שתף קטע נבחר

ג'ונסון לפרלמנט: רוצים ברקזיט? תסכימו לבחירות

סאגת הברקזיט: ראש ממשלת בריטניה לא מצליח לאשר בפרלמנט את הסכם הפרישה מהאיחוד האירופי, וקורא למחוקקים לאשר בשבוע הבא בחירות ב-12 בדצמבר. בשני הניסיונות הקודמים להקדים את הבחריות הוא נכשל

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון אמר הערב (יום ה') שהוא מעוניין לקיים בחירות ב-12 בדצמבר, "כדי לבצע את הברקזיט". לפי "סקיי ניוז" הממשלה השמרנית תגיש לפרלמנט הצעה לבחירות מוקדמות, וחברי הפרלמנט ידונו בהצעה בתחילת השבוע הבא.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

 

שבוע בלבד לפני תאריך היעד לפרישה מהאיחוד האירופי, כשברור שכרגע אין סיכוי לפרישה עם הסכם, אמר ג'ונסון שבחירות מוקדמות הן הדרך היחידה לשים סוף למבוי הסתום. ג'ונסון, שהבטיח שיפרוש מהאיחוד ב-31 באוקטובר גם ללא הסכם, ציין שבבריסל מוכנים לאפשר דחייה של הברקזיט בשלושה חודשים.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון  (צילום: gettyimages)
(צילום: gettyimages)

ג'ונסון זקוק לתמיכה של שני שלישים מ-650 החברים בפרלמנט כדי להקדים את הבחירות. בשני הניסיונות הקודמים שלו הוא נכשל. ראש הממשלה רוצה להקדים את הבחירות כדי להחזיר למפלגה השמרנית את הרוב בבית הנבחרים. היעדר הרוב מונע מג'ונסון להעביר את הסכם הברקזיט שהשיג עם האיחוד האירופי. אפשרות נוספת שתוביל לבחירות היא הפסד בהצבעת אי אמון. עד כה מפלגות האופוזיציה נמנעות מהצבעה שכזו.

 

ראש ממשלת בריטניה ספג בסוף השבוע שעבר מפלה כשפרלמנט סירבו להצביע על אישור הסכם הברקזיט שלו. המחוקקים קבעו כי ההסכם לא יאושר עד להשלמת החקיקה הכרוכה בו, והורו לג'ונסון לבקש מבריסל לדחות את תאריך היעד הנוכחי לפרישה.

 

"הדרך לבצע את הברקזיט היא, לדעתי, לפעול בהגיון מול הפרלמנט", אמר הערב ראש הממשלה הבריטי, והוסיף שחברי הפרלמנט יקבלו עוד זמן לדון בפרטי ההסכם - אבל רק אם יצביעו בעד בחירות בדצמבר. "אם הם באמת רוצים עוד זמן ללמוד על ההסכם המצוין הזה, הם יכולים לקבל את הזמן הזה, אבל צריכים להסכים לבחירות כלליות ב-12 בדצמבר. זאת הדרך להתקדם".

 

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון  (צילום: EPA)
(צילום: EPA)

במכתב ששלח ג'ונסון לג'רמי קורבין, מנהיג מפלגת הלייבור מהאופוזיציה, הוא כתב שהאיחוד האירופי מציע לדחות את הברקזיט ל-31 בינואר 2020 (ההודעה הרשמית של בריסל על הדחייה אמורה להתפרסם מחר). אם בלייבור יסכימו להקדים את הבחירות, כתב ג'ונסון, הממשלה תנסה להעביר את ההסכם הנוכחי עד לפיזור הפרלמנט ב-6 בנובמבר, קצת יותר מחודש לפני הבחירות.

 

"נוכל לבצע את הברקזיט לפני הבחירות ב-12 בדצמבר אם חברי הפרלמנט ירצו לעשות זאת", כתב ג'ונסון לקורבין. במפלגת הלייבור אמרו בעבר שהמפלגה תתמוך בבחירות כלליות כשאיום הפרישה ללא הסכם ירד מהשולחן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
בוריס ג'ונסון
צילום: רויטרס
מומלצים