שתף קטע נבחר

פרקליט העצור מיצהר: "מחאה לגיטימית, השוטרים הפעילו אלימות קשה"

נריה זארוג, שאזק את עצמו להתקן מתכת והפר צו שטח צבאי סגור בגבעת "קומי אורי", יישאר במעצר עד מחר ויוגש נגדו כתב אישום. המשטרה: "מסכן חיים ורכוש". סנגורו אמר לאולפן ynet: "כוחות הביטחון לא צריכים להפעיל אלימות כל כך קשה"

 

 

נריה זארוג, תושב גבעת "קומי אורי" שהפר צו הרחקה מיהודה ושומרון והתבצר אתמול (יום א') בבית ביצהר, יישאר במעצר עד מחר. כך קבע בצהריים שופט השלום בפתח תקווה אלדד נבו. המשטרה הגישה לבית המשפט הצהרת תובע שלפיה מחר יוגש כתב אישום נגד החשוד.

 

זארוג, נשוי ואב לתינוקות, קיבל לפני יותר מחודשיים צו מנהלי החתום בידי אלוף פיקוד מרכז נדב פדן, אשר מרחיק אותו מביתו לשלושה חודשים. זארוג סרב להישמע לצו ונשאר ביישוב. בימים האחרונים נעשו ניסיונות שונים לעצור את זארוג בבתים שונים ביצהר, אך ללא הצלחה. אתמול הוא אותר בבית ביישוב כשהוא אזוק למתקן מתכת שרותך לרצפה. במשך כחמש שעות פעלו כוחות משטרה וכיבוי לחלץ אותו מהמתקן.

 

בדיון בבית המשפט אמר נציג המשטרה: "הוגש לו צו הרחקה מיהודה ושומרון. אלוף הפיקוד עיין בחומר מודיעני שלפיו הוא מסכן חיים ורכוש. מאז הוא לא התייחס לצו ולא כיבד אותו. אתמול הוא הגיע ליצהר וקשר עצמו בברזלים. המעצר בוצע תוך אלימות של אחרים כלפי השוטרים. בחקירתו הוא טען שלא התכוון לקיים את הצו".

 

נריה זארוג מתבצר אזק עצמו יצהר פעולות לחילוצו ()
נריה זארוג, אתמול ביצהר

 

 

 

עוה"ד אביחי חג'בי ונתי רום, המייצגים את זארוג מטעם ארגון "חוננו", ביקשו לדחות את הבקשה של המשטרה: "בית משפט כבר דן בהליך ולא ניתן להעביר אותו לבית משפט אחר. לבית המשפט פה אין סמכות לדון בתיק. הפרת הוראה חוקית אינה מקימה עילת מעצר".

 

אבל השופט נבו דחה את הסנגורים וקבע כי קיימת עילת מעצר: "לא הוצג בפניי החומר הגולמי שהוצג בפני אלוף הפיקוד. החשוד הוכיח שלא ניתן לסמוך עליו בקיום צווים שהוצאו נגדו".  

 


נריה זארוג מתבצר אזק עצמו יצהר פעולות לחילוצו מתקן (צילום: מתי ברנע)
נריה זארוג(צילום: מתי ברנע)

הבוקר אמר הסנגור, עו"ד נתנאל רום, בריאיון לאולפן ynet: "פגשתי בו רק בחצות כשהוא פצוע. כמובן שככל שהייתה אלימות נגד שוטרים – גם הדבר הזה חמור, אבל עדיין, כוחות הביטחון, שהגיעו בצוותים גדולים, לא צריכים להפעיל אלימות כל כך קשה נגד מתיישבים – בטח ובטח לא נגד הלקוח שלי".

 

המתקן המתכתי שבו השתמש זארוג כדי להתבצר נבנה בעקבות אירועים קודמים שבמסגרתם סירבו תושבים להתפנות חרף צווי מעצר שהוצאו נגדם. מדובר על ריתוך בברזלים של אחת הרגליים לריצפה באופן המקשה לנסר את התקן המתכת מבלי לפגוע ברגל. במקרה קודם השתמש בהתקן דומה תושב יצהר אחר, בועז אלפרט. המטרה היא לעכב את המעצר ולאפשר את הרחבת המחאה בחוץ. "זו מחאה לגיטימית שחוסה תחת חופש הביטוי", המשיך עו"ד רום. "מדובר פה בצו דרקוני, לא דמוקרטי, שעוקר אדם מביתו".

 

-מדובר בצו מנהלי שחתום בידי אלוף פיקוד מרכז. זה לא צו שהוצא במחשכים

"מדובר בצו שפוגע בזכויות אדם בצורה הכי ברורה שיש. הוא בחור בן 21 ללא עבר פלילי שאלוף הפיקוד לא פגש אותו, לא בדק אותו והוא לא משפטן. משכך, אין לו את הכלים הדרושים. שוב ושוב מוציאים צווים מנהליים שאין להם מקום במדינה דמוקרטית. חבל שמשתמשים בהם".

כוחות גדולים של משטרה וימ
כוחות גדולים של משטרה מחוץ לבית(צילום: הלל מאיר, TPS)

כוחות גדולים של משטרה וימ
(צילום: הלל מאיר, TPS)
 

-בלי להכליל, חלק מהם פורעי חוק. זורקים אבנים על חיילי צה"ל, מציתים עמדות...

"יש למדינה כלים איך להגיש ראיות וכתבי אישום. כמובן שאסור לעבור על החוק, אבל בראש ובראשונה גם המדינה צריכה להוות דוגמה לציות לחוק. פגשתי את נריה אתמול אחר חצות כשהוא תשוש ופצוע".

 

-הוא פצוע כי הוא הלחים את עצמו לרצפה אחרי שהוא הפר את החוק.

"מרשי ביצע מחאה לגיטימית".

 

-בתמונות לא רואים שמישהו מרביץ לו.

"הרביצו לו גם בכניסה לרכב. הוא דימם בראשו. בתמונות אפשר לראות שהוא לא מדמם לפני כן. לא איפשרו לו לקבל טיפול רפואי עד שפגשתי אותו".

 

-למה זה קורה דווקא שם? אנחנו לא רואים את זה קורה בכל יהודה ושומרון

"אין לי מושג, אין לי את הכלים לענות על השאלה".

 

מסביב לבית התעמתו תושבים מיצהר עם השוטרים. שלושה שוטרים וכ-15 מתושבי יצהר נפצעו קל בעימותים שפרצו. פרט לזארוג, נעצרו שלושה מתפרעים נוספים. התושבים הגיעו למקום למחות על ניסיון המעצר וחלקם שרו לזארוג ועודדו את מאבקו. למקום הוזעקו כבאיות ורכבי חילוץ אך הם נחסמו על ידי התושבים שהתיישבו על הכביש. כמה מהם יידו אבנים לעבר ניידות.

 

מהמשטרה נמסר אמש: "עם הגעת כוחות משטרה כוחות ביטחון ליישוב יצהר לפעילות מעצר חשוד אשר נגדו קיים צו הרחקה משומרון, נתקלו הכוחות בעשרות צעירים שהתפרעו ונקטו אלימות קשה שכללה בין היתר יידוי אבנים, השלכת בקבוקי צבע וחפצים לעברם. עד כה שלושה שוטרים נפצעו קל מיידוי אבנים וחפצים שהושלכו לעברם ונגרם נזק לרכבי ביטחון".

 

 

ראש הממשלה בנימין נתניהו קרא "לכבד את החוק ולהפסיק מיד את האלימות נגד כוחות הביטחון. יש לאפשר לחיילי צה"ל וכוחות מג"ב, ששומרים על כולנו, לבצע את עבודתם. לא נסבול הפרות חוק".

 

 

אלכסנדרה לוקש וניר (שוקו) כהן השתתפו בהכנת הידיעה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים