שתף קטע נבחר

הכירו את המיליונר שמנסה למכור לעולם את "היהדות המשיחית"

בטלוויזיה וברשתות צופים בו מיליונים, הוא בנה אימפריית תרומות, בירך את טראמפ לפני הבחירות וכמעט קנה דירה מול הכותל. ה"רב" בעיני עצמו קירט שניידר מוביל את הזרם שביהדות מזהירים מפניו - ויש לו סיפור חיים משוגע. כמעט כמוהו, יש שיגידו, והוא ישמח להתווכח

בחודש מאי האחרון ביקר בכותל "הרב" השנוי במחלוקת קירט שניידר. היהודים ברחבה לא יכלו לדעת שהאיש שנראה כמו רב - עם זקן מלבין, כיפה לראשו, ציציות וטלית - אינו באמת רב. הוא אמנם נולד יהודי כשר למשפחה אורתודוקסית, אך היום הוא מגדיר את עצמו יהודי שמאמין בישו.

 

קירט שניידר  ()
קירט שניידר ליד הכותל. מה היה קורה אם היה מתמקם ברובע היהודי?

שניידר (61), מתאבק מקצועי לשעבר שמתגורר בקולומבוס שבמדינת אוהיו בארצות הברית, הוא אחד המטיפים היהודים-משיחיים הגדולים והמוכרים בעולם, מעין סופרסטאר. הוא הביט מרחבת הכותל לכיוון הרובע היהודי וראה שלט ענק שעליו נכתב "למכירה". הוא התקשר למספר שהופיע בשלט וקבע פגישה עם המתווך שהראה לו שלושה נכסים עם נוף של הכותל המערבי.

 

שניידר התעניין בנכס הגדול והיקר מבין השלושה: דירה בגודל 400 מ"ר עם חלון באורך 20 מ' שצופה לכותל. הוא התאהב בבית וגם לא נבהל מהמחיר: 8 מיליון דולר. היה מוכן לשלם את הכסף במזומן כאן ועכשיו. עם זאת, שניידר חשש גם מתרחיש שבו הרשויות ימנעו בעתיד את כניסתו לישראל בשל פעילותו הדתית שלא מתקבלת באהדה בישראל ובעולם היהודי – ואז ההשקעה של 8 מיליון דולר תרד לטמיון.

 

לאחר שהתברר למתווך שמדובר ברב יהודי משיחי – הוא נבהל והודיע לשניידר שלא יוכל לקנות את הנכס, כי הוא מיועד לשימוש למגורים בלבד. אלמלא פוצצה העסקה, ניתן רק לשער מה היה קורה אם חרדים היו מגלים שכוכב טלוויזיה יהודי משיחי יושב בלב הרובע היהודי ומשדר משם לרחבי העולם.

 

אז מיהו אותו כוכב של זרם שמרתיע רבים ביהדות? בשיחה עם ynet, מספר שניידר את סיפור חייו, מתאר מה שהוא מגדיר "נסים" שלהם היה עד, מסביר כיצד הוא שומר שבת בדרכו - כל זאת בנתק מוחלט ממשפחתו.

 

"הם ההיפך מהאנוסים"

לפני סיפורו של שניידר, קצת על ה"יהדות המשיחית". לפי ויקיפדיה זהו השם המקובל לכמה קבוצות נוצריות אשר חבריהן מזדהים כיהודים ומקיימים, בנוסף לאמונתם הנוצרית, גם מגוון מצוות ומנהגים יהודיים. כתבי הקודש של היהדות המשיחית הם הברית הישנה והברית החדשה ובין עיקרי אמונתה מצוי השילוש הקדוש, במסגרתו נתפש ישו כמשיח ישראל וכאלוהים הבן שהתגשם בבשר.

 

ה"יהודים המשיחיים" נבדלים מזרמים נוצריים סטנדרטיים בהדגשת מאפיינים מסוימים מן המסורת היהודית, בפרט חגים, מנהגים וסממנים הנפוצים בה. בעוד חברי הקהילות המשיחיות מגדירים את עצמם כחלק מהיהדות, ומצהירים כי יהודי המקבל את אמונתם איננו מתנצר ואיננו מצטרף לדת אחרת, הם אינם מוכרים כלגיטימיים על ידי אף אחד מהזרמים ביהדות. בעיני יהודים רבים - בעיקר בארה"ב - הם נתפסים כאיום רציני ולכן קיימת איבה עמוקה כלפיהם מצד רבנים יהודים, בעיקר אורתודוקסים.

 

בעוד סמל הנצרות הוא הצלב, סמל היהדות המשיחית מורכב ממנורה, מגן דוד ודג; הדג מסמל את "נס הלחם והדגים" שמיוחס בברית החדשה לישו והתרחש בכינרת. לפי הערכות בעולם חיים כיום כ-300 אלף נוצרים מאמיני ישו שמגדירים את עצמם יהודים משיחיים, מתוכם 175 עד 250 אלף בארה"ב.

.

 

הרב האורתודוקסי והסופר טוביה סינגר, אחד ממובילי המאבק ביהדות המשיחית ובמסיונריות, מדגיש שאין באמת נתונים לגבי מספר ה"יהודים המשיחיים". "ההערכה שיש רבע מיליון בארה"ב כנראה נכונה. בישראל אני מעריך שאין יותר מ-10,000. ההלכה קובעת שאם אמך הייתה יהודייה אתה נשאר יהודי, אבל בגלל שהם מאמינים בישו אתה לא יכול יותר לקרוא להם יהודים. הם מאמצים רק את המנהגים החיצוניים כמו כיפה, ציציות. הם לא שומרים שבת שזה בתורה, לא שומרים כשרות שזה בתורה".

 

סינגר מזהיר כי "מה שהמנהיגים של התנועה המשיחית מוכרים הוא חסר ערך לחלוטין. הם יוצרים הבחנה בין יהדות לבין נצרות כדי לגרום לאנשים להאמין בישו. אין הבדל תיאולוגי בין מה ששניידר מאמין בו לבין מה שנוצרים אוונגליסטים מאמינים. הם אומרים בדיוק את אותם דברים. ההבדל היחיד שהם משתמשים בשם של 'ישוע' ולא ידברו על המרת דת לנצרות".

הרב טוביה סינגר בונה סוכה באינדונזיה (קרדיט: באדיבות הרב טוביה סינגר והרב אליהו בירנבוים )
הרב טוביה סינגר. "להיזהר מהם"(קרדיט: באדיבות הרב טוביה סינגר והרב אליהו בירנבוים )
 

לדברי סינגר, רעיון המשיחיות התפתח לאחר שאוונגליסטים התכנסו בשוויץ "ושאלו למה הכנסייה נכשלה בהמרת דתם של היהודים. הם מיסיונרים לחלוטין, מאמינים שהמרת דתם של היהודים תביא את חזרתו השנייה של המשיח ישו. צריכים מאוד להיזהר מהם".

 

הוא מבקש לכנות את המשיחיים "ההיפך מהאנוסים. האנוסים היו חיצונית נוצרים ובביתם יהודים. התנועה המשיחית נראית יהודית מבחוץ אבל מבפנים - מאמינים נוצרים לחלוטין".

 

הברכה לטראמפ

שניידר התפרסם בעולם הנוצרי והמשיחי בעקבות 90 תוכניות הטלוויזיה השבועיות שלו שמשודרות ביותר מ-30 ערוצים נוצריים בכמעט 200 מדינות בעולם, כולל בערוץ הנוצרי שמשודר בישראל ביס ובהוט. רק בארה"ב יש לו 1.6 מיליון צופים בכל שבוע.

 

שניידר הוא אימפריית תקשורת: יש לו 1.5 מיליון עוקבים בפייסבוק, בטוויטר וביוטיוב. לא פלא שבספטמבר 2015 (כשנה לפני בחירת טראמפ לנשיא) הוזמן למגדל טראמפ יחד עם עוד 40 מנהיגי דת אוונגליסטים – כדי לברך את איל הנדל"ן שהפך פוליטיקאי. שניידר הניח את ידיו על ראשו של טראמפ ואמר (בסרטון שבתחילת הכתבה): "שתי האומות היחידות שנמצאות בקשר מיוחד עם אלוהים הן ישראל וארצות הברית של אמריקה. בשם ישוע אם תביא את האיש הזה לחדר הסגלגל אני אפיץ את ברכתך בעולם... טראמפ שאלוהים יברך אותך וישמור עליך. שאלוהים ירים אותך ויתן לך שלום".

 

עם או בלי קשר להזמנתו של שניידר לברך את טראמפ, נזכיר שהפרקליט שהוא מהקרובים ביותר לנשיא, ג'יי סוקולאו, הוא עצמו יהודי משיחי.

קירט שניידר  ()
קירט שניידר מברך את טראמפ. "אני אוהב שהוא לא מפחד לקבל החלטות שאחרים יפחדו"
 

מה אתה חושב על טראמפ?

שניידר: "אני לא חושב עליו שום דבר. הוא דמות בזמן. בירכתי אותו כי אתפלל עבור כל מנהיג שיבקש ממני. התנ"ך בברית החדשה מבקש להתפלל למען מלכים וכל בעלי הסמכות כדי שנחיה טוב באדמה. אתה רוצה שהמנהיג יקבל תבונה שהאנשים יחיו בשלום. הייתי מתפלל גם עבור אובמה וכל מנהיג שיזמין אותי, גם ביבי. אני אישית אוהב את האומץ של טראמפ. אני אוהב שהוא לא מפחד לקבל החלטות שאחרים יפחדו. אני מאוד שמח על ההחלטה שלו להכיר בירושלים".

 

המודל העסקי-טלוויזיוני של שניידר הוא שבסוף כל תוכנית פנייה לקהל לקבלת תרומות. בעולם האוונגליסטי ששניידר משדר בעיקר אליו הוא נחשב מולטי מיליונר. הוא מעסיק יותר מ-40 עובדים, מפיקים וצלמים, ובבעולותו אולפן טלוויזיה. במסעות שלו בחו"ל הוא מסתובב עם שומרי ראש.

 

"יש לנו יותר מ-57 אלף בתים שתומכים בנו בשנתיים האחרונות", אומר שניידר. "אנחנו שולחים להם ניוזלטר חודשי עם הדרכה רוחנית. שולחים להם לוח שנה לחגים. 18 אלף נרשמו לתמוך בנו בהוראת קבע". התרומה הממוצעת, לדבריו, עומדת על 59 דולר. "פעם אחת קיבלנו תרומה של 80 אלף דולר. אנשים תורמים לי כי הם רוצים לעשות שותפות עם אלוהים, כי מאמינים בשליחות שלי".

קירט שניידר  ()
הבאנרים בטיימס סקוור בניו יורק. "פרסמו כמה מאמרים נגדנו, חשבנו שיהיו יותר"

באפריל האחרון שניידר קנה ב-400 אלף דולר שני באנרים ענקיים בטיימס סקוור בלב מנהטן שבניו יורק, שרצו במשך חודשיים. באחד מהם "האם ישו יהודי או נוצרי?" ובשני הפנייה לאתר אינטרנט של שניידר "ישו היהודי.קום". לדברי שניידר, מטרת השלטים ליצור דיאלוג ו"לגרור" את היהודים האורתודוקסים לוויכוח איתו. "פרסמו כמה מאמרים נגדנו בעיתונים. האמת היא שזה עורר פחות תגובות ממה שציפינו".

 

האם אתה מיסיונר?

"אני לא רואה את עצמי כמיסיונרי. אני שליח. אני לא מנסה להמיר דת אלא רק להעביר את המסר שישו הוא המשיח היהודי של העולם, המשיח של ישראל ומציל העולם. אני לא מתמקד בעם היהודי ולכן אני עושה את זה ברחבי העולם. יש כאן יהודי שמשנה את פני הנצרות. אני לוקח את הנצרות מתוך תרבות של גויים ונוטע אותה בחזרה בשורשים היהודיים שמהם הגיעה. גם רוב המומחים היהודים מודים שהאנשים שהקיפו את ישו ומהם צמחה הנצרות היו יהודים".

 

ההיאבקות וההארה

שניידר נולד בקליבלנד שבאוהיו להורים יהודים. הם התגוררו בפרבר היוקרתי ביצ'ווד, ש-90 אחוז מתושביו היו אז יהודים. בתי הספר היו סגורים בראש השנה וביום כיפור כי ידעו שהתלמידים פשוט לא יגיעו.

 

אביו של שניידר היה בנם של מהגרים מרוסיה ומפולין והקים חנות בגדים מצליחה. אמו הייתה מעצבת בגדים ופתחה חנות בגדי מעצבים. משפחה אמידה למדיי. כבר מגיל צעיר גילה כישורים ספורטיביים והחל מכיתה ז' עסק בהיאבקות. "אף אחד לא ניצח אותי", הוא נזכר. "עבדתי קשה יותר מכולם. החברים קראו לי טייגר".

קירט שניידר  ()
קירט שניידר בכותל. "חשבתי שהשטן אמיתי. הייתי אבוד ופחדתי", הוא מספר על המשבר שחווה בצעירותו
  

חלומו היה להיות מתאבק מקצועי ולהפוך לאלוף העולם במשקל שלו – משקל נוצה. "חייתי בשביל ההיאבקות. הייתי שוכב כל לילה במיטה ומדמיין את עצמי עם היד שלי מונפת כאלוף העולם. הייתי מצטמרר".

 

בגיל 18 עבר משבר ואף שקיבל מלגה לקולג' כמתאבק מקצועי – החליט להפסיק להתאבק. "הבנתי שאין לזה עתיד ושזה ריקני. ההיאבקות נגמרה בשבילי. איבדתי שליטה והייתי פגיע. חששתי שיש כוחות בחיים שהם גדולים ממני. זה גרם לי משבר זהות חזק. חששתי שאחטוף סרטן, אעבור תאונת דרכים, חשבתי שהשטן אמיתי. הייתי אבוד ופחדתי".

 

כדי למצוא עניין בחיים החל לעסוק ביוגה ומדיטציה ותכנן לפתוח דיסקוטק. החיפוש אחר זהות הטריד את מנוחתו ובאחד הימים בשנת 1978, הוא מספר, הלך מתוך שינה, ולפתע התעורר וחווה מה שהוא מגדיר כ"התגלות אלוהית": ישו הופיע בפניו, לדבריו, כאשר הצלב שרוע על הרצפה, אנשים מסתכלים עליו מרחוק ואז לפתע יורד אור אדום מהשמיים על ראשו של ישו.

 

"עד הרגע הזה לא ידעתי שום דבר על ישו. ישו לא היה חלק מהחיים שלנו כיהודים. כשראיתי את האור האדום על ראשו ידעתי שאלוהים מתגלה בפניי ושהוא אוהב אותי ומראה לי את הדרך לישו. זה נמשך אולי שתי שניות אבל היה חוויה מטלטלת".

 

אחרי אותה "התגלות" שינה שניידר את חייו והחל ללכת לבית הכנסת המשיחי "תקוות ישראל" בקליבלנד. הדבר גרם למשבר קשה במשפחה, שלא קיבלה את זה שהילד הבכור בחר בישו. ההורים היו אובדי עצות. בין השאר, הביאו אותו לאדם שמתמחה בחילוץ צעירים מכתות תחת הכותרת "מתכנת מחדש". הם גם דאגו שפסיכיאטר מומחה יאשפז אותו, בליווי ניידת משטרה, באופן כפוי במחלקה סגורה במשך חודשיים - עד שוועדת מומחים קבעה שהוא שפוי והוא שוחרר.

 

"אבא שלי שנא אותי בתקופה הזאת, הרגשתי בשנאה", מספר שניידר. "הייתי מבוכה נוראית עבורו - בנו הבכור. הוריי היו מודאגים כי ידעו שאני אבוד. אני מבין את הדאגה. יאמר לזכותם, אבל אני חושב שהעניין הגדול היה ישו ושאמרתי שאלוהים נראה לי בחזון. הם חשבו שאני משוגע. חבריי סיפרו שכאשר דיברתי על ישו נראיתי להם שפוי לגמרי".

 

אחרי ששוחרר עזב שניידר את הבית, התחיל לעבוד בקליפורניה ושם הכיר את סינתיה, לימים אשתו, ושניהם הלכו ללמוד בבית ספר לתנ"ך ששייך לקבוצת כנסיות אוונגליסטיות שמכשירות "רועי קהילה". בראייתו של שניידר הוא לא המיר את דת לנצרות אלא הלך בעקבות המשיח היהודי. "המסר של המשיח היהודי ניתן לעולם ביוונית והמילה משיח ביוונית היא 'קרייסט'. לא הפסקתי להיות יהודי כדי להפוך לנוצרי. אני רק יהודי שהולך בעקבות המשיח היהודי".

 

16 שנה שהוא קורא לעצמו רב, אף שמעולם לא קיבל הסמכה לרבנות. "אני לא רב בדרך המסורתית שללכת לישיבה אורתודוקסית. אבל אני רב עבור יותר ממיליון אנשים שמקבלים השראה מההרצאות שלי וקוראים לי רב. רב מבחינתי זה מורה. ועבורם אני רב. היהודים אומרים לי שאני מתחזה. אני מאמין שהנושא האמיתי הוא לא אם אני רב אותנטי, אלא אם ישו הוא באמת המשיח.

 

"אם ישו הוא המשיח אז זה הופך אותי לרב הכי אותנטי כי אני מצביע על המשיח האמיתי. אני ממלא את המשימה שלי כיהודי להיות אור לכל העולם. לשאול אם אתה יהודי או נוצרי – זה לא תפוחים ותפוזים. נולדתי יהודי ותמיד אהיה יהודי. אף אחד לא חולק על כך שתלמידי ישו היו יהודים, אף אחד לא חולק על כך שמאמיניו הראשונים היו יהודים. אלה שהלכו אחריו נקראו נוצרים כי ישו נצלב כמלך היהודים".

 

"פייק רב", "גרוע מנאצי"

בנוסף לתכניות הטלוויזיה שלו שניידר מוזמן גם להרצות בפני קהילות ברחבי העולם: באפריקה, במזרח אירופה, בארה"ב, בקובה, בהאיטי, וגם בישראל (בפני הקהילות המשיחיות בירושלים ובאשדוד). באפריקה מגיעים עשרות אלפי בני אדם לדרשות שלו. בניגריה הופיע בפני 100 אלף איש. באפריקה ובהאיטי ביצע טקסי גירוש שדים. שניידר מתגאה בכך שבדרשות שלו אלוהים מחולל באמצעותו נסים. בסרטוני וידאו של הדרשות שלו נראה הקהל באקסטזה כאשר הוא מדבר ותוקע בשופר.

 

מה אתה עונה לאלה שיגידו שאתה משוגע או מוזר?

"התשובה שלי היא שההוכחה בכתובים ובתוצאות. ראינו נסים קורים. זה אלוהים שמשתמש בי להעביר את הנס. זה גדול ממני. אני לא יכול לשלוט במי אלוהים יבריא. אבל כשאני מטיף אלוהים מרפא את דרכי".

 

שניידר נזכר במקרה שבו בעיר לירה באוגנדה, "הייתה אישה עיוורת במשך 15 שנים, בשבת אמרתי 'עיניים עיוורות תפתחו' וכשאמרתי - ברק ירד מהשמיים. האישה הבינה כשתקעתי בשופר שמשהו קרה שהבריא אותה. דמעות יצאו מעיניה והיא חזרה לראות ונרפאה לחלוטין. ריפאנו חירשים, הוצאת שדים, אילמים. אנשים שלא יכלו ללכת התחילו ללכת. ריפוי מחלות. הנסים היחידים שאני מדבר עליהם הם כאלה שאנו יכולים להוכיח רפואית. התנ"ך אומר שהסימנים האלה יגרמו לאנשים להאמין".

קירט שניידר  ()
"אני רב עבור יותר ממיליון אנשים שמקבלים השראה מההרצאות שלי". שניידר בעצרת באפריקה
  

באחרונה החל שניידר לגדל פאות וזאת כדי "להתבלט כאדם ייחודי שמייצג את אלוהים. כשאנשים רואים את זה – הם מבינים שזה שונה, זה לא חלק מהתרבות של העולם".

 

אתה שומר שבת וכשרות?

"אני לא עוקב אחרי כל החוקים האורתודוקסיים, לא מאמין בחוקים שחלקם הומצאו על ידי אדם. אני מחויב 100 אחוז לשבת, לחגוג את שבת ולזכור את השבת. בשבת אני מתנתק מטכנולוגיה. לא אשלח סמס. רק קשר משפחתי. לא מבשל, אלא אם זה משהו פשוט. אני לא אעבוד. אני משתדל לא לצאת מהבית, לא נוהג. משתדל להימנע מלטוס בשבת. אנחנו שומרים על כשרות אבל לא במובן האובססיבי של לבדוק כל פריט באוכל. לא אוכל חזיר, בייקון, סרטנים".

 

בעיתון היהודי של קליבלנד פרסמו על שניידר בעבר מאמר שבו כונה "פייק רב". יהודים מטיחים בו לעתים נאצות כמו "אתה גרוע מנאצי" ו"אתה גונב את האנשים שלנו". בשנים האחרונות הוא בנתק מוחלט מהמשפחה שלו, כולל מאביו, אחיו ואחותו, שהיא רבה פרוגרסיבית: מתנגדת לאורתודוקסיה, ובעד זכויות להט"ב ונשים וגם תומכת בהפלות.

 

נבואה קודרת

שניידר חשב לעלות לארץ, אך מכיוון שהוא מאמין בישו נחשב כמי שהמיר את דתו ולכן לא יהיה זכאי עלייה לפי חוק השבות. שניידר מרבה לבקר בישראל ולצלם בה תוכניות. "בישראל יש בין 30 ל-50 אלף יהודים משיחיים", הוא טוען, אבל הערכות אחרות מדברות על כ-10,000 או מעט יותר.

 

בכל ההרצאות שלו הוא מרבה לתקוע בשופר גדול. על אף היותו קטן קומה הוא מצליח להוציא מהשופר צלילים חזקים מאוד. "לפעמים האלוהים משתמש בתקיעה בשופר כדרך לתקשר. השופר מכריז על מלכות אלוהים", הוא מסביר.

קירט שניידר  ()
קירט שניידר תוקע בשופר לצד שומרי ראש בקייב

קירט שניידר  ()
 

יש סיכוי שתחזור בתשובה ותחזור ליהדות?

"בראייה שלי אני בעל תשובה אבל בדרך שלי – בעד ישו".

 

שניידר מעריץ את היהודים החרדים ואת אורח החיים שלהם, וגם לומד קבלה. יש לו תחזית קודרת על עולמנו: "המצב בעולם יחמיר לפני שתהיה גאולה סופית, שהיא ביאת המשיח. בספר דניאל שישו ציטט נכתב שלפני שהסוף יגיע, כוחות החטא יגיעו לשיא. החושך יהפוך מוחשי יותר ויותר – והעולם ישקע בחשכה ואז יצמח מנהיג שיגאל את העולם. יהיה מנהיג שהעולם יבטח בו להציל את העולם, אבל זה יהיה מנהיג פיקטיבי כמו היטלר. ואז יהיה הרס המוני, ואז המשיח יתגלה ויהרוס אותו ואת כוחות החשיכה ויקים את מלכות השמיים".

 

האם ישראל צריכה להיזהר מהאוונגליסטים?

"רוב האוונגליסטים אוהבים מאוד את עם ישראל, אבל זה נכון שעבור חלקם זה שלב בדרך לגאולה שבה העם היהודי יצטרך להתנצר".

 

שניידר מתנהג לעתים בצורה ילדותית. כך למשל בביקורו בקייב בקהילה היהודית-משיחית הגדולה בעולם (2,000 איש) ביקש משני שומרי ראשו להוציא את הנשק שלהם ולהצטלם לידם כשהוא תוקע בשופר. בהופעה בפני הקהל הוא ביקש משומרי הראש להניף אותו כמו גורו שמבצע מדיטציה טרנסצנדנטלית ומתרומם מעל האדמה כדי לתאר מה משך אותו ביוגה.

 

השופר של שניידר, שאותו קנה בישראל, גם סיבך אותו בעבר בעת ביקור בזמביה: בבדיקה הביטחונית נמצא במזוודה של סינתיה השופר של בעלה. המקומיים עצרו את הפמליה בחשד לציד בלתי חוקי של בעלי חיים. אחד מעוזריו של שניידר לקח על עצמו את האשמה והובל למעצר, ורק אחרי תחנונים של הרב הצליח לשכנע את הרשויות שהשופר הוא פריט דתי שאותו הביאו מחוץ למדינה, ונקנה בחנות לגיטימית ולא כתוצאה מציד בלתי חוקי. העוזר היה עצור לילה שלם.

 

"כולנו פחדנו מאוד כי לא ידענו איך זה ייגמר. זה העמיד בספק את המשך ההופעות שלי בפני אלפי בני אדם שחיכו לי בכמה ערים. כפי שאתה יודע באפריקה לעתים החוק יכול להיות מאוד שרירותי. למזלנו זה נגמר בטוב", אומר שניידר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים