שתף קטע נבחר

הפעולה שהסתבכה בעזה: צל"שים לסא"ל מ' שנהרג, ללוחמים ולמחלצים

עשרה חודשים אחרי כישלון פעולת הכוח המיוחד בחאן יונס, הוחלט על הענקת צל"ש הרמטכ"ל לקצין הבכיר שנהרג מאש חברו לכוח. "פעל בנחישות, קור רוח ואומץ להגנה על חבריו", נאמר על סא"ל מ'. אתמול בישרו על כך לאלמנתו. אלו יתר מקבלי הצל"שים

 

 

צל"שי הגבורה שאחרי מחדל חאן יונס: הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי החליט לקבל את המלצות ועדת הצל"שים בראשות נשיא בית הדין לערעורים, אלוף דורון פיילס, ולהעניק צל"ש רמטכ"ל לשלושה מהלוחמים בתקרית בעומק הרצועה, בחודש נובמבר אשתקד. בין מקבלי צל"ש הרמטכ"ל גם סגן אלוף מ' ז"ל, שנהרג בחילופי האש עם מחבלי חמאס, מאש חברו לכוח. לצדו יקבלו את צל"ש הרמטכ"ל גם מפקד כוח הלוחמים ולוחם בצוות.

 

בנוסף, הוחלט להעניק צל"ש ראש אגף המודיעין לכמה לוחמים מצוות מערך המבצעים המיוחדים על "תפקודם יוצא הדופן, תוך הפגנת קור רוח ואומץ לב להגנה על חבריהם ולחילוץ הצוות לשטח הארץ". צל"שי אלוף נוספים יוענקו מטעם מפקד חיל האוויר, אלוף עמיקם נורקין, לקברניט מסוק החילוץ, רב סרן ע', לטייס המשנה סא"ל במיל' נ' ולמכונאי המוטס האחורי, רב סמל מתקדם ק', על תפקודם בחזית הלחימה, תחת אש: "בפועלם גילו דבקות במשימה, קור רוח ואומץ לב בתנאי קרב ובחוסר ודאות".

הלוויה סא
הלווייתו של סא"ל מ'(צילום: דובר צה"ל)

  (צילום: זהר שחר)
ילדיו של סא"ל מ'(צילום: זהר שחר)

צל"ש נוסף, מטעם מפקד בסיס תל נוף של חיל האוויר (צל"ש המקביל לצל"ש מפקד אוגדה), יוענק למכונאי הקדמי במסוק החילוץ, רב סמל נ', ולארבעת הלוחמים מצוות החילוץ של יחידת 669 - מפקד הכוח סגן א', רופא הכוח רס"ן במיל' ד"ר א', הפרמדיק, רב סמל ג' והחובש, רב סמל א', על חלקם בחילוץ ועל הפעולות הרפואיות שביצעו במהלכו שהצילו את חיי הקצין הנוסף שנפצע באורח בינוני עד קשה.

 

ממצאי תחקיר המבצע חשפו שורת כשלים בהכנות והתפקוד תוך כדי ביצועו. הכוח נחשף על ידי חמאס בגלל שגיאות ותקלות, סא"ל מ' נהרג מאש חברו לכוח וצה"ל לא ביצע את המשימה הרגישה.

 

בהודעת צה"ל הבוקר נכתב כי סא"ל מ' ז"ל מקבל את צל"ש הרמטכ"ל על "פעילותו במבצע עם צוותו, בשטח אויב, בנחישות, קור רוח ואומץ, להגנה על חבריו. בהמשך פעל מתוך יוזמה וחתירה למגע, נטל תפקיד קדמי בהשתלטות על האויב ופעל בתושייה לקידום ההשתלטות. מפקד כוח הלוחמים ולוחם בצוות מקבלים את צל"ש הרמטכ"ל על פעילותם במבצע תחת תנאים קשים, בנחישות ובתושייה, בקור רוח ובאומץ לב, במהלך ההשתלטות על האויב, לחילוץ הכוח ולהשבתו לשטח ישראל".

מחדל הפעולה שהסתבכה בעזה, בה נהרג סא
מחדל הפעולה שהסתבכה בעזה, בה נהרג סא"ל מ'
 

מפקדי מערך המבצעים המיוחדים באמ"ן הגיעו אמש לביתו של סא"ל מ' ז"ל, ובישרו לאלמנתו על ההחלטה להעניק לקצין המנוח את הצל"ש. טקס קבלת הצל"שים ייערך בשבועות הקרובים.

 

הרמטכ"ל כוכבי אמר כי "לאחר שהוצגה בפני עבודה הוועדה, ובתוכה עדויות הלוחמים, ובעקבות שורה ארוכה של תחקירים מקיפים, מצטיירת תמונה ברורה של חבורת לוחמים אמיצים ונחושים, חדורי משימה ותעוזה שיצאו למבצע חשוב לביטחון ישראל, שבאחת השתנה לכדי אירוע מורכב ומאתגר. לצד הצל"שים, צה"ל תחקר באופן מעמיק את מהלכי המבצע והפיק ממנו לקחים בכמה מישורים, המיושמים הלכה למעשה בפעילות כוחות צה"ל. אשרינו שאלה לוחמינו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: דובר צה"ל
הלוויית סא"ל מ'
צילום: דובר צה"ל
מומלצים