שתף קטע נבחר

השרב נשבר: זה המקום שבו נמדדו 50 מעלות | התחזית המלאה

גל החום החריג, שהביא ל-50 מעלות בסדום, 43 בכינרת ויותר מ-40 בחוף, כבר החל להישבר - אבל הרוחות צפויות להקשות על כיבוי גל השריפות. חקלאים נאלצו לקרר את הרפתות והלולים, ובגן החיות הלימודי חילקו קרטיבים לקופים וללמורים. בסופ"ש: סיכוי לטפטוף בצפון

 

 

שיא החום - 50 מעלות - נמדד בשעה 15:40 בצהריים (יום ד') בסדום שבדרום ים המלח. חזאי מטאו-טק נחום מליק מסר כי מדובר בטמפרטורות שיא למקום. גל השריפות שפרץ בצהריים (יום ד') ולובה על ידי החום הכבד עלול להימשך, היות שבמקביל לשבירת השרב מנשבות באזורים הפנימיים רוחות חזקות.

 

מחברת מטאו-טק נמסר שבהרים נמדדו רוחות בעוצמה של 65 קמ"ש. בשעות הצהריים החל השרב להישבר באזור החוף, אך בהרים ובפנים הארץ ההקלה תורגש רק לקראת הערב. במשרדי מטאו-טק בבני ברק נמדדה ב-10:00 בבוקר טמפרטורת שיא של 40 מעלות, וכך היה גם באזורי החוף כגון בת ים ואשקלון. מדובר באירוע חריג שלא נצפה זה עשרות שנים. לאחרונה שררו טמפרטורות כאלה בחוף ב-1978, וזאת הפעם הרביעית בלבד מאז תחילת המדידות.

 

החזאי ליאור סודרי הסביר שמה שגרם לאירוע החריג הוא מערכת שרב אביבית שהגיעה באמצע הקיץ: "אוויר חם מגיע אלינו מכיוון מדבר סהרה דרך מצרים. האוויר הזה יבש, בשונה מיום שגרתי של קיץ רגיל, שבו חם ולח בחוף. טמפרטורות השיא יגיעו בשעות אחר הצהריים המאוחרות באזור הבקעה וים המלח – 48-46 מעלות".

למור גן החיות הלימודי חיפה (באדיבות גן החיות הלימודי חיפה)
למור מלקק קרטיב בגן החיות הלימודי חיפה(באדיבות גן החיות הלימודי חיפה)

הטפיר בחי פארק בקריית מוצקין (צילום: חי פארק קריית מוצקין)
טפיר מצנן את גופו בחי פארק בקריית מוצקין(צילום: חי פארק קריית מוצקין)

 

 

מחר וביום שישי יחול מהפך במזג האוויר: הלחות תעלה והטמפרטורות יהיו נמוכות בכ-10 מעלות מאלה שנמדדו היום. בצפון אף עשוי להיות טפטוף של גשם.

 

בינתיים, החום משפיע מאוד על בעלי החיים במשקים החקלאיים בצפון. הפרות עלולות לסבול במיוחד, מאחר שהן לא מזיעות ומתקשות לקרר את גופן. בעמק הירדן מעבירים הרפתנים את הפרות למקלחות מיוחדות כמה פעמים ביום, על מנת לסייע להן לצנן את גופן. לאחר המקלחות מופעלים מאווררים בחצרות המגורים של הפרות.

 

גם בלולים מפעילים ממטרות על הגגות במטרה להוריד את הטמפרטורות. בגן החיות הלימודי בחיפה פינקו את בעלי החיים בצ'ופרים צוננים: הקופים והלמורים ליקקו קרטיבים, להנאתם ולהנאת המבקרים.

 

המקומות הקרירים ביותר בצפון היו כמובן הנחלים, שבהם שוררת טמפרטורה של פחות מ-20 מעלות. האתרים להשכרת קיאקים בקיבוץ הגושרים וכפר בלום היו אפוא פופולריים במיוחד. גם אתר המים אינדי פארק, על תעלות הירדן סמוך ליסוד המעלה, היה מלא במבקרים.

40 מעלות בשער הגולן (צילום: אביב לשם)
40 מעלות בשער הגולן(צילום: אביב לשם)
 

הנחיות מד
 

באזור הכינרת שררו 43 מעלות בשעות הצהריים, וברשות הכינרת הזהירו כי בשעות אחר הצהריים צפויות רוחות דרום-מערביות של עד 50 קמ"ש. ברשות הזהירו מפני כניסה למים עם אבובים, מזרנים מתנפחים, סירות גומי ואמצעי ציפה נוספים.

 

מנהל החופים ברשות הכינרת, אריה סגרון, אמר בחיוך כי מי שגדל כל חייו בטבריה לא חש בשרב או בעלייה מיוחדת בטמפרטורות. "אין ספק שהמקום הטוב ביותר לבלות בו היום ובשאר ימי הקיץ החמים הוא הכינרת", הסביר.

 

אם אתם באמת סובלים מהחום, אולי כדאי לקפוץ לבתי הקירור של מפעל גליל קירור, שם תמצאו חדרי קירור שמשתרעים על עשרות דונמים בטמפרטורות משתנות, מ-4 ו-7 מעלות מעל האפס, דרך אולמות שבהם שוררת טמפרטורת קיפאון של 0 מעלות ועד למקררים העמוקים ביותר, שם נמדדות 18- מעלות צלזיוס. בבתי הקירור מאחסנים ירקות, פירות וגם בשר עבור חברות כמו תנובה, פרי גליל וכמובן משווקי הגלידות.

 

"העובדים אוהבים להיכנס ולצאת, זה מקרר ומאזן את הטמפרטורה", אומר מנכ"ל גליל קירור, חיים קמין. "גם הם לא יכולים להישאר כאן יותר מדי זמן. במחסן החדש הטמפרטורה היא 18-, וכרגע אנחנו עסוקים בלמלא אותו, בעיקר בתירס. בזמן שכולם סובלים מהחום אנחנו נהנים, אבל צריך להיזהר כי אפשר להצטנן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע
אזור נאות הכיכר. ארכיון
צילום: יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע
מומלצים