שתף קטע נבחר

רפובליקנים נגד טראמפ: "מתקפה גזענית"

המתקפה של הנשיא נגד הדמוקרטיות ש"צריכות לחזור למדינות שמהן הגיעו" ממשיכה להסעיר את אמריקה. אחרי שטראמפ סירב להתנצל, ואמר שארבע חברות הקונגרס תומכות באל-קאעידה, סנאטורים רפובליקנים יצאו נגדו: "דברים הרסניים ומשפילים, עברת את הגבול"

דונלד טראמפ נמצא ביומיים האחרונים תחת מתקפה בארה"ב וברחבי העולם, בעקבות הדברים הבוטים נגד חברות קונגרס דמוקרטיות. גם במפלגה הרפובליקנית מאשימים את הנשיא בגזענות ובשנאת זרים.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

"כל מה שהן עושות זה להתלונן", אמר טראמפ לכתבים בבית הלבן על ארבע חברות הקונגרס. "מדובר בנשים ששונאות את המדינה שלנו. אם לא טוב להן פה הן יכולות ללכת". בנוסף האשים טראמפ את ארבע הדמוקרטיות בשנאה לישראל וארה"ב ותמיכה באל-קאעידה.

חברות הקונגרס הדמוקרטיות במסיבת עיתונאים (רויטרס)
ההצהרה המשותפת של הדמוקרטיות שטראמפ תקף(רויטרס)
כשטראמפ נשאל על ידי אחד הכתבים אם הוא מודאג מההאשמות על גזענות, השיב הנשיא: "זה לא מדאיג אותי, מכיוון שהרבה אנשים מסכימים איתי". שעות לאחר מכן ארבע חברות הקונגרס – אלכסנדריה אוקסיו-קורטז, רשידה טליב, אילהאן עומאר ואיאנה פרסלי - ערכו מסיבת עיתונאים והגיבו לדברים.

 

חברות הקונגרס קראו להדחת הנשיא ואמרו שהוא מבטא "אג'נדה של לאומנות לבנה". אוקסיו-קורטז היא בת לאם פורטו ריקנית, טליב נולדה להורים פלסטינים, פרסלי אפרו-אמריקנית ואילהאן עומאר היגרה עם משפחתה מסומליה. עומאר היא היחידה מבין החבורה שלא נולדה בארה"ב.

חברות הקונגרס הדמוקרטיות במסיבת עיתונאים (AFP)
(AFP)
 

טראמפ אמר לארבע הנשים "לחזור" למדינות שמהן הגיעו. מנהיגים ברחבי העולם גינו את הדברים, והדמוקרטים זעמו על המתקפה של הנשיא. כשטראמפ סירב להתנצל והמשיך לתקוף גם פוליטיקאים רפובליקנים, שתחילה העדיפו לשתוק, יצאו נגד הנשיא.

 

"לדעתי מה שנאמר ופורסם בטוויטר היה הרסני, משפיל, מפלג, ובכנות גם מאוד שגוי", אמר הסנאטור הרפובליקני מיט רומני, שבעבר התמודד לנשיאות. "אין תירוץ להתבטאויות זדוניות של נשיא – הן לחלוטין בלתי מקובלת וזה חייב להיפסק", אמרה הסנאטורית הרפובליקנית ליסה מורקובסקי. "אנחנו חייבים לדרוש סטנדרט גבוה יותר של נימוס והגינות".

ארה
הנשיא טראמפ. "זה חייב להיפסק"(צילום: AFP)
 

הסנאטורית הרפובליקנית סוזן קולינס אמרה שהיא חולקת על השקפת עולמן של ארבע הדמוקרטיות "מהשמאל הקיצוני", אבל מדגישה שטראמפ "עבר בהרבה את הגבול". פט טומי, גם הוא סנאטור רפובליקני, אמר: "האזרחות של ארבעתן תקפה בדיוק כמו שלי". הוא הוסיף שכולן רשאיות להביע את דעתן, גם אם מדובר בדעות שגויות.

 

וויל הרד, השחור הרפובליקני היחיד בבית הנבחרים, אמר ל-CNN שהתנהגותו של טראמפ "לא מתאימה למנהיג העולם החופשי". הסנאטור הרפובליקני השחור טים סקוט מתח ביקורת על הנשיא שהשתמש "במתקפות אישיות בלתי מקובלות ובשפה גזענית".

חברות קונגרס דמוקרטיות איאנה פרסלי רשידה טליב אלכסנדריה אוקסיו קורטז (צילום: EPA)
איאנה פרסלי, רשידה טליב ואלכסנדריה אוקסיו-קורטז(צילום: EPA)
 

ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן הייתה בין המנהיגים שגינו את הנשיא האמריקני. "אני לחלוטין לא מסכימה איתו", מסרה ארדרן והוסיפה שארצה מקבלת את השונה. לפניה הביעו הסתייגות מהדברים ג'סטין טרודו ותרזה מיי, מנהיגי קנדה ובריטניה.

 

טראמפ פרסם את הציוצים על רקע מחלוקות בין ארבע החברות הפרוגרסיביות לננסי פלוסי, היו"ר הדמוקרטית של בית הנבחרים שמנסה להחליש את כוחה של אוקסיו-קורטז, כוכבת עולה במפלגה הדמוקרטית. הערותיו של טראמפ, כך נראה, פונות ל"בייס" הלבן שלו לקראת בחירות 2020.

אילהן עומאר רשידה טליב חברות קונגרס מוסלמיות המפלגה הדמוקרטית ארה
רשידה טליב ואילהאן עומאר. שתי המוסלמיות הראשונות בקונגרס(צילום: AFP)
 

"באמצעות ההתפרצות הגזענית והמכוונת שלו טראמפ רוצה להגדיל את המטרות שלו, לגרום לדמוקרטים להגן עליהן ולהפוך אותן לסמל המפלגה כולה", אומר דיוויד אקסלרוד, שהיה האסטרטג הראשי של ברק אובמה בשני הקמפיינים שלו לנשיאות.

 

טראמפ, שלפני שהפך לנשיא תמך בתיאוריית הקונספירציה לפיה אובמה לא נולד בארה"ב, אמר ביום ראשון שארבע הנשים הגיעו ממדינות עניות ומושחתות - ולכן הן לא רשאיות למתוח ביקורת על ארה"ב הגדולה. מבין ארבע הדמוקרטיות, כאמור, רק עומאר נולדה מחוץ לארה"ב – בסומליה. היא הגיעה לארה"ב בעקבות מלחמה בארצה, אחרי שהות במחנה פליטים בקניה.

ארה
ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים(צילום: AP)
 

ג'ו ביידן, המועמד המוביל בפריימריז הדמוקרטיים לקראת בחירות 2020, אמר שלאורך ההיסטוריה האמריקנית לא היה לארה"ב נשיא גזען ומפלג יותר מטראמפ. "תחזרו הביתה למדינה שלכן? זה מחליא. זה מביך", אמר ביידן.

 

ננסי פלוסי, שטראמפ התערב בסכסוך לטובתה, הגנה על ארבע הליברליות שאיתן היא מסוכסכת. פלוסי אמרה שהיא רוצה שהרפובליקנים יתמכו בהצעת החלטה בבית הנבחרים שמגנה את שנאת הזרים ואפיון המהגרים שבאו לידי ביטוי בציוצים של טראמפ. הסנאטור הדמוקרטי צ'אק שומר אמר שהוא מתכנן להעלות בסנאט הצעה דומה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP, AP
אילהאן עומאר, דונלד טראמפ ורשידה טליב
צילום: AFP, AP
מומלצים