שתף קטע נבחר

מוכנים למדינה חדשה? בוגנוויל מצביעה על עצמאות

20 שנה אחרי שאיבדו 10% מהאוכלוסייה במלחמת אזרחים איומה, איי בוגנוויל שבאוקיינוס השקט יחליטו אם לפרוש מפפואה גינאה החדשה ולהפוך למדינה הצעירה בעולם. יש בהם הרבה זהב ונחושת, שיעניינו את סין, ארה"ב ואוסטרליה: "אם המערב לא יפעל נכון, נפנה לבייג'ינג"

הארכיפלג העשיר באוצרות טבע בוגנוויל שבאוקיינוס השקט יחל ביום שבת הקרוב להצביע במשאל עם היסטורי על התנתקות מפפואה גינאה החדשה ויציאה לעצמאות – משאל עם שאחריו עשויה להיוולד מדינה חדשה, שהמעצמות האזוריות ייאבקו ודאי על השפעה בה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

אי בוגנוויל משאל עם עצמאות טקס פיוס (צילום: AFP)
עצמאות או אוטונומיה. בבוגנוויל נערכים להצביע(צילום: AFP)

אי בוגנוויל משאל עם עצמאות טקס פיוס (צילום: AFP)
חיילים, מורדים, שכירי חרב. טקס פיוס בבוגנוויל(צילום: AFP)

המצביעים באייה הירוקים של בוגנוויל יחליטו בַּמשאל אִם הם רוצים לצאת לעצמאות מלאה או להסתפק באוטונומיה נרחבת יותר תוך הישארות חלק מפפואה גינאה החדשה – מדינה בת שמונה מיליון תושבים שאוכלוסייתה מחולקת לשלל קבוצות אתניות.

 

משאל העם נועד לסיים אחת ולתמיד את המחלוקות שהובילו למלחמת האזרחים האכזרית בבוגנוויל, שנמשכה עשר שנים והסתיימה ב-1998. כ-20 אלף בני אדם – 10% מאוכלוסיית האיים – נהרגו במלחמה ההיא.

מפה בוגנוויל בוגנביל איים משאל עם עצמאות מדינה חדשה ()

קצת יותר מרבע מיליון בני אדם גרים כיום בבוגנוויל, ול-200 אלף איש – בהם אזרחים החיים כעת מחוץ לטריטוריה – יש זכות הצבעה. ההצבעה תימשך שבועיים, והתוצאות צפויות להתפרסם ב-15 בדצמבר.

 

הלוחמים שוברים חיצים

יו"ר הוועדה האחראית על ניהול משאל העם, מאוריסיו קלאודיו, אומר כי המשאל הוא המשכו של תהליך שלום ארוך ומוצלח שהביא לסיומה מלחמה סבוכה שבה היו מעורבים פלגים בדלניים, כוחות הביטחון של פפואה גינאה החדשה, ארגוני פרוקסי ושכירי חרב זרים. לדבריו ההצבעה צריכה להיות אירוע משמח, ולא כזה שיצמיח אלימות ועימותים.

 

לקראת המשאל נערכו באיים טקסי פיוס שבהם השתתפו נציגי פלגים שבעבר היו אויבים מושבעים זה של זה. במסגרת הטקסים שברו המשתתפים חיצים – כסמל לסיום הסכסוך.

אי בוגנוויל משאל עם עצמאות טקס פיוס (צילום: AFP)
20,000 נהרגו. בוגנוויל יוצאת לדרך חדשה(צילום: AFP)

באיי בוגנוויל אין סקרי דעת קהל אמינים, ולכן קשה לחזות מה יהיו תוצאות המשאל. כך או כך, הפרלמנט של פפואה גינאה החדשה יצטרך להחליט אם לאשר את התוצאות, בהתאם להסכם השלום שנחתם בשנת 2001.

 

על כל פנים, המצביעים – שרבים מהם חולקים מידה רבה יותר של תרבות משותפת עם איי שלמה הסמוכים מאשר עם פפואה גינאה החדשה – צפויים לתת בחלקם הגדול את קולם בעד היציאה לעצמאות. כך, לפחות, מעריך המומחה האוסטרלי ג'ונתן פרייק.

אי בוגנוויל משאל עם עצמאות טקס פיוס (צילום: AFP)
למעצמות יש קלפים. ילדי בוגנוויל(צילום: AFP)

אם בוגנוויל אכן תצא לעצמאות, היא עשויה להפוך לחזית חדשה במאבק על ההשפעה בין סין, ארה"ב ואוסטרליה בדרום האוקיינוס השקט. איי בוגנוויל הם מהטריטוריות העניות ביותר בחצי הכדור הדרומי, וזקוקים לכסף רב כדי לבנות תשתיות ומוסדות. פרייק אומר שהצורך שלהם במזומנים יוצר הזדמנות לגורמים כמו סין להתערב. אוסטרליה וניו זילנד צפויות לחתור למעורבות גם כן.

 

מיליארדי דולרים מחכים באדמה

מרטין מיריורי, אחד מבכירי התנועה למען עצמאות בוגנוויל, כבר הזהיר שהוא ואנשיו עשויים לפנות לבייג'ינג אם מדינות המערב לא ינצלו נכונה את הקלפים שברשותן ויתמכו בעצמאות האיים. "לא תהיה לנו ברירה אלא לפנות למדינות אחרות, כולל סין אולי, כדי לקבל סוף סוף את החירות שלנו", מסר השבוע בהצהרה.

 

אם הבוחרים אכן יצביעו בעד יציאה לעצמאות, אין זה ודאי שהפרלמנט של פפואה גינאה חדשה יאשר את המהלך. גורמים שם מדווחים על דאגה מהאפשרות שהתנתקות מאחד האזורים במדינה תיצור תקדים שיעודד פיצולים נוספים. עם זאת, הלחץ הבינלאומי על פפואה גינאה החדשה לכבד את תוצאות המשאל עשוי להכריע אותה.

אי בוגנוויל משאל עם עצמאות טקס פיוס (צילום: AFP)
20 שנה, והמכרה סגור. לוחם לשעבר מבוגנוויל(צילום: AFP)

מומחים כבר משווים את משאל העם בבוגנוויל למשאל העם על עצמאות מזרח טימור, שהיה משאל לא-מחייב מבחינה חוקית אך לבסוף נאלצה ממשלת אינדונזיה לקבל את תוצאותיו. אם תושבי בוגנוויל יבחרו בעצמאות ופפואה גינאה החדשה לא תכבד את רצונם – הדבר עלול לטרפד את תהליך השלום ולעורר מחדש את האיבה הישנה.

 

המלחמה שהתנהלה בשנים 1998-1988 סבבה את ההכנסות ממכרה נחושת ענקי, מכרה פנגונה, וכעת צפוי העניין לשוב למרכז תשומת הלב. בשלב מסוים היה אחראי המכרה ליותר מ-40% מהייצוא של פפואה גינאה החדשה, אולם מאז 1989 הוא סגור.

 

לפי הערכות, במכרה עדיין יש יותר מחמישה מיליון טונות נחושת ו-19 מיליון אונקיות זהב, ושווי המשאבים האלה עומד על עשרות מיליארדי דולרים במחירי השוק הנוכחיים. לדברי פרייק, סין בהחלט עשויה להיות זו שתהיה מוכנה לקחת את הסיכון כדי להגדיל את השפעתה באזור.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
רבע מיליון איש, 200 אלף מצביעים
צילום: AFP
מומלצים