שתף קטע נבחר

לו יהודי העולם ידעו מה הרב פרץ חושב עליהם

כשהגדרת ההתבוללות כ"שואה שנייה", חשבת איך זה יתקבל בקהילות שמבקרות, תורמות ומעורבות בישראל? או שרק מנדטים יש לך בראש? מכתב לשר החינוך

 

ישיבת ממשלה (צילום: נעם ריבקין פנטון,פלאש90)
שר החינוך רפי פרץ(צילום: נעם ריבקין פנטון,פלאש90)

בכל פעם מחדש מתכווצת בטנם של יהודי התפוצות מהאמירות המפלגות, הפוגעניות, המכלילות וחסרות האחריות המושמעות כלפיהם מפי בכירים בהנהגת מדינת ישראל. למזלנו, רבים מהם הקשורים לישראל בנימי נפשם נושכים את לשונם ומרגיעים את עצמם במחשבה שאלו אמירות פוליטיות המכוונות פנימה, ושזו לא "מדינת ישראל" שאותה הם מציבים מעל הפוליטיקה וכחלק אינטגרלי מזהותם.

 

 

ההפרדה שהם נוקטים מאפשרת להם מרווח נשימה עד המכה הבאה שיטיחו בהם ושלא תאחר לבוא. אבל לא לעולם חוסן ושולי המעגל הם רכים ומתמוססים. כן, אנחנו מאבדים אותם - לא כל כך לאט אבל בטוח - ואתה, אדוני הרב, שר החינוך, רפי פרץ, במילותיך השבוע תרמת לזה ישירות. הלכת רחוק מדי. ההתבוללות בקרב יהדות העולם היא כמו שואה שנייה?

 

בשירותי כראש משלחת הסוכנות היהודית בברזיל נתקלתי במשפחות מעורבות רבות, מתבוללות לשיטתך, שהן פעילות מאוד בקהילה על ארגוניה השונים, כולל בדרגי ההנהגה הבכירה ביותר וקשורות בנימי נפשן לישראל. הן לא ביקשו ולבטח גם לא קיבלו רשות מאף אחד כאן בארץ להרגיש "מחוברות". זוהי הבחירה שלהן והיא נובעת מזהותן ותחושת שייכותן לעם – גם, אם ולמרות היותם חלק מסטטיסטיקת ההתבוללות.

 

יכול להיות שלו ידעו בני המשפחות האלה שהם נחשבים כאן על ידי רב בישראל ושר החינוך כ"שואה שנייה", הם היו חושבים פעמיים בטרם התגייסו לעשייה קהילתית למען מדינת ישראל. יכול להיות שהם היו מתלבטים בטרם תרמו מכיסם בנדבנות רבה – שנה אחר שנה - לקרן היסוד ולכל מטרה טובה אחרת כאן. מה אתה אומר, שנגביל זאת ל"יהודים כשרים בלבד? או נעצום עיניים ונקבל את כספם?

 

יכול להיות שהם בכלל לא היו טורחים לצאת בקמפיין גיוס כספים מסיבי לטובת מלגות לימוד בבתי הספר היהודים שיבטיחו שכל ילד יהודי הרוצה ללמוד בהם - יוכל לעשות זאת, ולא הכסף ימנע זאת ממנו. ויכול להיות שהם לא היו מקפידים לשלוח לכאן מדי שנה משלחות קהילתיות, כדי להבטיח שיישארו מעודכנים בנעשה כאן ויכירו את המציאות בשטח מקרוב.

 

לו ידעו שזה מה שאתה חושב עליהם, אדוני שר החינוך, היו שוקלים אם כדאי בכלל לשלוח את ילדיהם ארצה לחוויה ישראלית מעצימה במסגרת תוכנית כגון "נעלה", "תגלית", שנת הכשרה מנהיגותית של תנועת הנוער, פרויקט "מסע" או מצעד החיים שבתומו הם מגיעים לכאן, או כל תוכנית יפה וראויה אחרת שאלפי צעירות וצעירים ממשפחות יהודיות ברזילאיות "כשרות" ו"חצי כשרות" (להלן: מתבוללות) משתתפים בהן מדי שנה.

 

כן, הם היו חוככים בדעתם אם נכון לקחת את הסיכון שבנם או בתם יתלהבו כל כך מישראל עד שירצו לעשות עליה, וגם יגשימו, כפי שאכן קורה מזה כמה שנים שבהן קצב העלייה מברזיל צומח ופורח.

 

לזה אתה קורא שואה שנייה? צא ולמד, אדוני שר החינוך, מהי השואה בטרם תשתמש במושג זה כלאחר יד ובטרם תחללו ותסטור בו על פניהם של בני הקהילה החמה והמחוברת כל כך לישראל, וכמותם נוספים במדינות אחרות, שהם כולם בני עמך. כן, בני עמך – גם אם הנישואים מעורבים, גם אם קבלת השבת שלהם שונה מזו שלך, וגם אם אתה ושכמותך דואגים להרחיקם מעלינו בכל דרך. צא ולמד מה חשיבותה של הקהילה היהודית לחוסנה של מדינת ישראל, הרי במו פיך אתה מערער את היסודות הללו, נותץ בהם ועושה בהם רסיסים רסיסים.

 

טול קורה מבין עיניך אדוני השר. התבונן סביב לך, ביהדות המשיחית, הפנאטית והחשוכה שצומחת כאן, לא שם בתפוצות, אלא בקרב חלקים נכבדים מבין תומכיך בחצר הקדמית שלנו. לזה אתה קורא יהדות? האם גם להם תקרא "שואה שנייה"?

 

כן, ההתבוללות מדאיגה וזו בהחלט אחת מהסוגיות המאתגרות העומדות לפתחה של מדינת ישראל. הייתי מצפה שתחת הפלגנות הקיצונית שלך, שר החינוך, שלשיטתך אולי תביא לך עוד מנדט או שניים, תקום ותעשה מעשה שיקרב פזורות ולא ירחיק אותן, ושתבקש סליחה מרבים וטובים בקהילות היהודיות, ניצולי שואה שעדיין נושאים את פצעיהם, ובני דור שני ושלישי, על ההשוואה המחרידה, המבישה והבלתי אחראית שיצאה מפיך, רב בישראל.

 

  • רויטל פולג היא סופרת, דיפלומטית לשעבר במשרד החוץ וממייסדי מרכז פרס לשלום

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ענת גבע-שרון
רויטל פולג
צילום: ענת גבע-שרון
מומלצים