שתף קטע נבחר

דיווח: טראמפ שלח מסר לאיראן - מו"מ או תקיפה

גורמים איראנים אמרו שטראמפ העביר הלילה מסר לטהרן דרך עומאן, והציב לה אולטימטום לפיו אם לא יפתחו במו"מ, ארה"ב תתקוף. "הוא אמר שהוא מתנגד למלחמה. השבנו שלתקיפה יהיו השלכות". כמה חברות תעופה הודיעו שלא יטוסו מעל מצרי הורמוז ומפרץ עומאן "כאמצעי זהירות"

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ העביר הלילה (ו') מסר לאיראן ובו הוא מציב לה אולטימטום לפתיחת משא ומתן – או שיתקוף. כך אמרו גורמים איראנים רשמיים. לדבריהם, המסר הועבר באמצעות עומאן והתקיפה הייתה אמורה להתרחש בקרוב. איראן השיבה מיד והזהירה כי לתקיפה אמריקנית יהיו השלכות "אזוריות ובינלאומיות".

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

"במסר ששלח, טראמפ אמר שהוא מתנגד למלחמה עם איראן, ושהוא מעוניין לשוחח עם טהרן על כמה נושאים. הוא הגדיר זמן קצוב לקבלת תשובה, אך איראן השיבה מיד כי ההחלטה בנושא נתונה למנהיג העליון, עלי חמינאי", אמר אחד הגורמים.

 

 

גורם נוסף אמר כי "הבהרנו שהמנהיג העליון מתנגד לשיחות, אבל המסר יועבר אליו כדי שיקבל החלטה. עם זאת, אמרנו למתווך העומאני כי לכל תקיפה נגד איראן יהיו השלכות אזוריות וגם בינלאומיות".

 

הבוקר הודיעו אייר פראנס-KLM, חברת התעופה האוסטרלית "קוואנטס", "בריטיש איירווייז" הבריטית וחברת התעופה הגרמנית והגדולה באירופה "לופטהנזה" כי החליטו להימנע מלטוס מעל מצרי הורמוז ומפרץ עומאן "כאמצעי זהירות". זאת בעקבות הפלת המל"ט האמריקני אתמול. "קוואנטס" הודיעה כי ההחלטה תשפיע על הטיסות בין אוסטרליה ללונדון. גם רשות התעופה הפדרלית של ארה"ב הודיעה כי טיסות של חברות אמריקניות יוסטו ממסלולן ולא יחלפו עוד מעל מפרץ עומאן ומצרי הורמוז.

דונלד טראמפ מתייחס להפלת המל
"אמר שהוא מתנגד למלחמה". טראמפ בבית הלבן(צילום: MCT)

  ()

הבוקר דווח ב"ניו יורק טיימס" כי טראמפ אישר אמש לצבא לתקוף באיראן בתגובה להפלת מל"ט הביון אתמול, אך חזר בו בהמשך. גורם אמריקני אישר גם לסוכנות הידיעות AP כי ארה"ב תכננה מתקפת תגובה נגד איראן, אך התקיפה בוטלה. הבוקר טענה כי איראן כי בידיה הוכחות חד-משמעיות שהמל"ט הפר את ריבונותה, טענה שאותה הכחישה אמש וושינגטון בתוקף.

 

בבית הלבן נערכו דיונים אינטנסיביים בין טראמפ לבין בכירים במערכת הביטחון, וגורמים צבאיים ודיפלומטיים העריכו הלילה כי ארה"ב תגיב צבאית. גורמים בכירים בוושינגטון אמרו כי טראמפ אישר תקיפה נגד מגוון מטרות כמו מכ"מים וסוללות טילים. לפי "ניוזוויק", ארה"ב עמדה לתקוף בין היתר את סוללת הנ"מ מדגם S-125 Neva/Pechora (המוכרת במערב כ-SA-3 Goa). סוללה זו של משמרות המהפכה האיראניים הפילה כנראה את המל"ט.

ארכיון מטוס מל
מל"ט MQ-4C, מהסוג שהפילה איראן(צילום: AP)

על פי הדיווחים, מטוסי קרב כבר היו באוויר, וספינות הצי נכנסו לכוננות בטרם התקבלה ההוראה על ביטול התקיפות. עדיין לא ברור מה גרם לנשיא לשנות את דעתו. ב"וול סטריט ג'ורנל" ציטטו בכירים אמריקנים שאמרו שאין לשלול שתגובה תגיע במועד מאוחר יותר.

 

מתיחות במפרץ, כתבות אחרונות:

דיווח: טראמפ אישר תקיפה באיראן, וחזר בו

טראמפ: האם נתקוף? בקרוב תגלו

ארה"ב ואיראן במרוץ אחר שברי המל"ט | רון בן ישי

 

האמריקנים תכננו לתקוף באיראן לפנות בוקר כדי למזער את הסכנה לפגיעה בחיילים ובאזרחים איראנים, אך כעבור זמן קצר קיבלו בכירים בצבא האמריקני הודעה על ביטול התקיפה, לפחות בינתיים. לפי "ניו יורק טיימס", היו חילוקי דעות בקרב בכירים בממשל האמריקני בשאלה אם להגיב צבאית. מזכיר המדינה מייק פומפאו, היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון וראש ה-CIA ג'ינה הספל תמכו בתקיפה. לעומתם הזהירו בכירים בפנטגון כי תקיפה שכזו עלולה להוביל להסלמה מסחררת שתסכן את הכוחות האמריקניים באזור. מנהיגים בקונגרס תודרכו על-ידי בכירי הממשל.

 

 

תיעוד הפלת המל
תיעוד מהפלת המל"ט שפרסם הפנטגון(מתוך הטוויטר)

הפנטגון פרסם אמש סרטון המתעד לדבריו את שובל העשן בשמיים מעל מצר הורמוז אחרי הפלת המל"ט על-ידי משמרות המהפכה של איראן. שעה קלה אחר כך פרסמה הטלוויזיה האיראנית סרטון שבו נראה לטענתה שיגור הטילים שמהם נפגע המל"ט. איראן האשימה את ארה"ב בכך ששיגרה את המל"ט מבסיס בדרום המפרץ הפרסי, כיבתה את משדר הזיהוי שלו ובכך "הפרה את כללי התעופה". צבא ארה"ב מסר מנגד שהמל"ט הופל בשעה שטס בגובה רב במרחב האווירי הבינלאומי מעל המצר, ושהוא היה כ-34 קילומטרים מהנקודה הקרובה ביותר בחופי איראן. בטהרן שבו וטענו כי ארה"ב משקרת במצח נחושה, וכי המל"ט הופל בתוך המרחב האווירי האיראני.

 

אמש נשמע טראמפ כמי שמנסה להרגיע את המתיחות מול איראן, ואמר כי ייתכן שהפלת המל"ט נעשתה בשוגג. שעה קלה אחרי שפרסם בטוויטר ציוץ מאיים שלפיו "איראן עשתה טעות גדולה מאוד!" אמר טראמפ לכתבים בבית הלבן כי יש לו תחושה שמדובר בפעולה ש"גנרל או מישהו" עשה בטעות. עם זאת הוא הדגיש שוב, הפעם בקולו, כי מדובר ב"טעות גדולה" מצד טהרן, וכשנשאל אם ארה"ב תתקוף באיראן השיב: "בקרוב תגלו".

 

בשיחה עם הכתבים אמר טראמפ כי המל"ט שהופל היה בלתי-חמוש וכי הוא היה בבירור מעל מים בינלאומיים ולא במרחב האווירי של איראן, כפי שטענה טהרן. הוא הדגיש כי אילו היה המטוס מאויש – המצב היה שונה מאוד כעת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים