שתף קטע נבחר

משמרות המהפכה למכלית הנפט: "הסתובבו מיד - ותישארו בטוחים"

בהקלטות מרשת הקשר בזמן תקרית ההשתלטות על המכלית במפרץ הפרסי נשמעים אנשי משמרות המהפכה מורים לצוות המכלית לחזור על עקבותיהם. חיל הים הבריטי פנה למכלית והדגיש: "אתם במים בינלאומיים". יו"ר הפרלמנט האיראני: "הבריטים התנהגו כמו פיראטים"

 

 
"הסתובבו מיד - ותישארו בטוחים". משמרות המהפכה של איראן דרשו ממכלית הנפט להסתובב - אך חיל הים הבריטי הדגיש בפני אנשי הצוות כי הם שטים במים בינלאומיים וכפופים לדין הבינלאומי בלבד. "אם מישהו מפריע למעבר שלכם - נא הודיעו לו שאתם נמצאים תחת החוק הבינלאומי", אמרו אנשי חיל הים למכלית. האזינו לרשת הקשר בסרטון שבתחילת הכתבה.
 
בהקלטה נשמע איש משמרות המהפכה שפנה למכלית הבריטית כשהוא מורה לה להסתובב ב-360 מעלות, אך ככל הנראה מדובר בבלבול בשל הפנייה באנגלית.
 

יו"ר הפרלמנט האיראני, עלי לריג'אני, אמר הבוקר (ראשון) כי "הבריטים התנהגו כמו פיראטים, ומשמרות המהפכה הגיבו להם". יו"ר רשות הנמלים במחוז הורמוזגאן מוראד עפיפור אמר בריאיון לטלוויזיה הממלכתית של איראן כי 23 אנשי הצוות שהיו על סיפונה של מכלית הנפט הועברו לנמל בנדר עבאס במצב טוב.

 

המתיחות במפרץ - כותרות אחרונות:

10 ספינות בחודשיים: כך התפתחה "מלחמת המכליות"

ממסוק, בחבלים: תיעוד ההשתלטות האיראנית על המכלית

תיעוד איראני: המכלית הבריטית שנתפסה בדרך לנמל

 

חברת Stena Bulk, שהמכלית החטופה שייכת לה, מסרה כי אנשיה יגישו בקשה רשמית לביקור העובדים כפי שאיראן דרשה ממנה, וכי אנשי הצוות שעל הסיפון הם בעלי אזרחויות הודיות, לטביות, פיליפיניות ורוסיות.

 

  (צילום: Erwin Willemse)
מכלית הנפט הבריטית שנעצרה במפרץ הפרסי(צילום: Erwin Willemse)

בלונדון הדגישו כי ההשתלטות על המכלית בוצעה בניגוד לחוק הבינלאומי, וכי התקרית אירעה בכלל במים הטריטוריאליים של עומאן. בכלי התקשורת הבריטיים דווח אמש כי שר החוץ ג'רמי האנט שוקל להכריז היום על שורת סנקציות כלכליות ודיפלומטיות על איראן בתגובה.

 

כמו כן נבחנת אפשרות שבריטניה תקדם באו"ם ובאיחוד האירופי חידוש של סנקציות מסוימות שהוסרו מעל טהרן ב-2016, בעקבות הסכם הגרעין שחתמה עם המעצמות בשנה שלפני כן.

 

שגריר איראן בלונדון הגיב לכך: "יש צדדים בריטיים שמעוניינים להסלים את המתיחות בין שתי המדינות. הטלת סנקציות על איראן בתנאים הרגישים הנוכחיים היא צעד לא רציונלי שעשוי לסכן את האזור. על כל פנים, ארצי חזקה ומוכנה להתמודד עם כל תרחיש אפשרי".

  

  

 
  ()
התקרית האחרונה בשורת האירועים החריגים במימי המפרץ אירעה ביום שישי האחרון. משמרות המהפכה האיראניים השתלטו על מכלית נפט הבריטית Stena Impero, בטענה להפרת הדין הבינלאומי. הרשויות באיראן ציינו כי היא נעצרה בהתאם לדין הבינלאומי לאחר שהצוות כיבה את המערכת שאמורה לעדכן במיקומה של המכלית והתעלם מקריאות בקשר. עם זאת, החברה שמפעילה את המכלית הבריטית ציינה כי זו עמדה בכל כללי הניווט והתקנות הבינלאומיות, ולא הפרה אותן.

 

לפי כלי התקשורת הערביים, המכלית עשתה את דרכה לנמל ג'ובייל בסעודיה מנמל פוג'יירה שבאיחוד האמירויות. משמרות המהפכה הודיעו כי מעצר המכלית התבצע לבקשת המשטרה הימית של מחוז הורמוזגן.

 

תא"ל במיל' יוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין, אמר הבוקר בריאיון לאולפן ynet כי "האיראנים מודאגים מהסנקציות ומנסים להפעיל לחץ על המערב כדי לשפר את תנאי הסכם הגרעין". כתוצאה מכך, לדבריו, הם פועלים "בשלושה מישורים של לחץ: פגיעה בחופש השיט במפרץ הפרסי, חריגה מהסכם הגרעין והפעלת לחץ על בעלות הברית של ארצות הברית, בעיקר סעודיה".

 

לדברי קופרסוור, האמריקנים נחושים שלא להיגרר אחרי הפרובוקציות האיראניות לכיוון של הסלמה צבאית. "המערב חלש ולא רוצה לשלם מחיר בחיי אדם", הוא הדגיש והוסיף כי "הלחץ האיראני משפיע גם על חיזבאללה, ומפני שאין כסף גם לארגון הטרור, הוא משמיע רעשים שמשקפים את המצוקה הזאת".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: Stena Bulk via AP
המכלית שנתפסה במפרץ הפרסי
צילום: Stena Bulk via AP
מומלצים