שתף קטע נבחר

הקרב על המצביעים הערבים: "יכריעו את זהות ראש הממשלה"

שיעור ההצבעה ישפיע לא מעט על תוצאות הבחירות לכנסת, וגם במגזר הערבי מתחולל קרב על מספר האזרחים שייצאו להצביע. לצד קמפיינים גדולים וניסיונות להוציא את המצביעים מהבית, יש גם גופים שמעודדים את החרמת הבחירות. בשטח בינתיים רבים עדיין מתלבטים. תמונת מצב

אחד הפרמטרים שישפיעו לא מעט על תוצאות הבחירות לכנסת ה-22 הוא שיעור ההצבעה, ובמיוחד במגזר הערבי. לא מעט אנשים בוחשים בנושא, חלקם מנסים, ללא הצלחה יתרה, להעלות את שיעור ההצבעה, בעוד שישנם גופים שפועלים דווקא ההפך. בינתיים, סקרים מעריכים שתהיה עלייה קלה בשיעור ההצבעה במגזר, בהשוואה לבחירות הקודמות.

 

כל העדכונים על בחירות 2019 במקום אחד - מתחם הבחירות של ynet

 

  ()
אלה שבעד ואלה שנגד. הקרבות במגזר הערבי על ההשתתפות בבחירות

 

"האזרחים הערבים קיבלו מועד ב' עם חומר פתוח לתקן את הנזקים בעקבות שיעור ההצבעה", אמר ד"ר ת'אבת אבו ראס, מנכ"ל שותף בעמותת יוזמות אברהם. "הפעם יש להם הזדמנות אמיתית להשפיע. הם רוצים שיספרו אותם ומבינים שזה עובר דרך הצבעה והשתתפות בבחירות".

 

הוא הוסיף: "בבחירות הקודמות ראינו ייאוש עמוק בעקבות פיצול הרשימה המשותפת והמסרים של הפוליטיקאים הישראלים. אבל הפעם המצב שונה והקול הערבי נמצא במרכז ויכול אפילו להשפיע על זהות ראש הממשלה הבא".

 

"אנחנו רואים בעבודה הפרלמנטרית בכלל ובמעורבותם של האזרחים הערבים במיוחד כלים חשובים לקידום חברה שוויונית ודמוקרטית ולכן מקווים שנראה אחוזי הצבעה גבוהים יותר בחברה הערבית", אמר אמג' שביטה מעמותת סיכוי. "אנחנו לא תומכים במפלגה מסוימת, אך פועלים דרך הרשתות החברתיות להפרכת ההסתה של הימין והעיוות של פעילות הח"כים הערבים".

 

 

גם בקרב התומכים בהשתתפות בבחירות לכנסת, יש המאמינים שהקמפיין לעידוד ההצבעה במגזר הערבי לא פועל נכון ומפספס רבים מבני המגזר. "הוא פונה בעיקר לקהל משכיל ואקדמאי ולא לכלל האוכלוסיה", הסביר היועץ האסטרטגי מוסא חסדייה. "המסר מועבר במספרים – אם אחוז ההצבעה יעמוד על 70% יהיה ייצוג של 18 ח"כים ואז ייפתרו בעיות המגזר. זאת אסטרטגיה שגויה כי לדבר על מספר הח"כים זה רק מרגיז את הציבור הערבי".

 

לשיטתו יש לפעול הפוך: "קודם כל להתמקד בנושאים החברתיים הבוערים בחברה הערבית, לייצר אג'נדה של שותפות בממשלה ובכנסת, ומתוך כך הייצוג הערבי בכנסת יגדל ובעיות המגזר תטופלנה. זו הדרך הנכונה לפנות למגזר ולאתגר אותו לצאת להצביע".

מוסא חסדייה ()
חסדייה. "הקמפיין פונה בעיקר לקהל משכיל ואקדמאי ולא לכלל האוכלוסייה"

בתוך כך, סקר עומק שערך ד"ר אריק רודניצקי ממרכז דיין באוניברסיטת תל אביב, מעריך ששיעור ההצבעה במגזר הערבי בבחירות הקרובות יעמוד על כ-56%. מדובר בעלייה קלה מהשפל ההיסטורי של הבחירות הקודמות, אז עמד שיעור ההצבעה על 49.2%.

 

לפי הסקר, 80.5% מבין אזרחי ישראל הערבים שמתכננים להשתתף בבחירות תומכים ברשימה המשותפת והתמיכה ברשימות היהודיות עתידה להיחלש במידה ניכרת. מספר התומכים במפלגות השמאל הישראליות (העבודה-גשר והמחנה הדמוקרטי) צפוי לרדת לשפל היסטורי.

 

 
"אנחנו מדברים בינתיים על בלימה של מגמת הירידה במקרה הטוב", הסביר ד"ר רודינצקי בריאיון לאולפן ynet. "אין ספק שההקמה מחדש של הרשימה המשותפת, עם כל החסרונות והמחלוקות, יש לה משקל רב על העלייה בכוונה להצביע".
 
הוא התייחס לירידה המשמעותית בתמיכה במפלגות השמאל, לפי הסקר שערך: "הציבור הערבי הולך לפי מי שלדעתם יכול להביא תוצאות. יש נטייה להצביע למי שעתיד להרכיב את הממשלה, אבל צריך לקחת את הנתונים בזהירות. כשאנחנו מדברים על תמיכה במחנה הדמוקרטי ובכחול לבן אנחנו רואים שיש 3% אצל כל אחד, ששווה ערך למנדט. אבל למי הם יצביעו בפועל זו שאלה אחרת. יותר מזה, זה קשור למה שיקרה ביום הבחירות עצמו ומה שיקרה בשעתיים האחרונות של יום הבחירות".
 

"נותן למשותפת הזדמנות אחרונה"

בינתיים בשטח, הציבור הערבי לא משוכנע בצורך להצביע לרשימה המשותפת או בכלל להשתתף בבחירות. "עדיין לא החלטתי אם להצביע כי נמאס לי מכל הסיסמאות וההבטחות שאין להן בסיס", אמרה נסרין מסארוה מוואדי ערה. "תמיד שומעים רק צעקות על הח"כים הערבים, אבל אין שום שינוי בסבל שלנו. הריסת הבתים, האלימות והגזענות ממשיכות בלי סוף ואין מי שיעצור את התופעות האלה".

 

חוסיין מנצרת נשמע קצת יותר אופטימי: "אני אתן לרשימה המשותפת הזדמנות אחרונה. אם גם הפעם לא תהיה להם השפעה, אז עליהם להתפטר מתפקידם ולפתוח דרך חדשה לאנשים חדשים שיכולים להוביל את החברה הערבית לשינוי שמחכים לו כבר המון שנים".

 

מצביעים בטייבה (צילום: EPA)
מצביעים בטייבה בבחירות הקודמות. "נותן לרשימה המשותפת הזדמנות אחרונה"(צילום: EPA)

"רוב הח"כים הערבים עסוקים במדיניות חוץ וב'הצגות' באולפני הטלוויזיה ומעל דוכן הכנסת ואינם מתעסקים בדברים המהותיים שמעסיקים באמת את המיעוט הערבי", אמר גנאיים מבאקה אל-גרבייה. "לדעתי כנסת ללא ערבים תשרת את האוכלוסייה הערבית יותר מאשר כנסת עם 20 ח"כים ערבים שרק מקללים וצועקים".

 

"החרמה - הדרך הנכונה להתמודד עם הבחירות"

בנוסף לייאוש מהח"כים הערבים והמערכת הפוליטית בישראל, שעדיין נשמע בשטח, ישנם גם כמה גורמים שפועלים באפן אקטיבי כדי לעודד אי-השתתפות בבחירות.

עו
עו"ד כליפה. "קמפיין ההחרמה שלנו היא הדרך הנכונה להתמודד עם הבחירות בישראל"

בין היתר מדובר בתנועות כמו "בני הכפר", "אלופאא ואלאסלאח" ואנשי הפלג הצפוני של התנועה האיסלאמית. התנועות הללו לא מאמינו שדרך הכנסת "ניתן למנוע הריסת בתים, פשיעה ואלימות, סיום הכיבוש, שמירה על אל-אקצה ונושאים נוספים".

 

"הקמפיין שלנו ושל תנועות נוספות להחרמת הבחירות היא הדרך הנכונה להתמודד עם הבחירות הישראליות", טען עו"ד אחמד כליפה מתנועת "בני הכפר". "מאז 1948 ועד היום עברנו נקודות משבר קשות מאוד. כל מה שהשיגו הפלסטינים לא היה דרך הכנסת ולא כטובה מאף אחד אחר אלא דרך מאבק לקבלת הזכויות שלנו. הכנסת מעכבת אותנו מהאפשרות להיות שותפים בגורלנו".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: EPA
מצביעה בטייבה בבחירות הקודמות
צילום: EPA
מומלצים