שתף קטע נבחר

פגישת גנץ-נתניהו: "לא תהיה אחדות אם רה"מ יתבצר בכל תנאיו"

המו"מ להרכבת ממשלה: בליכוד ובכחול לבן מעריכים כי אפשר להקים ממשלה אם כל אחד משני המנהיגים יוותר על אחד התנאים המרכזיים שלו - תחילת הרוטציה או גוש הימין. בכחול לבן חוששים: אם נתניהו יהיה הראשון ברוטציה - הוא ימנע את ההסכם כשיגיע הזמן לחילופי ראשי הממשלה

 

בנימין נתניהו בני גנץ (צילום: AFP)
מגעים ראשוניים להרכבת ממשלה או המשך הקיפאון? נתניהו וגנץ(צילום: AFP)

האם פגישה בארבע עיניים בין יו"ר כחול לבן בני גנץ לראש הממשלה בנימין נתניהו יכולה להפשיר את המו"מ הקואליציוני התקוע להרכבת הממשלה? ייתכן שלאחר הפגישה שתיערך ביניהם הערב (יום א') בקריה בתל אביב נדע לאיזה כיוון נושבת הרוח: מגעים ראשוניים להרכבת ממשלה או המשך הקיפאון והמשבר הפוליטי בדרך למערכת בחירות בפעם השלישית. הפגישה בין גנץ לנתניהו היום תהיה הפגישה הראשונה בין השניים מאז שקיבל גנץ את המנדט להרכבת הממשלה ביום רביעי האחרון מהנשיא ראובן ריבלין.

 

ביום רביעי בלילה, אחרי שקיבל את המנדט, התקשר גנץ לנתניהו והזמין אותו להיכנס למו"מ להרכבת ממשלת אחדות. נתניהו נענה ונציגיהם של השניים סיכמו הערב כי הם ייפגשו בארבע עיניים מחר בשעה 17:30 בלשכתו של נתניהו בקריה בתל אביב. ייתכן כי למיקום הפגישה יש יותר מערך סמלי: נתניהו מתכוון להציג בפני גנץ פרטים וסקירה על המצב הביטחוני ולהגיד לו שממשלת אחדות של שתי המפלגות הגדולות היא צו השעה לנוכח האיומים הביטחוניים הצפויים.

  

 
השאלה המסקרנת ביותר היא האם גנץ ונתניהו ידברו על המכשול המרכזי המונע הקמת ממשלת אחדות בין הליכוד לכחול לבן: מי יהיה ראש הממשלה הראשון ברוטציה. גנץ דורש לכהן ראשון כראש הממשלה ברוטציה משום שכחול לבן היא המפלגה הגדולה בכנסת וכי הוא זה שקיבל את המנדט להרכיב ממשלה אחרי שנתניהו נכשל פעמיים לאחר שתי מערכות בחירות.

 

נתניהו יצטרך להתפשר על תחילת הרוטציה או לוותר על הגוש שהתחייב לו. על-פי הערכות, גם במקרה הזה נתניהו יסכים לוותר על הגוש ולא על תחילת הרוטציה. גורם בכיר בכחול לבן אמר כי לא ניתן יהיה להתקדם בהקמת ממשלת אחדות אם נתניהו ימשיך להתבצר בשני תנאים "שאינם מתקבלים על הדעת", כלשונו. "הבטחנו במערכת הבחירות לא לשבת עם נתניהו תחת כתב אישום ולא להיות בממשלה עם הקיצוניים. ברור לנו שלא נוכל להתפשר על שני הדברים האלה יחד".

בנימין נתניהו ראובן ריבלין בני גנץ (צילום: עמוס בן גרשום/ לע
רה"מ מוכן להתפשר על מתווה הנשיא. נתניהו, ריבלין וגנץ(צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ )

בני גנץ כחול לבן פגישה עם אביגדור ליברמן ישראל ביתנו  (צילום: אלעד מלכה)
ייפגשו ביום שני. גנץ וליברמן(צילום: אלעד מלכה)

נתניהו דורש להיות הראשון ברוטציה בכל מקרה ומוכן להתפשר על מתווה הנשיא, כך שאם יוגש נגדו כתב אישום הוא ייצא לנבצרות ואת מקומו יחליף גנץ. במקרה של נבצרות נתניהו ימשיך לכהן כראש ממשלה באופן רשמי וימשיך להתגורר במעון השרד בבלפור ואילו גנץ יכהן כראש הממשלה בפועל. בכחול לבן חוששים כי אם נתניהו יהיה הראשון ברוטציה הוא ימנע את הסכם הרוטציה ברגע שיגיע הזמן לחילופי ראשי הממשלה בין השניים.

 

בשתי המפלגות מעריכים, כי רק אם גנץ ונתניהו יסכימו לוותר על תנאי מרכזי שלהם במו"מ להרכבת ממשלה יהיה ניתן להתקדם במגעים ביניהם. גנץ יצטרך לוותר על עניין הגוש או להסכים כי נתניהו יתחיל ראשון את הרוטציה. במקרה כזה, גנץ יסכים לקבל את הגוש כולו בממשלת האחדות ולא לוותר על תחילת הרוטציה.

אינפו גרפיקה לוח ה זמנים להרכבת ה ממשלה בחירות 2019 סבב ב' ()

 

עוד לפני פגישת נתניהו וגנץ, ייפגשו בצהריים צוותי המו"מ של כחול לבן והליכוד בכפר המכביה ברמת גן. בראש צוות המו"מ של הליכוד עומד השר יריב לוין ואילו יו"ר צוות המו"מ של כחול לבן הוא פרופ' יורם טורבוביץ'. לאחר מכן תתקיים פגישה של צוותי המו"מ של כחול לבן וישראל ביתנו. גנץ הזמין גם את יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן להיפגש, והשניים ייפגשו בארבע עיניים ביום שני.


פורסם לראשונה 26/10/2019 23:05

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים