שתף קטע נבחר

פוטין ב-G20: המערב הליברלי אוכל את עצמו

נשיא רוסיה תקף את המערב בפסגת G20 ואמר שעבר זמנו של הליברליזם. לפי פוטין המערב כופה על האזרחים שוויון מגדרי וזכויות להט"ב, ופגע בהם כשקלט מהגרים. על הסכסוך עם אלטון ג'ון: "גאון מוזיקלי, אבל הוא טועה"

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ניצל את פסגת G20 ביפן למתקפה נגד המערב הליברלי. פוטין אמר שמדיניות ליברלית - בין השאר קליטת מהגרים - פוגעת באינטרסים של האזרחים.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

בסיום הפסגה באוסקה אמר פוטין שהניצחון של דונלד טראמפ בבחירות 2016 בארה"ב, והירידה במעמדן של המפלגות המסורתיות באירופה, מראים את חוסר שביעות הרצון של הציבור מהמפלגות הליברליות. "האידאל הליברלי התחיל לאכול את עצמו מבפנים", אמר פוטין במסיבת עיתונאים. "מיליוני אנשים חיים את חייהם, ומי שמפיצים את האידאל הזה חיים בנפרד מהם".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נותן הצהרה במהלך ביקור באוסקה, יפן (צילןום: רויטרס)
פוטין בוועידת G20 ביפן(צילןום: רויטרס)
 

לפי פוטין גל המהגרים והפליטים שהציף את אירופה פוגע בזכויות אזרחי היבשת. "אנשים חיים במדינה שלהם, לפי המסורת שלהם. למה זה צריך לקרות להם?", תהה הנשיא הרוסי. הוא הוסיף שלמרות "שהערכים הליברלים נשארים אטרקטיביים" התוצאות בבחירות מראות שהאנשים רוצים שינוי.

 

המתקפה של פוטין נגד הליברליזם התחילה ביום חמישי, ערב הפסגה ביפן. בראיון ל"פייננשל טיימס" הבריטי מתח פוטין ביקורת חריפה על השקפות העולם המערביות בנושא זכויות להט"ב, הגירה ורב-תרבותיות, שאותן כינה מתקפה על "ערכי המשפחה המסורתיים".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נותן הצהרה במהלך ביקור באוסקה, יפן (צילןום: MCT)
(צילןום: MCT)
 

רגע לפני פתיחת הוועידה של 20 הכלכלות הגדולות בעולם אמר פוטין כי "עבר זמנו של הרעיון הליברלי". הוא ציין שהציבור מפנה עורף לרעיונות הליברליים, ושהליברליזם סותר את האינטרסים של רוב האוכלוסייה. בנושא משבר הפליטים אמר פוטין שקנצלרית גרמניה  אנגלה מרקל ביצעה "טעות קריטית" כשהחליטה ב-2015 לאפשר למיליון פליטים להיכנס לארצה.

 

היום חזר פוטין על דבריו, והוסיף שהמערב כופה על אזרחים - בדרך כלל על ילדים - ערכים ליברליים של מיניות ושוויון מגדרי. לפי פוטין הורים שמתנגדים לערכים האלה "נכלאים". פוטין אמר ש"הולכת השולל" של הליברלים גרמה להפגנות באירופה ולניצחון של טראמפ בבחירות.

 

במערב, כמובן, לא אהבו לשמוע את הדברים של פוטין. דונלד טוסק, נשיא האיחוד האירופי, אמר בתגובה לנשיא רוסיה: "בעיניי עברם זמנם של האוטוריטריות, פולחן האישיות ושלטון האוליגרכים, גם אם לפעמים נראה שזה יעיל".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נותן הצהרה במהלך ביקור באוסקה, יפן (צילןום: MCT)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין נותן הצהרה במהלך ביקור באוסקה, יפן(צילןום: MCT)
אתמול, בשולי הוועידה, נפגש פוטין עם טראמפ. פוטין אמר היום שהפגישה הייתה מוצלחת. "התייחסנו כמעט לכל הנושאים שמדאיגים אותנו", אמר פוטין. "בוודאי שדיברנו על המצב בחלקים נרחבים בעולם. בסך הכול ההתייעצויות האלה היו מועילות". פוטין אמר שארצו תעשה כל שביכולתה כדי לשפר את היחסים עם ארה"ב.

 

בתשובה לשאלת עיתונאי, ששאל את טראמפ אם יזהיר את פוטין בנוגע להתערבות בבחירות לנשיאות בשנה הבאה, נשיא ארה"ב צחק ואמר לנשיא רוסיה: "בבקשה, אל תתערב בבחירות". פוטין אמר היום במסיבת עיתונאים שהנושא עלה בפגישה. "דיברנו על זה", אמר פוטין ולא פירט על הנושא. הוא אמר שרוסיה וארה"ב צריכות "לפתוח דף חדש" ביחסים, שהגיעו לשפל שלא נראה מאז המלחמה הקרה.

דונלד טראמפ ולדימיר פוטין מפגש פסגה פסגת G20 יפן (צילום: AP)
דונלד טראמפ ולדימיר פוטין מפגש פסגה פסגת G20 יפן(צילום: AP)
  

במסיבת העיתונאים היום פוטין גם הגיב לביקורת של הזמר אלטון ג'ון, שהאשים את פוטין בצביעות – על רקע ההחלטה של רוסיה לצנזר קטעים חושפניים מהסרט "רוקטמן" על חייו של הזמר. "אני מכבד אותו, הוא גאון מוזיקלי וכולנו אוהבים את ההופעות שלו, אבל אני מאמין שהוא טעה", אמר פוטין.

 

לפי הדיווחים הצנזורה הרוסית קשורה לחוק נגד "תעמולה הומוסקסואלית". פוטין אמר שהחוק נועד להגן על ילדים מהשפעות "תוקפניות" של קהילת הלהט"ב: "תנו להם לגדול לפני שהם עושים את הבחירה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילןום: רויטרס
פוטין בוועידת G20 ביפן
צילןום: רויטרס
מומלצים