שתף קטע נבחר

הפגנה נגד הגירוש לפיליפינים: "לא מגרשים ילדים"

כ-1,500 תלמידים, הורים ומורים מ-12 בתי ספר מפגינים בתל אביב נגד הגירוש לפיליפינים של חבריהם לספסל הלימודים בעוד שבוע. המפגינים קוראים בין היתר: "העם דורש לא לגרש" ו"ילדים לא מגרשים" כעשרה פעילים הגיעו להפגין בעד הגירוש, המשטרה חוצצת בינם לבין הילדים

 

 

 

כ-1,500 בני אדם מפגינים אחר הצהריים (שני) בכיכר הבימה שבתל אביב נגד הגירוש של עשרות עובדות זרות ללא אשרות, רובן מהפיליפינים, וילדיהן שנולדו וגדלו בישראל. בין המשתתפים תלמידי 12 בתי ספר שבהם לומדים הילדים שצפויים להיות מגורשים החל מהשבוע הבא. המפגינים קוראים בין היתר: "העם דורש לא לגרש" ו"ילדים לא מגרשים".

 

כעשרה פעילים של "החזית לשחרור דרום תל אביב" בהנהגת שפי פז הגיעו להפגין בעד הגירוש ומאות ילדים הפגינו מולם. המשטרה עצרה פעילה נגד הגירוש שהתעמתה עם שפי פז ושפכה עליה יוגורט.

 

ההפגנה בכיכר הבימה (צילום: מוטי קמחי)
ההפגנה בכיכר הבימה(צילום: מוטי קמחי)

שפי פז ההפגנה בכיכר הבימה (צילום: מוטי קמחי)
המשטרה חוצצת בין המפגינים(צילום: מוטי קמחי)

 שפי פז לאחר שפעילה שפכה עליה יוגורט ()
שפי פז לאחר שפעילה שפכה עליה יוגורט

ההפגנה בכיכר הבימה (צילום: מוטי קמחי)
הורים וילדים מפגינים יחדיו(צילום: מוטי קמחי)

ההפגנה בכיכר הבימה (צילום: מוטי קמחי)
ההפגנה בכיכר הבימה(צילום: מוטי קמחי)

בחודשים האחרונים החלו ברשות האוכלוסין וההגירה בגל מעצרים של עובדות זרות לא חוקיות ותמורת שחרורן בחזרה לילדיהן חייבו אותן לחתום על מסמכים שעל פיהם יעזבו את הארץ ביחד איתם עם תום שנת הלימודים. מדובר בעובדות שחלקן נמצאות שנים רבות בישראל ללא מעמד.

 

ב-2012 הוחלט להשאיר בישראל ילדים מעל גיל חמש שנולדו בארץ, ביחד עם משפחותיהם. הילדים המועמדים לגירוש כעת הם אלה שבשנת 2012 היו בני פחות מחמש, אך היום חלקם כבר בני יותר מ-10 ומתחנכים בבתי ספר בישראל.

 

"הם ישראלים לכל דבר"

פובי בלסבר, תלמיד כיתה ב' בבית הספר היסודי "אוסישקין", אמר בהפגנה: "אני אוהב את בית הספר שלי ואת החברים שלי. ישראל היא הבית שלי ואף פעם לא הייתי בפיליפינים. אני לא מכיר שם כלום. החברים שלי פה מבקשים שאני אשאר אבל אמא שלי אומרת שהיא לא יודעת מה יהיה ואולי בעוד כמה ימים יגרשו אותנו בכוח. כשאני חושב על זה אני עצוב".

 

אליה אלמוג, חברתו לשכבה, אמרה כי "הגענו להפגין נגד הגירוש של ילדים כמונו לפיליפינים. הם ישראלים לכל דבר וגם להם מגיעות זכויות. אנחנו לא רוצים שיקחו ילדים מהשכבה שלנו בכוח. אנחנו רוצים להתחיל איתם את שנת הלימודים הבאה".

 

מייקל אצ'יווריה בן ה-13 אמר כי "זה מפחיד אותי מאוד. קשה לי לחשוב על זה ולפעמים בלילות אני לא יכול לישון. כאן נולדתי וגדלתי וכאן העתיד שלי. אני אוהב את ישראל ומאוד רוצה לשרת בצה"ל, זה החלום שלי מגיל קטן. אני לא רוצה ללכת לארץ שאני לא מכיר וגם החברים שלי רוצים מאוד שאני אשאר איתם. אם יגרשו אותי זה יהיה כאילו להיוולד מחדש".

ההפגנה בכיכר הבימה (צילום: רוני פרל)
ההפגנה בכיכר הבימה(צילום: רוני פרל)

ההפגנה בכיכר הבימה (צילום: מוטי קמחי)
(צילום: מוטי קמחי)



ההפגנה בכיכר הבימה (צילום: מוטי קמחי)
גם שבטי הצופים אליהם הולכים הילדים הגיעו להפגין(צילום: מוטי קמחי)

חברת הכנסת מיכל רוזין (מרצ) השתתפה גם היא בהפגנה ואמרה כי "אני מאמינה ש'ואהבת לרעך כמוך' זו לא רק סיסמא, זו דרך חיים והגירוש הזה נובע רק משנאת זרים. ההירתמות המדהימה של חבריהם לכיתה, המורים ומנהלי בית הספר מלמדת אותנו שהילדים הם חלק בלתי נפרד מהמרקם האנושי במדינה, חלק מהאוכלוסייה שלנו. אני קוראת לעצור את גירוש הילדים ולאפשר להם להישאר עם הוריהם בארץ, הם חלק משוק התעסוקה בישראל ונחוצים בו".

 

חבר הכנסת אילן גילאון (מרצ) אמר כי מדובר ב"צעד ברוטלי ובלתי אנושי שמראה ששכחנו מאיפה באנו ומה עברנו. ילדים שנולדו פה וכל מה שהם מכירים הוא מדינת ישראל הם ישראלים לכל דבר. כבנים ובנות לעם שעבר את הזוועות הגדולות ביותר שניתן לעלות על הדעת, אנחנו חייבים היום, דווקא ממקום של חוזק ועוצמה, להיות קצת יותר אנושיים. את הגירוש הזה חייבים לעצור. זהו הדבר המוסרי והישראלי ביותר לעשות".

 

חבר הכנסת עופר כסיף (חד"ש) אמר כי "גירוש הילדים המתוכנן הוא פשע בלתי נסלח, פגיעה בילדים רכים בשם מדיניות גזענית וחסרת כל הגיון. הילדים הללו נולדו כאן, גדלו כאן, חלקם מדברים רק עברית ולא מכירים תרבות אחרת. מה יעשו במדינה זרה? ולמי תורם הגירוש שלהם? ההחלטה לגרש את הילדים מעלה ריח חריף של שחיתות בסגנון 'הדלת המסתובבת' - מגרשים עובדים זרים ביחד אחת, ומביאים נוספים באחרת. סוחרי עובדים מתעשרים ממכירת אשרות עבודה בזמן שילדים מאבדים את כל עולמם".

 

ההפגנה בכיכר הבימה (צילום: מוטי קמחי)
הילדים מפגינים(צילום: מוטי קמחי)

שפי פז ההפגנה בכיכר הבימה (צילום: מוטי קמחי)
עשרה הפגינו בעד הגירוש(צילום: מוטי קמחי)

 

ההכנות לקראת ההפגנה  (צילום: גיא רוטשטיין)
ההכנות לקראת ההפגנה (צילום: גיא רוטשטיין)

ב"ארגון למען הילדים הישראלים" (UCI) שהקימו אימהות פיליפיניות ומארגן את ההפגנה אמרו לקראתה כי הילדים "ישראלים בכל הווייתם, חניכי הצופים, תלמידי בתי הספר הישראליים, ילדים שחולמים בעברית, ותרבות הארצות אליהם יגורשו זרה להם בתכלית - אף את השפה אינם יודעים. איזו רעה מנסה משרד הפנים למנוע כאן? מדובר בצעד בלתי מוסרי ומיותר, שיגרום כאב ונזק שאין לשערם, והוא עומד בניגוד חריף לרוחן של אותן החלטות נאורות שקיבלו ממשלות ישראל. הילדים אוהבים את ישראל בכל לבם, ולא נותר אלא שישראל תראה שגם היא אוהבת אותם".

 

לקראת ההפגנה, המרכז למדיניות הגירה ישראלית פנה לשר החינוך רפי פרץ בקריאה לאכוף את האיסור שחל על מורים ומנהלי בתי ספר לארגן הפגנות פוליטיות - ולמנוע את השתתפותם בה. היועץ המשפטי של המרכז, ד"ר יונה שרקי, אמר כי "השתתפותם של תלמידי בתי הספר בהפגנה, בסיוע וארגון של הצוות המקצועי במוסדות הללו ובניגוד לכללים של משרד החינוך - חמורה במיוחד. מדובר בפגיעה בניטרליות המקצועית של מערכת החינוך ולמעלה מכך, בחינוך לזילות של חוקי מדינת ישראל".

ההכנות לקראת ההפגנה  (צילום: גיא רוטשטיין)
(צילום: גיא רוטשטיין)

ההכנות לקראת ההפגנה  (צילום: גיא רוטשטיין)
(צילום: גיא רוטשטיין)

אמש הגיע לידי ynet מכתב של יותר מ-80 אנשי טיפול ממקצועות בריאות הנפש - פסיכולוגים, פסיכיאטרים, עובדים סוציאליים, פסיכותרפיסטים, מטפלים באמנות ועוד, הקוראים לראש הממשלה בנימין נתניהו לבטל את הגירוש. "הידע המקצועי שלנו והבנתנו את נפש האדם ובפרט את נפשם הפגיעה של ילדים צעירים - מאפשרים לנו להבין את גודל הנזק והפגיעה שמתרחשת", כתבו אנשי הטיפול. "ילד, כל ילד, שנעקר מביתו, מחבריו, מן הגן או בית הספר שלו, מכל מה ומי שהוא יודע ומכיר כבית - הוא ילד שמצוי בסכנה נפשית מהותית. ילדה שחיה בפחד ובחרדה מתמדת מפני הגירוש גם היא מצויה בסיכון. איננו יכולים לעמוד מנגד בזמן שמתבצעת פגיעה עזה כל כך לנגד עינינו".

 

מנגד, "מטה המאבק של תושבי דרום תל אביב" בהנהגת שפי פז הודיע כי הוא "תומך בכל עשייה של רשות ההגירה שמטרתה לאכוף את חוקי המדינה על שוהים בלתי חוקיים". במטה אמרו כי "אין מסוכן יותר לאופייה היהודי של המדינה מהטיעון המניפולטיבי השפל 'נולדתי כאן ואני לא מכיר ארץ אחרת'. ברגע שהטיעון הזה ישמש אמתלה למתן מעמד לילד פיליפיני אחד, נקבל מפולת שלגים שלא נוכל לעצור".

 

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר כי "מדובר באזרחיות זרות השוהות בישראל תקופה ארוכה מאוד בניגוד לכל דין וללא כל מעמד מוסדר. בחלק מהמקרים, אם לא ברובם, אבות הילדים ממתינים להם במדינת המוצא לאחר ששבו לשם. העובדות האמורות נעצרו במהלך השנה בגין שהייה בלתי חוקית אך מתוך התחשבות ורצון לבוא לקראתן, התקבלה החלטה עקרונית לאפשר לילדיהן לסיים את שנת הלימודים כראוי ושהאימהות תכבדנה את הסיכום, תצאנה מרצונן יחד עם ילדיהן ותחזורנה לביתם (ללא "גירוש"). אנו מצרים על הניסיון הבלתי פוסק לנצל את ההחלטה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים