שתף קטע נבחר

ההתבוללות ומצבת כוח האדם בצבא העם היהודי

בעקבות הדיון בנישואי תערובת במערב, לבטח יתווספו כמה משרות של שליחי חינוך לקהילות היהודים. זה טוב לשליחים, אבל לעם ישראל מדובר בכוסות רוח למת

 

שלט חוצות של סיעת הבית היהודי  (צילום: עמותת סיכוי )
(צילום: עמותת סיכוי )

את ישיבתה בתחילת החודש ייחדה הממשלה לשמיעת דוח מפי ראשי המכון למדיניות העם היהודי. דיווחם סב על ריבוי נישואי התערובת בקרב היהודים באמריקה הצפונית. שיעורם הוא כ-60 אחוז והילודה מועטה. מן הדיון בממשלה עשויה הייתה לצמוח תועלת, והיא השתרשותה של ההבנה כי בעוד שנים לא רבות ייחלשו קהילות היהודים במערב, וההשפעה הפוליטית של ארגוניהם תיחלש. יש להפנים מצב זה, להכיר בחומרתו, או לשלול את תקפותו. לשם כך נדרשים נימוקים טובים שלא הושמעו בחדר הישיבות.

 

 

לעומת זאת הושמעו שם קינות. שר החינוך החדש, הרב רפי פרץ, אמר כי ההתבוללות היא שואה שנייה. את התבטאותו שעוררה מחאות רמות יש להבין כך: אלוהים הטיל על עם ישראל משימה המנוסחת בבהירות בנבואת ישעיהו. קיומו הפיזי של עמנו הוא תנאי להשלמת המשימה, ותשוקתו של היחיד צריכה לסגת מפני השליחות הלאומית. מנקודת הראות של שר החינוך אין הבדל בין האופנים שבהם נגזלים חיילים המשרתים בצבאות השם. מוות בידי זדים או התבוללות הם כמעט היינו-הך. יהודי כהלכה, שבנו או בתו מתחתנים עם גוי או גויה, קורע קריעה ומעתה ואילך חשוב הצאצא כמת ונגרע ממצבת כוחותינו.

 

היש בכוחה של מדינת ישראל לצמצם את התופעה הזאת? היש ביכולתה לזווג עלמות יהודיות לעלמים יהודים ולעודדם לפרות ולרבות? סוציולוגים מצביעים על תנאים המדרבנים או מעכבים נישואי תערובת: זמינותם של בני ובנות זוג מתוך הקבוצה שאליה הם משתייכים, עוצמת העונשים המוטלים על מי שמתחברים עם בת או בן זוג מחוץ למעגל המותר, וסובלנותן של האוכלוסיות המתחרות לגבי מי שמצטרף אליהן באמצעות נישואין כדי לשפר את מעמדו הכלכלי או החברתי. אף לא אחד מן התנאים המכבידים על נישואי תערובת מתקיים בקהילות היהודים באמריקה הצפונית. אפילו חינוך יהודי אורתודוקסי איננו מחסן מהתבוללות, שכן מחצית היהודים המתחנכים במסגרת הזרם הזה נוטשים אותו בהתבגרם.

 

אלא שפוליטיקאים לא אוהבים להודות באוזלת ידם, ולכן אני משער שבתום דיונים ממושכים בוועדות כלשהן, במכונים כלשהם, יופנה תקציב כלשהו למען תוספת של כמה משרות של שליחי חינוך לקהילות היהודים. רובם יהיו צעירים חדורי אמונה באלוהים, באחדות העם ובנצח ישראל. זה יועיל להם, לשליחים, אבל לעם ישראל יועיל הדבר ככוסות רוח למת.

 

יהודי נאמן המחפש נחמה יכול להיאחז בידיעה שכבר היו דברים מעולם. זיקה הדוקה מתקיימת בין נישואי תערובת לבין התבוללות ועל כך הזהירו את עצמם היהודים כבר בתקופת המקרא, אלא שאפילו אבותינו הקדומים והטובים שבמלכינו לא שעו לאזהרות. בתחילת האלף הראשון מנו היהודים כחמישה מיליון וחלקם בקרב האוכלוסיות שבתוכם ישבו היה כ-5 אחוזים. במהלך 500 השנים הבאות (בין מרד בר-כוכבא לכיבוש המוסלמי) הצטמצם מספרם ל-1.5 מיליון ושיעורם לכ-2 אחוזים.

 

התמעטותם לא נבעה ממלחמות, מגיפות או גזירות שמד, אלא מהתנצרות המונית שפשתה עוד לפני שהייתה הנצרות לדת האימפריה הרומית. הנצרות המקלה על מאמיניה ניצחה את היהדות התובענית. עד המאה ה-12 הצטמצם העם היהודי עוד יותר ומנה כמיליון, ובערך בגודלו זה נותר עד למחצית המאה ה-17, שאז החלה פריצה דמוגרפית מפליאה שבשיאה מנה כ-16.6 מיליון איש. זה היה ב-1939, רגע לפני השואה

 

מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שרונה גיא
ירון לונדון
צילום: שרונה גיא
מומלצים