שתף קטע נבחר

חתן נובל לשלום מסתבך: 67 הרוגים באתיופיה

שבועיים אחרי שהוכרז כזוכה בפרס נובל לשלום, בין השאר בשל חתירתו לפיוס פנים-ארצי, מתמודד רה"מ אביי אחמד עם הפגנות שמובילים נגדו בני אורומו, הקבוצה האתנית שלו, ושהפכו למרחץ דמים: צעירים פשטו עם מצ'טות ומקלות על שכונות של בני מיעוטים, רצחו והעלו באש בתים

לפחות 67 בני אדם נהרגו בעימותים האלימים שהתחוללו השבוע במדינת המחוז אורומיה שבאתיופיה – כך נחשף בסוף השבוע. לפי הדיווחים, לאלימות אחראים מבקריו של ראש הממשלה אביי אחמד, שהפגנות מחאה שלהם הידרדרו במהירות למעשי איבה על רקע אתני. אביי, נזכיר, הוכרז רק לפני שבועיים כזוכה בפרס נובל לשלום בשל חתירתו לפיוס עם השכנה אריתריאה, לפיוס פנים-ארצי בתוך אתיופיה ולהרחבת הדמוקרטיה בה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ 

 

אתיופיה תומכי ג'וואר מוחמד מבקר של ראש הממשלה אביי אחמד (צילום: רויטרס)
תומכי ג'וואר ליד ביתו. מקלות, מצ'טות ומוטות מתכת(צילום: רויטרס)
ראש ממשלת אתיופיה אביי אחמד  (צילום: AFP)
רה"מ אביי אחמד. השלום עוד לא הגיע(צילום: AFP)

העימותים האלימים פרצו בבירה אדיס אבבה ובחלקים נרחבים של אזור אורומיה ביום רביעי השבוע אחרי שג'וואר מוחמד, אחד ממבקריו החריפים ביותר של אביי, האשים את כוחות הביטחון כי ניסו לארגן התקפה נגדו. ג'וואר דיווח כי המשטרה הקיפה את ביתו באדיס אבבה וניסתה להסיר ממנו את האבטחה, ובעקבות דבריו יצאו תומכיו לרחובות ומחו על היחס אליו. את זעמם פרקו במעשי אלימות.

 

ג'וואר ואביי אחמד שניהם בני אורומו, הקבוצה האתנית הגדולה ביותר באתיופיה. רבים מחשיבים את ג'וואר לכוח המניע שעמד מאחורי ההפגנות שהביאו אשתקד את אביי אחמד לשלטון, אולם לאחרונה הפך ג'וואר למבקר של כמה מקווי המדיניות של ראש הממשלה.

 

בריאיון לסוכנות הידיעות AFP טען ג'וואר כי נראה שאביי מחזיר את אתיופיה ל"ימים הישנים" של השלטון האוטוריטרי: "הוא החל לנקוט צעדים שהם מהסימנים הראשונים של דיקטטורה, של ניסיון להפחיד אנשים – אפילו את בעלי בריתו הקרובים מאוד שעזרו לו להגיע לשלטון ושלא מסכימים עם חלק מהרעיונות והעמדות שהוא מקדם. הפחדה היא תחילתו של שלטון אוטוריטרי".

אתיופיה תומכי ג'וואר מוחמד מבקר של ראש הממשלה אביי אחמד (צילום: AP)
צעירים בני אורומו חמושים במקלות. על הכוונת: בני אמהרה(צילום: AP)
אתיופיה ג'וואר מוחמד מבקר של ראש הממשלה אביי אחמד (צילום: רויטרס)
ג'וואר מוחמד, מבקרו של רה"מ. "הוא מחזיר אותנו אחורה"(צילום: רויטרס)

מפה סודן ()

הסכסוך בין ג'וואר לאביי משקף את הפילוג בתוך קהילת האורומו, בסיס התמיכה המרכזי של ראש הממשלה, והדבר עשוי לסבך את ניסיונו לזכות בכהונה נוספת, בת חמש שנים, בבחירות הבאות. נכון לעכשיו הן אמורות להיערך במאי 2020. ג'וואר אמר ל-AFP כי הוא עשוי להתמודד מול אביי, אבל הוסיף כי הוא גם עשוי לשוב ולתמוך בו אם ישנה את דרכו.

 

לפי דיווחים, אחרי שג'וואר האשים את המשטרה בניסיון לארגן מתקפה נגדו יצאו צעירים בני אורומו לרחובות, ומיהרו להפנות את זעמם לעבר ראש הממשלה אביי אחמד בטענה כי בגד בהם בכך שהחליט להתייחס כך אל ג'וואר. עדי ראייה דיווחו כי צעירי האורומו החלו לתקוף במקלות, במוטות מתכת ובמצ'טות בני קבוצות אתניות אחרות, בהם בני אמהרה. עוד דווח כי שרפו בתים וניסו להעלות באש כנסיות ומסגדים.

 

בעיירה דודולה, מדרום לאדיס אבבה, סיפר גבר בן 69 כי ראה צעירים אוחזי מקלות ומוטות מתכת מסתובבים באזור בעיר שבו גרים בני אמהרה רבים. הוא העיד כי הם תקפו אנשים ושרפו בתים. לדבריו שמע אותם מדברים שפת אורומו וקוראים קריאות המזהות אותם כתומכי ג'וואר. "ראיתי גופות של שבעה אנשים שהם רצחו. כולם הוכו למוות במקלות, מוטות מתכת ומצ'טות. הצלחתי להינצל רק כי הסתתרתי פה ושם".

אתיופיה ג'וואר מוחמד מבקר של ראש הממשלה אביי אחמד (צילום: AFP)
ג'וואר עם תומכיו. שוקל לרוץ בבחירות(צילום: AFP)

אתיופיה ראש הממשלה אביי אחמד עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: mct)
רה"מ אביי אחמד עם פוטין, השבוע בפסגת רוסיה-אפריקה(צילום: mct)

עימותים על רקע אתני ודתי דווחו גם בערים הראר, בלרובה ואדמה. בכמה מקומות הותקפו נכסים של הכנסייה האורתודוקסית האתיופית, שיש הקושרים אותה לבני האמהרה. 

 

אחרי יומיים של אלימות, אתמול הסתמנה רגיעה מסוימת באזור אדיס אבבה, אולם ב"אמנסטי אינטרנשיונל" דיווחו כי אנשיהם עדיין מקבלים דיווחים על התקפות נוספות. משרד ההגנה של אתיופיה הודיע אתמול כי הוא פורס כוחות בשבעה מוקדי אלימות מרכזיים כדי להשיב את הסדר. כ-150 בני אדם נעצרו עד כה באזור אורומיה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
אביי אחמד. "התחלה של דיקטטורה"
צילום: רויטרס
מומלצים