שתף קטע נבחר

פסימיות בשני הצדדים: הליכוד וכחול לבן ימשיכו במו"מ

צוותי המו"מ של שתי המפלגות הגדולות ייפגשו מחר ב-13:00 - 11 יום לפני שתתפזר הכנסת, אם לא יימצא פתרון לפלונטר הפוליטי. גורם בכחול לבן תקף את נתניהו: "מי שמוכן לכהן כמה חודשים ספורים כרה"מ כנראה מכין תרגיל". ליברמן הציג דרישות מינימום להרכבת ממשלה ש"תקפות לכל המתעניינים"

בנימין נתניהו בני גנץ  (צילום : אלכס  קולומויסקי )
בנימין נתניהו ובני גנץ (צילום : אלכס קולומויסקי )

11 יום לפיזור הכנסת: צוותי המשא ומתן של הליכוד וכחול לבן ייפגשו מחר (ראשון) בשעה 13:00 בכנסת. בשני הצדדים מאוד פסימיים לגבי הסיכוי למצוא פתרון לפלונטר הפוליטי, ובמערכת הפוליטית אין הרבה תקווה לתוצאה מפתיעה. פגישת צוותי המו"מ של שתי המפלגות תיערך בנוכחות יו"ר הכנסת ח"כ יולי אדלשטיין שהציע את חידוש המגעים בין שתי המפלגות ביום רביעי האחרון.

 

גורם בצוות המו"מ של כחול לבן אמר הערב כי הוא "לא מאמין שיקרה משהו", ואילו בכיר בליכוד שנשאל האם יש מה לצפות מחר בפגישת צוותי המו"מ - השיב: "לא".

בכחול לבן טוענים כי אם נתניהו כבר מוכן לרדת בדרישותיו ולכהן רק חודשים ספורים בתפקיד ראש הממשלה – יהיה קשה "לקנות" את אמינות הכוונה הזאת. "מי שמוכן לכהן כמה חודשים ספורים בתפקיד ראש הממשלה לא באמת מתכוון לזה. הוא כנראה מכין תרגיל לא לכבד את הרוטציה או להוביל שוב לבחירות".

 

גורם בכחול לבן הוסיף: "אין באמת מתווה כזה שנתניהו יכהן כמה חודשים בתפקיד. ביבי לא יעמוד בסיכום כזה, זו סתם שמועה שהם מפיצים כדי שהוא לא יהיה אשם בבחירות שהוא אשם בהן".

 

יו"ר צוות התגובות של כחול לבן, ח"כ אסף זמיר, אמר היום באירוע "שבתרבות" בפתח תקווה, כי היה ניתן לדון במתווה כזה – אלמלא היה מדובר בנתניהו. "עוד לא נתנו לי טיעון ענייני אחד למה נתניהו במצבו המשפטי ועם פחות מנדטים מאתנו צריך לקבל מספר חודשים ראשונים כראש ממשלה", אמר ח"כ זמיר. "אבל מתווה תיאורטי של שלושה או ארבעה חודשים היה ראוי לשקול כדי למנוע בחירות נוספות וזאת אם היה מדובר בכל אדם אחר מלבד בנימין נתניהו".

 

זמיר העלה את החשש של מפלגתו, כי נתניהו לא יקיים הסכם כזה: "אם היתה ערבות שמבטיחה לנו במאה אחוז שההחלפה תתבצע הייתי תומך בזה. אבל אי אפשר להאמין לנתניהו ואין קונסטרוקציה שתמנע ממנו להפר את הבטחתו. לכן על בני גנץ לכהן כראש הממשלה בשנתיים הראשונות".

 

יו"ר כחול לבן בני גנץ אמר אתמול כי ראש הממשלה בנימין נתניהו "הפך לנטל על חברי הליכוד, שבינם לבין עצמם ובשיחות שלי איתם, מבינים שהדבר הנכון יהיה לאפשר להרכיב ממשלת אחדות בלעדיו. אם הוא יזוכה, הוא יוכל לחזור ולכהן במשך שנתיים כראש ממשלה". יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן פרסם מוקדם יותר את רשימת הדרישות שלו להרכבת ממשלה, שאותן הגדיר "דרישות מקלות". בין היתר הוא דורש את ביטול חוק המרכולים, נישואים אזרחיים, גיור על-ידי רבני עיר, תחבורה עירונית בשבת וכמובן חוק הגיוס "ככתבו וכלשונו".

 

 

לדברי גנץ, "אם נתניהו לא יתעשת ויבין שהפסיד את הבחירות ושראש ממשלה עם שלושה כתבי אישום לא יכול להמשיך ולכהן בתפקידו, מדינת ישראל עלולה לצערי להידרדר למערכת בחירות נוספת. אני עושה הכול כדי למנוע זאת. הנחיתי את צוותי המשא ומתן של כחול לבן להיפגש עם יו׳׳ר הכנסת וצוותי הליכוד, כדי להפוך כל אבן בניסיון למצוא את הנתיב שיוביל לאחדות. גם היום - נתניהו מסרב להכיר בתוצאות הבחירות ובמצבו המשפטי".

 

כאמור, אביגדור ליברמן הציג חבילת דרישות מינימום ש"תקפה גם כיום לכל המתעניינים". הוא אומר כי גם כיום האלטרנטיבה הטובה ביותר היא ממשלת אחדות, "שלא קמה בגלל הגחמות האישיות של ראשי שתי המפלגות הגדולות - מי הראשון בראשות הממשלה, מי השני, באיזה יום תיערך הרוטציה וכו'. האלטרנטיבה הגרועה ביותר היא בחירות שלישיות". לדבריו, "אנו נמצאים היום כפסע מבחירות שלישיות מיותרות. לכן, אני קורא פעם נוספת לבנימין נתניהו ולבני גנץ - תשאירו את כל ה'פילפוליטיקה' בצד ותקימו ממשלת אחדות".

 

עוד אמר כי ניסה לנהל מו"מ רציני וענייני להקמת ממשלת אחדות וכי הציג "דרישות מקלות" בענייני דת ומדינה:

חוק הגיוס ככתבו וכלשנו.

ביטול חוק המרכולים.

גיור על ידי רבני עיר, פרקטיקה שהיתה מקובלת מקום המדינה ועד 1994. הבהרנו שלא נקבל שום "פיקוח" של הרבנות הראשית שנועדה לעשות סלקציה ולמנוע מרבני צוהר (הרב סתיו, הרב ריסקין ואחרים) מלערוך גיורים. בנקודה הזו הצטערתי שח"כים המייצגים כביכול ציבור דתי לאומי לא הצטרפו לעמדתנו והעדיפו להצטרף לעמדת החרדים.

נישואים אזרחיים לכל מי שיחפוץ בכך ללא מגבלה וללא צמצום הנושא אך ורק לפסולי חיתון.

אשרור מחדש של מתווה הכותל כפי שאושר בזמנו בממשלת נתניהו.

תחבורה עירונית בשבת על סמך החלטת ראש העיר ומועצת העיר ובהתאם לאופי האוכלוסייה בכל יישוב ויישוב.

 

 

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין לקח על עצמו את משימת התיווך בין הצדדים, ועל פי גורמים המעורים בפרטים לא ידע קודם לכן עד כמה הפערים קשים לגישור. ביום רביעי נפגש עם נציגי כחול לבן והליכוד, ושמע מהם שאף צד לא מוכן לזוז מעמדות היסוד שלו.

 

בכחול לבן מסרבים בתוקף לשבת יחד עם בנימין נתניהו, כל עוד תלוי נגדו כתב אישום בגין שוחד ומרמה והפרת אמונים, ואילו בליכוד מסרבים לוותר על ההובלה ברוטציה בגלל מכלול שיקולים, רובם פוליטיים, אולם חלקם נוגעים גם למשבר האמון בין המפלגות.

 

במהלך השיחות, בליכוד הבהירו כי הם מסכימים להתפשר על משך הכהונה של נתניהו אם יתחיל ראשון את הרוטציה, כך שיכהן פחות מחצי שנה. בכחול לבן מסרבים לפי שעה גם להצעה הזאת ותוהים: "מה הוא יספיק לעשות שלא עשה עד היום? בשביל מה נחוצים כמה חודשים בודדים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים