שתף קטע נבחר

סקוטלנד: מורה לעברית הקרין בכיתה את "ואלס עם באשיר" - ופוטר

ג'ונתן גואטה פוטר בעקבות תלונות של הורים, לאחר שנתן לתלמידים בני 12 לצפות בסרט העוסק במלחמת לבנון הראשונה. היוצר ארי פולמן: "המראות שראו הם כלום יחסית למה שילדים רואים היום במשחקי מחשב"

מורה לעברית באחד מבתי הספר היוקרתיים ביותר בסקוטלנד פוטר לאחר שנתן לתלמידיו לצפות בסרט "ואלס עם באשיר", העוסק במלחמת לבנון הראשונה ובטבח סברה ושתילה. בכלי תקשורת סקוטיים דווח כי המורה, ג'ונתן גואטה, "נתן לתלמידים בני 12 לצפות בחלקים מסרט מלחמה ישראלי שכולל סצינות פורנוגרפיות ואלימות קשה, שבחלקן ילדים נהרגים".

כרזת הסרט
"לא מתאים לילדים". כרזת הסרט "ואלס עם באשיר"

באתר החדשות הסקוטי "איבנינג טיימס" דווח כי לאחר שגואטה פוטר, במאי 2018, הוא טען כי הצעד נעשה ממניעים אנטישמיים ופנה לבית הדין לענייני עבודה. היום (שני), הכריע בית הדין כי פיטוריו היו מוצדקים.

 

על פי ה"איבנינג טיימס", בפני השופטת מישל סות'רלנד הוצגו כמה תלונות של הורים שגילו שילדיהם צפו בחלקים מהסרט. אבא אחד התלונן כי "מדובר בסרט שלחלוטין אינו מתאים לצפייה של ילדים משום שהוא מכיל תוכן פורנוגפי בוטה, מראות של ילדים נהרגים ועניינים פסיכולוגיים בעייתיים". עוד דווח כי כמה הורים החליטו להוציא את ילדיהם מהכיתה שבה לימד גואטה עד שבית הספר יפעל בנושא.

 

השופטת הסבירה בפסק הדין כי למרות שמדובר בסרט מונפש, הוא "מכיל אלימות מלחמתית, כולל צילומי וידאו מציאותיים של תוצאות הטבח ובהם נראות גופות של ילדים ומבוגרים". היא הוסיפה: "יש בסרט גם סצינה פורנוגרפית קצרה שבה נראים יחסי מין מצוירים בין גבר לאישה". עם זאת, פסק הדין מציין כי גואטה הציג בפני התלמידים רק את 20 הדקות הראשונות של הסרט.

"זה נראה לי הזוי". ארי פולמן (צילום: AFP) (צילום: AFP)
"זה נראה לי הזוי". ארי פולמן(צילום: AFP)

דובר מטעם בית הספר מסר בתגובה: "ברגע שהנושא הובא לידיעתנו, דאגנו שכל הצעדים הנדרשים יינקטו. פסק הדין שניתן תומך את הצעדים הללו". ב"איבנינג טיימס" נמסר כי את תגובתו של גואטה לא ניתן היה להשיג.

 

ארי פולמן, יוצר הסרט, הגיב למקרה בשיחה עם ynet: "למה לפטר, גם אם יש להם השגות? נניח שהוא טעה בשיקול דעת, זה לא נראה לי הגיוני. זה נכון שבסוף הסרט יש צילומים חיים של מה שקרה שם לכמה שניות, אבל בעשרים הדקות הראשונות המראות יחסית למה שילדים רואים היום במשחקי מחשב הם כלום. זה נראה לי הזוי".

 

פולמן הוסיף: "אולי הוא פוטר בגלל המסר, בגלל מה שזה עושה לילד סקוטי לראות סרט מלחמה מהמזרח התיכון. כמובן שאפשר גם לדון על מאיזה גיל מותר להקרין את הסרט הזה. הילדים שלי ראו את זה הסרט הזה בגיל הזה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים