שתף קטע נבחר

חודש וחצי לפני תחילת הלימודים - הסטודנטים קיבלו הודעה על סגירת התוכנית

139 סטודנטים שנרשמו ללימודי קדם רפואה בתל חי ובבר אילן גילו היום כי התוכנית לא אושרה על ידי המל"ג. הסיבה: התוכנית מעניקה לסטודנטים עדיפות בעתיד בלימודי רפואה. הם זועמים: "כל הזמן אמרו שהיא אושרה, אחרת לא היינו משקיעים כל כך הרבה כסף וזמן"

הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בצפת (צילום: אביהו שפירא)
הפקולטה לרפואה בצפת. מסלול מהיר ללימודי רפואה(צילום: אביהו שפירא)

139 סטודנטים שהיו מועמדים ללימודים במסלול קדם רפואה של אוניברסיטת בר אילן ומכללת תל חי קיבלו במפתיע היום (ה'), כחודש וחצי לפני תחילת הלימודים, הודעה ולפיה המסלול לא ייפתח. המועצה להשכלה גבוהה סירבה לאשר את פתיחתו מחשש שהסטודנטים במסלול יקבלו בעתיד עדיפות בלימודי רפואה.

 

הסטודנטים הרבים זועמים וטוענים כי הולכו שולל, משום שלכל אורך הדרך הובהר להם שהמסלול מאושר. עד כה העבירו התלמידים למוסד האקדמי את ציוני הבגרות שלהם, עברו מבחן ביוגרפי, מבחן של"ו ומבחן אנליטי. במסגרת תהליך ההרשמה הם נדרשו להוציא יותר מאלף שקלים כל אחד. עם זאת, יש לציין שהאוניברסיטה הודיעה לסטודנטים שדמי ההרשמה יוחזרו להם וכי קבלתם לא הייתה סופית, מכיוון שהם היו לפני השלב האחרון.

 

בהודעה שנשלחה לסטודנטים נכתב: "ברצוננו להביא לידיעתך כי לצערנו למרות מאמצים רבים שהושקעו מצד אוניברסיטת בר אילן ומכללת תל חי, שיתופי הפעולה... לא אושרו לשנת הלימודים תש"פ על ידי המועצה להשכלה גבוהה. הודעה על כך התקבלה אתמול בערב".

 

התוכנית ללימודי קדם רפואה הייתה אמורה להיפתח במכללת תל חי ובאוניברסיטת בר אילן במקביל. לטענת הסטודנטים, הובטח להם שלאחר שלוש השנים של התוכנית הם יוכלו להמשיך ללימודי רפואה בפקולטה של בר אילן בצפת במתכונת של המסלולים הארבע-שנתיים. המעבר הישיר מהתוכנית ללימודי הרפואה היה אחד היתרונות המשמעותיים ששכנעו את הסטודנטים לעזוב תוכניות אחרות ולהירשם למסלול.

התכתבויות ווטסאפ ()
הסטודנטים זועמים על ביטול התוכנית

"אני מרגישה זוועה", סיפרה אחת המועמדות. "זו תוכנית שכולנו בנינו עליה. סיפרו לנו כמה זו תהיה תוכנית מדהימה ולאורך כל הזמן הזה אמרו לנו שהתוכנית מאושרת, אחרת לא היינו משקיעים בזה כל כך הרבה זמן וכסף. לקחנו הכנות בתשלום רב לראיונות וזה בנוסף לתשלומים עבור המבחנים".

 

היא הוסיפה: "אין לנו מה לעשות כרגע. אני תכננתי להתחיל את הלימודים שלי, אני לא יודעת מה אעשה. אנשים ביטלו לימודים בחו"ל או לא שילמו מקדמות במקומות אחרים וכך איבדו את המקום שלהם, הכל הלך לפח. אם הם לא קיבלו אישור ודאי, אז למה הצהירו שכן? זה לא משחק, זה חיים של אנשים".

 

מאוניברסיטת בר אילן נמסר בתגובה: "קידמנו את פתיחת המסלול בתקווה להכשיר בשנים הקרובות יותר רופאים שישתלבו במערכת הבריאות של מדינת ישראל ויקלו על המחסור הקיים, בייחוד באזור הצפון. המועצה להשכלה גבוהה סבורה שפתיחת מסלול ייחודי זה סוגרת את אפשרות הקבלה לסטודנטים ממוסדות אחרים, ולכן, בשם ההגונות כלפי סטודנטים אלה, לא אישרה את המסלול. האוניברסיטה והפקולטה לרפואה מחויבות להכשיר רופאים מצוינים, כמו גם להעניק שוויון הזדמנויות לאוכלוסיות שונות בקבלה ללימודי רפואה".

 

מהמועצה להשכלה גבוהה נמסר בתגובה: "התוכנית לא אושרה כיוון שהיא עמדה בניגוד לנהלים".

 

מהמכללה האדמית תל חי נמסר בתגובה: "המכללה האקדמית תל-חי נדהמת ומאוכזבת מאוד מהחלטת המל"ג, לבטל את שיתוף הפעולה בין המכללה והפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן ללימודי קדם רפואה, כחודש וחצי לפני פתיחת שנת הלימודים. מדובר בפגיעה קשה ומשמעותית בסטודנטים, בתושבי הגליל, ובמאמצים לצמצום הפערים בשירותי הבריאות בצפון הארץ. תוכנית זו לשיתוף פעולה בין המוסדות ידועה למל"ג מזה חצי שנה.

 

"אם היו למל"ג השגות על התוכנית היה עליהם להביא אותן בפנינו מיד ולא לאחר חצי שנה, כאשר 25 צעירים עברו את מבחני הקבלה ונמצאים לפני ריאיון אחרון שאמור היה להתקיים בשבוע הבא. מטרת התוכנית המשותפת לתל-חי והפקולטה לרפואה בצפת הייתה להכשיר רופאים צעירים שישארו בגליל וישתלבו בבתי החולים בצפון הזקוקים נואשות לכח אדם נוסף. אנו מצפים שהממשלה לא תסתפק רק בהצהרות על חיזוק הפריפריה, אלא תפעל הלכה למעשה לעודד תוכניות מסוג אלה שמטרתן לגשר על הפערים בבריאות ולפעול לקידום הגליל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
הפקולטה לרפואה בצפת
צילום: אביהו שפירא
מומלצים