (צילום: shutterstock)
המטרה: לייצר נשק גרעיני חדש(צילום: shutterstock)

מנהל סוכנות הביון של משרד ההגנה האמריקני, רוברט פ' אשלי, אמר היום (ד') בכנס במכון הדסון בוושינגטון כי ארה"ב מעריכה ש"סביר להניח" שרוסיה מבצעת ניסויים כאלה. אנליסטים מקהילת המודיעין האמריקנית ששוחחו עם העיתון "וול סטריט ג'ורנל" חיזקו את הדברים וטענו שזו ההערכה גם בסוכנויות מודיעין אמריקניות אחרות.

 

לפי הדיווח ב"וול סטריט ג'ורנל", האנליסטים מעריכים כי רוסיה מבצעת את הניסויים בנובאיה זמלייה, ארכיפלג מבודד באוקיינוס הארקטי, וכי מטרת הניסויים היא לייצר נשק גרעיני חדש.

 

לפי האמריקנים, אם רוסיה מבצעת את הניסויים האלה הרי שמדובר בהפרה של אמנת CTBT, אמנה שאושרה באו"ם ב-1996 ואוסרת על המדינות החתומות עליה לבצע ניסויים גרעיניים בכל היקף שהוא. רוסיה אשררה את האמנה בשנת 2000. בסוכנות הידיעות רויטרס ציינו כי שמונה מדינות בעלות טכנולוגיה גרעינית, בהן ישראל, איראן, מצרים וארה"ב, טרם אשררו אותה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נאום שנתי מצב האומה פרלמנט מוסקבה (צילום: AP)
נשיא רוסיה פוטין. "הרמה המקצועית בארה"ב מידרדרת"(צילום: AP)

ממשלת רוסיה טרם הגיבה על דברי אשלי, אבל יו"ר ועדת ההגנה של הבית התחתון בפרלמנט הרוסי, ולדימיר שמאנוב, אמר לסוכנות הידיעות הרוסית "אינטרפקס" שאשלי לא יכול היה להנפיק הצהרה יותר חסרת אחריות. "ניסויים גרעיניים אי אפשר לבצע בחשאי", אמר שמאנוב. "הצהרות כאלה חושפות שרמתו המקצועית של הצבא בארה"ב מידרדרת באופן שיטתי".

 

דוברת מחלקת המדינה האמריקנית מורגן אורטגוס נשאלה הערב על דברי אשלי ונמנעה מלספק פרטים נוספים, אבל האשימה את רוסיה כי היא נמנעת באופן עקבי מלמלא את ההתחייבויות הבינלאומיות שלה וכבר הפרה את הסכם ההתפרקות מנשק גרעיני לטווח בינוני מ-1987.

 

בחודש שעבר הודיעה רוסיה כי היא משעה את ההסכם הזה, אחרי שארה"ב הודיעה כי תפרוש ממנו בשל הפרות מצד מוסקבה. רוסיה מכחישה שהיא מפרה את ההסכם הזה, והאשימה את וושינגטון כי היא עצמה הפרה אותו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
"ניסויים גרעיניים לא עושים בחשאי"
צילום: shutterstock
מומלצים