שתף קטע נבחר

עם מפת ישראל באו"ם: ארדואן השווה בין ה"טבח בעזה" לשואה

נשיא טורקיה תקף את ישראל בנאומו בעצרת הכללית וטען שהיא "המדינה הפשיסטית בעולם". הוא הציג מפה שמראה את הצטמצמות שטחי הפלסטינים לאורך השנים: "ישראל רוצה לקחת את השאר". לפני נאומו, השווה בין פעולות ישראל בעזה לזוועות הנאצים. נתניהו: "שקרן, אל תטיף"

 

 

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן תקף היום (ג') בחריפות את ישראל בנאומו בעצרת הכללית של האו"ם, והציג במהלכו מפה שמציגה את הצטמצמות שטחיה של מדינה פלסטינית עתידית לאורך השנים. הוא טען ש"ישראל רוצה לקחת את כל השאר" והאשים שהיא "המדינה הפשיטית והגזענית בעולם". 

 

לפני נאומו, במפגש עם אזרחים טורקים ומוסלמים בניו יורק שבה ממוקם מטה האו"ם, השווה ארדואן בין רצח העם היהודי בשואה בידי הנאצים ל"טבח" שישראל מבצעת לדבריו ברצועת עזה. "כשאנחנו מסתכלים על רצח העם הנאצי נגד היהודים, אנו מסתכלים על הטבח ברצועת עזה מאותה נקודת מבט", אמר ארדואן בדברים שצוטטו בסוכנות הידיעות הטורקית אנדולו.

העצרת הכללית של האו
"הישראלים רוצים לקחת לפלסטינים את כל השאר". ארדואן הציג מפה באו"ם(צילום: רויטרס)

העצרת הכללית של האו
(צילום: רויטרס)

ארדואן התייחס באותו אירוע גם לירושלים. הוא אמר כי "שום כוח או איום" לא יוכלו להניא את ארצו מ"הגנה ושמירה על זכויות פלסטין וירושלים". לדבריו, "סוגיית ירושלים אינה נוגעת רק למוסלמים בפלסטין, אלא היא הכבוד של 1.7 מיליארד איש בעולם האיסלאמי".

 

כשעלה לדוכן במטה האו"ם הוא המשיך לתקוף את ישראל בפני מנהיגי ונציגי מדינות העולם. הוא הציג בנאומו מפת ישראל שחולקה לארבעה שלבים: חלוקת שטחי היהודים והערבים ב-1947, תוכנית החלוקה של האו"ם, גבולות ישראל בין 1948 ל-1967 והמצב כיום.

העצרת הכללית של האו
הציג גם מפה של "האזור הבטוח" בין סוריה לטורקיה(צילום: AP)

העצרת הכללית של האו
ארדואן לפני העלייה לדוכן הנואמים(צילום: AFP)

הוא שאל "איפה השטח של ישראל מתחיל ונגמר? איפה ישראל ב-1947 ואיפה ישראל היום?". ארדואן הצביע בשלב זה על המפה ואמר: "במיוחד בין 49' ל-67'. זה 1947 וזאת פלסטין. הייתה אפס נוכחות ישראלית, יש נוכחות של פלסטינים. אבל בתוכנית החלוקה הארץ הפלסטינית קטנה וישראל גדלה. פלסטין קטנה יותר ויותר. המצב הנוכחי - כמעט אין נוכחות פלסטינית וכל הארץ כמעט שייכת לישראלים. הישראלים רוצים לקחת את השאר".

 

הנשיא הטורקי הוסיף: "מה הגבולות של מדינת ישראל? 1947? 1967? או שיש גבולות אחרים שצריך לדעת עליהם? מה עם הגולן? הוא נמצא בגבולות? יש למנוע את זה על מנת שלא תהיה שפיכות דמים. צריך לתת יותר לפלסטינים מרק החלטות. טורקיה ממשיכה לעמוד לצד הפלסטינים המדוכאים".

ארדואן ונטורי קרתא (צילום: לשכת נשיא טורקיה )
עם נטורי קרתא בניו יורק(צילום: לשכת נשיא טורקיה )
 

ארדואן ונטורי קרתא (צילום: לשכת נשיא טורקיה )
(צילום: לשכת נשיא טורקיה )

ארדואן טען כי "הכיבוש הישראלי הוא חוסר הצדק הגדול ביותר". הוא הזכיר במרומז את מותה של המחבלת הפלסטינית שנורתה במעבר קלנדיה לפני שבוע לאחר ששלפה סכין. סרטון שתיעד את הירי הופץ ברשתות החברתיות בעולם הערבי. "התמונות של נשים תמימות שנרצחו באכזריות על-ידי כוחות הכיבוש - מילים לא מספיקות לתאר את זה", אמר ארדואן.

 

הנשיא הטורקי התלונן גם שהחלטות מועצת הביטחון של האו"ם לא מיושמות. "מה האו"ם עושה תחת הגג הזה? אנחנו מייצרים החלטות ללא אפקט?". הוא הדגיש כי "לטורקיה יש עמדה ברורה – מדינה פלסטינית ריבונית בגבולות 67' שמזרח ירושלים בירתה היא הפתרון היחידי. פתרון אחר לא יהיה מקובל".

העצרת הכללית של האו
(צילום: רויטרס)

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שביטל את נסיעתו לעצרת האו"ם בגלל המבוי הסתום שאליו נקלעה המערכת הפוליטית לאחר הבחירות, תקף בחריפות את ארדואן. "מי שלא מפסיק לשקר על ישראל, מי שטובח בכורדים בארצו שלו, מי שמכחיש את הטבח הנורא בעם הארמני – שלא יטיף לישראל. ארדואן, תפסיק לשקר".

 

גם שר החוץ ישראל כץ שמייצג את ישראל בעצרת האו"ם, וצפוי לנאום בה ביום חמישי, הגיב. "אני מגנה בחריפות את התבטאותו האנטישמית של ארדואן שמשווה בין שואת היהודים בידי הנאצים למעשי ישראל בעזה", מסר כץ. "מי שמפר באופן שיטתי זכויות אדם, רודף באכזריות את הכורדים ותומך בארגון הטרור חמאס הוא האחרון שיכול להטיף מוסר לישראל. ארדואן תתבייש!".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
ארדואן והמפה באו"ם
צילום: רויטרס
מומלצים