שתף קטע נבחר

צעד דרמטי: הודו מבטלת את המעמד המיוחד של קשמיר

חשש ממהומות באזור המחלוקת בין הודו לפקיסטן: הודו הודיעה על ביטול המעמד המיוחד של מדינת ג'אמו וקשמיר, שתהיה כפופה לשלטון בניו דלהי ולא תהנה מזכויות יתר. על רקע המלחמה בטרור האיסלאמיסטי נעצרו מנהיגים מקומיים בקשמיר, קווי טלפון נותקו ואלפי תיירים נדרשו לעזוב

ממשלת הודו מבטלת את המעמד המיוחד של מדינת ג'אמו וקשמיר, שנמצאת בחבל שנתון במחלוקת ארוכת שנים בין הודו לפקיסטן. על רקע המלחמה של הודו בטרור האיסלאמיסטי בקשמיר החליטה הממשלה הלאומנית של נרנדרה מודי על צעד חריף במיוחד, שמעורר חשש למהומות באזור שברובו מוסלמי.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

שר הפנים ההודי אמיט שאה הודיע היום (ב') שהממשלה החליטה לבטל את סעיף 370, שמעניק מעמד מיוחד לג'אמו ולקשמיר. "החוקה כולה תחול על מדינת ג'אמו וקשמיר", אמר שאה. בהודעה בבית העליון של הפרלמנט, כשברקע מחאה גדולה של האופוזיציה, אמר שאה שהממשלה החליטה לפצל את קשמיר ההודית לשתי טריטוריות – ג'אמו וקשמיר, טריטוריה שלה תהיה רשות מחוקקת, ולדאק – שבו תשלוט ישירות הממשלה בניו דלהי.

 

מתיחות ביטחונית קשמיר הודו (צילום: AFP)
חיילים בקשמיר(צילום: AFP)

מתיחות ביטחונית קשמיר הודו (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

מתיחות ביטחונית קשמיר הודו (צילום: AP)
(צילום: AP)

מתיחות ביטחונית קשמיר הודו (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

מתיחות ביטחונית קשמיר הודו (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

סעיף 370 אוסר על הודים מחוץ לג'אמו וקשמיר להיות תושבי קבע באזור, לרכוש בו נכסים, לעבוד במשרות ממשלתיות ולקבל מלגות. הסעיף מאפשר למדינה לקבוע חוקה משלה וליהנות מעצמאות מלבד נושאי מדיניות חוץ, ביטחון ותקשורת. ביטול הסעיף הוא עניין רגיש במיוחד, מכיוון שעל בסיס המעמד המיוחד הזה הסכימה קשמיר להיות חלק מהודו. ממשלתו של מודי טענה שהסעיף מונע מתושבי קשמיר להשתלב בחברה ההודית ולהיות חלק מהאומה. המנהיגים המקומיים בקשמיר הזהירו שביטול החוק יגרום למהומות.

 

לפי רויטרס מאז השנה שעברה מי ששולטת בפועל בקשמיר היא הממשלה הפדרלית של הודו, אחרי שהמפלגה הלאומנית של מודי (BJP) פרשה מהקואליציה שהקימה עם מפלגה אזורית בקשמיר.

מתיחות ביטחונית קשמיר הודו (צילום: AP)
עוזבים את קשמיר בצל המתיחות(צילום: AP)
 

מתיחות ביטחונית קשמיר הודו (צילום: AFP)
(צילום: AFP)

מתיחות ביטחונית קשמיר הודו (צילום: AP)
(צילום: AP)

מפה חבל קשמיר הודו פקיסטן ()

להחלטה של הממשלה בניו דלהי קדמו סדרת צעדים דרמטיים, על רקע המאבק בארגוני הטרור הג'יהאדיסטים שמגיעים מפקיסטן השכנה. בימים האחרונים נדרשו אלפי תיירים לעזוב את האזור בגלל התרעה על מתקפת טרור, ולפי הדיווחים הודו ניתקה את הטלפונים ושירותי האינטרנט בקשמיר. הרשויות בהודו הודיעו בשישי על התרעה מפני מתקפת טרור של מחבלים מפקיסטן – שהכחישה שקיימת סכנה קונקרטית.

 

הלילה דווח שמנהיגים בשלטון המקומי בקשמיר ההודית נמצאים במעצר בית. במקביל הוטלו מגבלות על חופש התנועה של הציבור בסרינגאר, העיר הגדולה בקשמיר, והרשויות הודיעו על סגירת מוסדות החינוך עד הודעה חדשה. כוחות הודיים רבים נשלחו למדינת ג'אמו וקשמיר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AP
שוטרים הודים בקשמיר
צילום: AP
מומלצים