שתף קטע נבחר

בניגוד לעמדת היועמ"ש: מרזל וגופשטיין לא נפסלו

ועדת הבחירות אישרה את התמודדות נציגי עוצמה יהודית, בהם איתמר בן גביר. צפויות עתירות לעליון. נציג העבודה, גיסו של פרץ, לא נכח בהצבעה על הרשימה - ולכן "עוצמה יהודית" לא נפסלה: "טעות אנוש". לפיד: "בושה". המחנה הדמוקרטי: "הדיל הושלם". אושרה גם התמודדות הרשימה המשותפת

 

 

מליאת ועדת הבחירות המרכזית הצביעה הערב (ד') על הבקשות לפסול את התמודדותם של רשימת עוצמה יהודית וחבריה מלהתמודד בבחירות לכנסת ה-22. הוועדה אישרה את התמודדות הרשימה וכן את המועמדים איתמר בן גביר, ברוך מרזל ובנצי גופשטיין. זאת למרות שהיועמ"ש הודיע על התנגדותו למועמדותם של מרזל וגופשטיין. לאחר מכן אישרה הוועדה גם את התמודדות הרשימה המשותפת. אישור המתמודדים והרשימות ופסילתם אינם סופיים, וההכרעה תיקבע בבית המשפט העליון. ynet העביר בשידור חי את דיוני הוועדה.

 

כל העדכונים על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet

 

ברוך מרזל בנצי גופשטיין (צילום: אלכס קולומויסקי, אבי מועלם)
היועמ"ש המליץ לפסול את מרזל וגופשטיין, אך לא את כל המפלגה(צילום: אלכס קולומויסקי, אבי מועלם)

בתחילה הצביעו הח"כים על פסילת רשימת עוצמה יהודית כולה מחמת הסתה גזענות ומחמת שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. התוצאה הייתה 15:15, ולכן עוצמה יהודית לא נפסלה. בפסילת רשימת הימין הרדיקלית תמכו נציגי כחול לבן, העבודה, מרצ והמפלגות הערביות, ואילו נציגי הליכוד, החרדים ומפלגות הימין האחרות התנגדו. נציגי ישראל ביתנו לא נכחו בהצבעה.

 

בהמשך הצביעה ועדת הבחירות המרכזית גם על הבקשה לפסול את הרשימה המשותפת מלהתמודד בבחירות. 12 חברי ועדה הצביעו בעד הפסילה, מול 17 מתנגדים. מפלגת "כולנו" הצביעה נגד הפסילה, ונציגי ש"ס, אגודת ישראל ודגל התורה לא נכחו בהצבעה.

איימן עודה אחמד טיבי מנסור עבאס מטאנס שחאדה (צילום: יאיר שגיא, אלי סגל, אבי מועלם, אלעד גרשגורן)
נדחתה בקשת הפסילה. מנהיגי הרשימה המשותפת(צילום: יאיר שגיא, אלי סגל, אבי מועלם, אלעד גרשגורן)

נציג אחד מתוך שניים של מפלגת העבודה לא נכח באולם בעת ההצבעה על פסילת עוצמה יהודית, ולכן היה שוויון בהצבעה. אם הוא היה באולם - היה רוב לפסילה. נציגי כחול לבן ביקשו לחכות עם ההצבעה עד שהנציג, סמי שושן - הגיס של עמיר פרץ, יחזור - אבל זה היה כבר מאוחר מדי.

 

מכיוון שנציג העבודה היה קרוב למשכן, נציגי כחול לבן ביקשו הפסקה של 10 דקות. עם זאת, עוצמה יהודית ביקשה שעה הפסקה כדי להביא את נציגי כולנו וישראל ביתנו - שגם הם לא נכחו בהצבעה.

 

בהמשך הצביעה הוועדה על הבקשה לפסול את בן גביר - ואישרה את התמודדותו. 16 חברי ועדה הצביעו בעד פסילתו של בן גביר, מול 17 שהתנגדו.

 

גם התמודדותו של מרזל אושרה, אחרי ש-16 חברי ועדה בצביעו בעד פסילתו מול 17 שהתנגדו. לפני ההצבעה על הבקשה לפסול את מרזל, הקריא יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט חנן מלצר, הצהרה שהוא העביר לוועדה ולפיה הוא פנה לפייסבוק בבקשה לסגור את החשבון שלו, שבו לטענתו הופיעו דברי הסתה שפורסמו "שלא על דעתו".

 

כך גם התמודדותו של גופשטיין, עם כמות תומכים ומתנגדים זהה לשני המועמדים הקודמים של עוצמה יהודית. לפני ההצבעה על הבקשה לפסול את גופשטיין, הדגיש מלצר שבניגוד למרזל, גופשטיין לא חזר בו מאמירותיו.

 

מהתנועה הרפורמית נמסר בתגובה להחלטה שלא לפסול את עוצמה יהודית וחבריה כי "ועדת הבחירות המרכזית העניקה רוח גבית לגזענות ולהסתה, ונכשלה כישלון מביש ביישום הוראות חוק יסוד הכנסת. בקשת התנועה הרפורמית הניחה תשתית ראייתית נרחבת, המוכיחה את ההסתה הגזענית המתמשכת של בן גביר, גופשטיין ןמרזל. הדיון היום בועדת הבחירות היה דיון בריוני ובלתי ענייני שלא התייחס לראיות החזקות. מצער מאוד שמפלגות המבקשות לייצג את מורשתם של מנחם בגין ויצחק שמיר זכרם לברכה לא הלכו בדרכם, ובחרו שלא להתייצב נגד הגזענות. אנו שמים את פעמינו לבית המשפט העליון".

 

העבודה על היעדרות נציגם: "תקלה אנושית"

שושן הסביר ל-ynet מדוע לא נכח בהצבעה על פסילת רשימת עוצמה יהודית: "זאת הייתה תקלה בלבד. הייתי כל היום בוועדה והמחליף שלי היה צריך להיות פה והוא לא הגיע. חזרתי עכשיו לוועדה ואני מבקש שייתנו לי להצביע מחדש. זו הייתה טעות אנוש, לא הייתה כאן שום כוונה שלא להצביע ולא היה כאן שום דיל. אני מקווה שיאפשרו לי להצביע מחדש".

סמי שושן (צילום: אלי מנדבלאום)
חזר לדיון. סמי שושן(צילום: אלי מנדבלאום)

עם חזרתו לדיון הסביר שושן: "הייתי בדרך למצפה רמון, התקשרו אליי ועשיתי אחורה פנה. זו הייתה תקלה טכנית".

 

ממפלגת העבודה נמסר: "עקב טעות אנוש, נציג אחד מתוך שניים של מפלגת העבודה לא נכח באולם בעת ההצבעה, ולכן היה שוויון בהצבעה. הנושא נבדק על ידי מטה הבחירות של המפלגה. מחר בבוקר תגיש מפלגת העבודה לבית המשפט העליון דרישה לפסול את המפלגה הגזענית של איתמר בן גביר, עוצמה יהודית".

 

עם זאת, בגוש המרכז-שמאל תקפו את מפלגת העבודה לאחר ההצבעה. ח"כ לפיד אמר כי "מה שקורה עכשיו בוועדת הבחירות המרכזית זו שערורייה. יש רוב לפסילה של הגזענים מעוצמה יהודית אבל הנציג של מפלגת העבודה לא נמצא בסביבה. אם הגזענות תהיה בכנסת ישראל, מפלגת העבודה תהיה האשמה העיקרית. בושה".

 

 

גם ב"מחנה הדמוקרטי" תקפו את מה שהם כינו "עריקת מפלגת העבודה מההצבעה על פסילת בן גביר". בהודעה מטעם המפלגה נכתב כי "הדיל הושלם: לוי, פרץ ושמולי עמוק בגוש הימין. מפלגת העבודה ביצעה גט כריתות מבוחריה שמנתגדים לכהאניסטים, שמתנגדים לגזענות, שנלחמים נגד כוחות האופל שבחברה הישראלית. כל נאום הסתה של בן גביר בכנסת הוא אשמתם הישירה של אורלי לוי אבקסיס ,עמיר פרץ ואיציק שמולי - הם הכניסו היום לכנסת את האיש שהגיע לאוטו של ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל ואיים שיגיעו גם אליו. בושה".

 

בכירים במפלגה הוסיפו: "עמיר פרץ מתואם עם דוד ביטן ליום שאחרי הבחירות וזה התבטא היום בהחלטתו של גיסו סמי שושן לברוח לפני ההצבעה".

 

בהמשך התייחס יו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ להיעדרות נציגו מההצבעה וכן למתקפה של לפיד: "שמעתי שלפיד ביקר אותנו על התקלה החמורה שהייתה היום בוועדת הבחירות, ואכן זו תקלה חמורה", אמר בכנס דת ומדינה של תנועת "ישראל חופשית" בתל אביב. "אבל זו תקלה אנושית, הייתה אי-הבנה". הוא הוסיף כי "עוד הלילה" יפנו לבג"ץ כדי "לדרוש שעוצמה יהודית לא תוכל להתמודד לכנסת".

 

עו"ד עודד גזית, שייצג את רשימת כחול לבן בבקשה לפסול את גופשטיין, אמר: "המילה 'גזענות' לא מספיקה לתאר את הפעילות של האיש הזה. יש לו תורת גזע מבוססת, יסודית ומעמיקה שמפשיטה אדם מכל תכונה ומתייחסת אליו כאל יהודי או לא יהודי".

איתמר בן גביר (צילום: אוהד צויגנברג)
איתמר בן גביר בוועדת הבחירות(צילום: אוהד צויגנברג)
 

בנצי גופשטיין (צילום: אוהד צויגנברג)
בנצי גופשטיין מגיע לדיון(צילום: אוהד צויגנברג)

גופשטיין הגיב בהמשך הדיון: "מטרה אחת לנגד עיניי והיא המלחמה בהתבוללות. כל הפעילות שלנו בלהב"ה היא רק על פי חוק. משטרת ישראל פתחה בחקירה נגד בנצי גופשטיין וסגרה את התיק. יש אצלי אמא יהודייה ואבא ערבי. האחים שלו רוצים להרוג אותו כי אמא שלו יהודייה. היחיד שעוזר לו זה אני. אז אני גזען? אסור לעזור לו?". הוא הזכיר את בנו של ראש הממשלה ואמר: "כאשר יאיר נתניהו יצא עם נורבגית, שלחתי לו מכתב. ברוך השם הוא נפרד ממנה".

 

עו"ד אורלי ארז-לחובסקי מהמרכז הרפורמי לדת ומדינה, שביקשה לפסול את רשימת עוצמה יהודית ואנשיה, ציינה בדיון: "איתמר בן גביר אמר שברוך גולדשטיין הוא האדם המוסרי ביותר בעולם". בן גביר השיב בזעם: "זה שקר". עו"ד ארז-לחובסקי חזרה בה ואמרה: "סליחה, הוא אמר שהוא צדיק".

 

בן גביר אמר: "הדמוקרטיה הישראלית הולכת רחוק מדי. זה שנותנים לאחמד טיבי ואיימן עודה להתמודד זה יותר מדי. אנחנו בעד דמוקרטיה, אבל יותר מדי פספסו את הפן היהודי של המדינה. אנחנו בעד דמוקרטיה יהודית. שיהיה ברור - גם אזרחי ישראל הערבים יילכו לבחירות. אבל אחמד טיבי לא יוכל להיות חבר כנסת כי הוא רוצה לפגוע במדינת ישראל. הדמוקרטיה הישראלית צריכה לגונן על עצמה ולהיות דמוקרטיה יהודית. צריך לעודד הגירה של אויבי ישראל, לא של כל הערבים".

 

איתמר בן גביר וחנן מלצר (צילום: אלכס קולומויסקי )
איתמר בן גביר ויו"ר ועדת הבחירות חנן מלצר(צילום: אלכס קולומויסקי )

איתמר בן גביר וחנן מלצר (צילום: אלכס קולומויסקי )
(צילום: אלכס קולומויסקי )

אדוה ביטון, מספר 3 ברשימת עוצמה יהודית שבתה אדל נרצחה בפיגוע, אמרה: "לבי נחמץ. מדובר באנשים ערכיים, אוהבי הארץ, אנשי אמת, שהתקשורת עשתה להם עוול שנים. הכרתי אנשים מדהימים, אנשי חסד שנותנים ממרצם ומכספם למען המדינה הזו".

 

"אנחנו בוחרים בחיים ונאבקים על הארץ הזו מתוך ציונות, אידיאלים וערכים", הוסיפה אדוה ביטון. "יכולתי ליפול לתהום ולזעוק על מר גורלי. אני נמצאת בעמותה שמסייעת למשפחות שכולות, באה לכנסת לזעוק את זעקת השכול, משפחות שחרב עליהן עולמן. לבי נחמץ לראות את מדינתנו אינה נלחמת בטרור ומתרפסת. כמה אפשר להיות בתוך חושך?"

 

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הגיש את עמדתו לוועדה, שלפיה יש לפסול את התמודדותם של מרזל וגופשטיין, אך לא של בן גביר ושל רשימת עוצמה יהודית כולה.

 

בעניין מרזל וגופשטיין קבע מנדלבליט כי "הצטברה מסה קריטית של ראיות, ולמעשה הרבה מעבר לכך, שממנה עולה תמונה ברורה, חמורה וחד משמעית של הסתה לגזענות מצדם, באופן שיטתי ולאורך שנים, כולל בשנה האחרונה. אין ספק שמרזל וגופשטיין חצו את הקו ונמצאים 'בעומקו' של האזור האסור".

 

בעניינו של בן גביר קבע היועמ"ש כי "לא הוצגה מסה קריטית של ראיות, שיכולה לבסס את מניעת השתתפותו בבחירות לכנסת" ובנוגע לרשימה כולה הוא קבע כי "במצע המפלגה כשלעצמו אין כדי להצדיק את פסילת המפלגה" והוסיף כי תיגרם "פגיעה קשה לזכות החוקתית לבחור אם תיפסל הרשימה כולה, שכוללת 27 מועמדים נוספים מלבד השניים שיש לפסול את השתתפותם, ושביחס אליהם לא הוצגה בבקשות תשתית המצדיקה פסילה".

 

בסוף הדיון אישרה הוועדה גם את התמודדות כחול לבן אחרי שעוצמה יהודית ביקשה לפסול אותה. שלושת נציגי המפלגות החרדיות הצביעו בעד הפסילה של כחול לבן, מול 28 נציגי המפלגות האחרות שהתנגדו.

 

כל פסילה עוברת להכרעת בית המשפט העליון  

לפי החוק, יש לפסול רשימת מועמדים או מועמד ברשימה, אם יש במטרותיהם או במעשיהם, במפורש או במשתמע, אחד מאלה - שלילת קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, הסתה לגזענות או תמיכה במאבק מזוין של מדינת אויב או של ארגון טרור נגד מדינת ישראל.

 

המליאה היא גוף פוליטי שמורכב מנציגי סיעות הכנסת היוצאת על פי גודלן היחסי. בתום הטיעונים של המבקשים והמשיבים, יישמעו עמדותיהם של חברי המליאה והיא תכריע בהצבעה. החלטה לפסול מועמד דורשת אישור של בית המשפט העליון, אך בכל מקרה, על כל החלטה סביר שיוגשו ערעורים לבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ, כך שלהחלטות הוועדה בנושא אין תוקף מעשי.

 

עם זאת, אם רשימה נפסלת, זה לא עובר אוטומטית לבית המשפט העליון. הרשימה צריכה להגיש לשם כך עתירה - מה שכנראה היה קורה.

 

במערכת הבחירות הקודמת, החליטה ועדת הבחירות המרכזית לפסול את התמודדותה בבחירות של הרשימה הערבית רע"ם-בל"ד וכן את התמודדותו של המועמד היהודי ברשימת חד"ש-תע"ל, ד"ר עופר כסיף, אך בג"ץ הפך את ההחלטות, כמו גם את החלטת הוועדה לאשר את התמודדותו של ד"ר מיכאל בן-ארי מרשימת עוצמה יהודית.


פורסם לראשונה 14/08/2019 17:36

 

יובל קרני ורועי רובינשטיין השתתפו בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי, אבי מועלם
מרזל, גופשטיין ובן גביר
צילום: אלכס קולומויסקי, אבי מועלם
מומלצים