שתף קטע נבחר

צועדים על הפסים ברכבת הקלה: "צריך גדרות - ולהיזהר"

הרכבת גבתה הרוגה ראשונה בשמונה שנות פעילותה, וחלק מהנוסעים חוששים: "זה מפחיד". עם זאת, אחרים רגועים: "הרכבת בטיחותית, רק האנשים צריכים להיזהר"

 

תושבי ירושלים על הסכנות סביב מסילת הרכבת הקלה (צילום: גיל יוחנן)

 

שמונה שנים אחרי שהחלה לפעול בירושלים, הרכבת הקלה גבתה לראשונה את חייה של נוסעת בתאונה מחרידה. מותה של תמר פניגשטיין בת ה-19 הוא היוצא מן הכלל שמעיד על הכלל, והוא שהרכבת הקלה היא אמצעי תחבורה בטוח בהרבה מהמכוניות הפרטיות. אך למרות זאת, ובאופן בלתי נמנע, חלק מהנוסעים מוזעזעים מהמקרה. "אותי זה מפחיד", אמרה אתמול (רביעי) יפה, "שמעתי שמישהי נלכדה. לדעתי זה בגלל שאין רווח בין המדרכה לאנשים ולרכבת".

 

הפעלתה של הרכבת הקלה ב-2011 הייתה אתגר חדש לתושבי הבירה. רחוב יפו הסואן נסגר לתנועת כלי רכב, והפך למדרחוב יפה שלאורכו נוסעת רק הרכבת הקלה. תחילה היו מי שחששו כי נסיעת הרכבת ללא הפרדה מהולכי הרגל תוביל לעשרות הרוגים מדי שנה, אך הירושלמים התרגלו מהר לאמצעי התחבורה החדש ואף הופתעו לטובה.

 

אמנם הרכבת הייתה מעורבת בתאונות, אך מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה, כי בסך הכל אירעו על הפסים 55 תאונות דרכים. בסך הכל נפגעו בהן 83 בני אדם - 13 מהם באורח קשה.

צילום: גיל יוחנן
הציפיות לעשרות הרוגים בשנה התבדו. הרכבת הקלה היום (צילום: גיל יוחנן)
צילום: גיל יוחנן
(צילום: גיל יוחנן)
צילום: ניתאי שאנני
תמר פניגשטיין ז"ל. ההרוגה הראשונה בתאונה עם הרכבת הקלה (צילום: ניתאי שאנני)
צילום: דוברות שערי צדק
(צילום: דוברות שערי צדק)

 

הלווייתה של תמר שנהרגה בתאונה (צילום: אורי דוידוביץ', עמית הובר)

 

צילום: יריב כץ
בני משפחתה של תמר פניגשטיין בהלוויה (צילום: יריב כץ)
צילום: רענן בן צור
(צילום: רענן בן צור)

בניגוד ליפה, ממן ארמונד, ירושלמי בשנות ה-80 לחייו שצעד עם מקל לאורך המסילה, אמר כי הוא לא חושש. "אני לא מפחד ממש. אם זה צמוד בוודאי, אבל אני תמיד מתרחק", הוא אומר, "הרכבת בטיחותית, רק האנשים צריכים להיזהר".

 

גם בני הזוג פנינה ומיכאל מרגישים בטוחים. "אני לא פוחדת מהרכבת, אני חושבת שהם בסדר גמור. אנחנו כבני אדם פשוט צריכים להיזהר", אומרת פנינה. עם זאת היא סבורה כי יש להציב חציצה בין הרכב להולכי הרגל. "שצריך לעשות גדרות או מעקה או משהו כזה. אין ברירה, זה פרוץ, אנשים עוברים ושבים, לא אכפת להם אם הרכבת עוברת או לא עוברת. אסור שדבר כזה יקרה".

 

מיכאל מצביע מנגד על בעיה אחרת שמסכנת את הולכי הרגל - האופניים החשמליים. "זה מסוכן מאוד, זה מפריע לתנועה, לאנשים וגם לרכבת. לא יודע איך למשטרה לא אכפת". עם זאת, בעבר קיבלו רוכבי אופניים דו"חות על נסיעה לאורך המסילה.

 

גיסה של ההרוגה בראיון לאולפן ynet (צילום: אלי סגל)

 

עדת ראייה מספרת על התאונה (צילום: משה מזרחי, גלעד כהן, מד"א)

 

צילום: כבאות והצלה
מאמצי החילוץ בזירת התאונה (צילום: כבאות והצלה )

 

השיחה למוקד מד"א אחרי התאונה (מד"א, צילום: כבאות והצלה)

  

גם גילי, הולך רגל שצועד עם אוזניות, מודאג יותר מסכנות אחרות. "אני מפחד שמחבל ידקור אותי", הוא אומר בחצי צחוק. "אני ערני ולא מפחד, אני מפוקס".

 

תמר פניגשטיין הובאה היום למנוחות בבית העלמין ירקון שליד עיר מגוריה. היא נלכדה תחת קרונות הרכבת הקלה סמוך לתחנה המרכזית בירושלים אחרי ששבה עם חברותיה מבילוי בקולנוע. אחיה ספד לה: "תמיד שמחת. חייכת. אוהבת את האדם באשר אדם. תמיד מסביבך חברות, אנשים, חברה. אף פעם לא היית לבד, גם ברגעים האחרונים שלך היית עם החברות".

פורסם לראשונה 04.12.19, 22:42

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושלים
צילום: גיל יוחנן
מומלצים