שתף קטע נבחר

עותק נדיר של הסכם השלום עם מצרים יועמד למכירה פומבית

זמן קצר לפני הטקס החגיגי על מדשאות הבית הלבן, לשכתו של מנחם בגין ביקשה מסאדאת וקרטר לחתום על עותקים שיופצו לעיתונים. כעת, אחד העותקים המקוריים עומד למכירה החל מ-35 אלף דולר

 

מנחם בגין ואנואר סאדאת חותמים על הסכם השלום (צילום: gettyimages)
בגין, סאדאת וקרטר על מדשאות הבית הלבן(צילום: gettyimages)

עותק מקורי נדיר, וככל הידוע גם היחידי שנותר מהסכם השלום בין ישראל למצרים, מוצע למכירה פומבית 40 שנה אחרי שנחתם. מחיר הפתיחה של המסמך ההיסטורי, שזיכה את הנשיא המצרי אנואר סאדאת וראש הממשלה הישראלי מנחם בגין, כמו גם את המתווך האמריקני ג'ימי קרטר, בפרס נובל לשלום, עומד על 35 אלף דולר, ושוויו מוערך פי שניים מכך.

 

לקראת מעמד חתימת הסכם השלום בין המדינות, שנערך במרץ 1979 על מדשאות הבית הלבן, הוכנו תשעה עותקים ממנו, כאשר כל אחת מהמדינות שהיו שותפות לו - ישראל, מצרים וארה"ב - קיבלה שלושה העתקים כל אחת, בעברית, בערבית ובאנגלית.

 

עותק הסכם השלום המקורי בין ישראל למצרים מוצע למכירה פומבית (צילום: בית המכירות ווינרס)
הסכם השלום(צילום: בית המכירות ווינרס)

עותק הסכם השלום המקורי בין ישראל למצרים מוצע למכירה פומבית (צילום: בית המכירות ווינרס)
העותק המקורי של הסכם השלום(צילום: בית המכירות ווינרס)

כעת מתברר כי לשכת ראש הממשלה מנחם בגין ביקשה משלושת המנהיגים לחתום עוד לפני פתיחת הטקס החגיגי, על עותק נוסף, לא רשמי, עשירי במספר. המטרה הייתה להספיק לשלוח את תמונת ההסכם אל מערכות העיתונים בישראל עוד לפני ירידתם לדפוס, כך שישלבו אותה בגיליונות החגיגיים של הבוקר שאחרי, למרות הפרשי השעות בין ירושלים לוושינגטון.

 

בעוד שתשעת העותקים הרשמיים של הסכם השלום נשמרו בגנזכי שלוש המדינות, העותק הנוסף התגלגל עם השנים בין ידיים פרטיות, וככל הידוע הגיע לידי הבעלים הנוכחיים באמצע שנות התשעים.

 

האדם שרכש את המסמך ההיסטורי בזמנו אינו אספן עתיקות, אלא קנה אותו על רקע אישי סנטימנטלי: רבים מחבריו לנשק נהרגו במלחמת יום הכיפורים והוא רואה עצמו כ"פליט" ממנה. הסכם השלום עם מצרים נחרט בזיכרונו כסגירת מעגל -והוא החליט לרכוש את ההעתק.  

 

המכירה ההיא גרמה לבהלה במשרד החוץ, שם חששו כי אחד משלושת העותקים המקוריים של ההסכם, שבידי ישראל, נגנב. בדיקה בגנזך המדינה העלה כי כל העותקים נמצאים כולם בכספת, וכשיצאו לחקור את הנושא התגלה הסיפור שמאחרי העותק הלא רשמי.

 

כעת, 40 שנה אחרי החתימה וכמעט 25 אחרי שנרכש, הוא למכירה פומבית על ידי בעליו באמצעות בית המכירות הפומביות "ווינרס" (Winner's). להסכם מצורפת חוברת "מסמך חוזה השלום בין ישראל ומצרים" בהוצאת מרכז ההסברה, כשעל הכריכה, כאמור, החתימות מקוריות של בגין, סאדאת וקרטר. מנכ"ל בית המכירות, גל וינר, אומר כי לא ידוע על עותק נוסף כזה, וחוקרי "ווינרס" העריכו כי שווי המסמך נע בין 50 ל-70 אלף דולר. מחיר הפתיחה שלו יעמוד על 35 אלף.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
בגין וסאדאת בבית הלבן
צילום: gettyimages
מומלצים