שתף קטע נבחר

נמנעה הכרה אמריקנית ברצח העם הארמני: "לא להכעיס את טורקיה"

בלחץ הבית הלבן, הסנאטור קווין קריימר מנע מהסנאט להצביע על החלטה שתכיר ברצח העם הארמני, משום שהיא עלולה להכעיס את ארדואן שנפגש לאחרונה עם טראמפ. "בזמן הנכון, נעביר את ההחלטה", אמר קריימר

 

 

בלחץ הבית הלבן מנע אתמול (יום ה') הסנאטור הרפובליקני קווין קריימר מהסנאט להצביע על החלטה שתכיר ברצח העם הארמני.

 

הסנאטור הדמוקרטי בוב מננדז והסנאטור הרפובליקני טד קרוז ניסו להעלות את הנושא להצבעה בסנאט, אך קריימר הסביר שמנע את ההצבעה לאחר שגורמים בבית הלבן אמרו שזה לא הזמן המתאים להעביר את ההחלטה, שעלולה להכעיס את טורקיה ואת נשיאה רג'פ טאיפ ארדואן שנפגש עם הנשיא טראמפ שלשום בפסגת מנהיגי נאט"ו בבריטניה.

 

עוד סיפורים מהעולם בעמוד הפייסבוק של דסק החוץ

טראמפ וארדואן בפסגת נאט
"ההחלטה עלולה להכעיס את טורקיה". טראמפ וארדואן(צילום: רויטרס)

יועצים בקונגרס אמרו כי בבית הלבן לא מעוניינים להעביר את ההחלטה בשלב זה, מאחר שוושינגטון מקיימת משא ומתן עם אנקרה בנוגע למבצע הטורקי בצפון סוריה ובנוגע לרכישת מערכת ההגנה האווירית הרוסית S-400, שבעקבותיה ייתכן שוושינגטון תטיל סנקציות על אנקרה.

 

"אני לא חושב שיש סנאטור אחד שאינו מודאג באופן רציני מההתנהגות של טורקיה", אמר קריימר. "בזמן הנכון, נעביר את ההחלטה". מננדז מצדו התנגד, וציין שארדואן ביקר לאחרונה בוושינגטון ושדבר לא השתנה. הוא הבטיח שיעלה את ההחלטה פעם בשבוע בסנאט. "אני לא מתכוון לעצור עד שנעשה את הדבר המוסרי והצודק", אמר מננדז. הסנאטור קרוז הוסיף: "אין שום סיבה טובה שהממשל יתנגד להחלטה. האפקט של הפעולה הזו היא לשלול הכרה ברגע המצמרר הזה של ההיסטוריה".

הסנאטור קווין קריימר (צילום: AP)
"נעביר את ההחלטה בזמן הנכון". קריימר(צילום: AP)

בסוף אוקטובר האחרון הצביע בית הנבחרים, שבו יש רוב דמוקרטי, ברוב של 405 מול 11 מתנגדים בעד ההחלטה, שקובעת כי מדיניות ארה"ב תהיה לזכור כרצח עם את הריגתם של מיליון ארמנים וחצי על-ידי האימפריה העות'מנית בשנים 1923-1915.

 

באנקרה מיהרו להגיב להחלטת בית הנבחרים. שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו אמר כי מדובר ב"החלטה מבישה", שהתקבלה על-ידי אנשים שמנצלים את ההיסטוריה לטובת הפוליטיקה. הוא מסר שמבחינת טורקיה, ההחלטה בטלה ומבוטלת. טורקיה למעשה רואה בהתערבות זרה בנושא הזה איום על ריבונותה.

יום הזיכרון לרצח הארמנים בירבאן, בירת ארמניה (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
יום הזיכרון לרצח הארמנים בירבאן, בירת ארמניה(צילום: gettyimages)

לפי היסטוריונים, עד 1.5 מיליון ארמנים נרצחו על-ידי הטורקים העות'מנים בימי מלחמת העולם הראשונה, וחוקרים רבים רואים באירועים האלה את רצח העם הראשון של המאה ה-20. טורקיה מנגד מתעקשת שמספר ההרוגים היה נמוך בהרבה וכי היו אלה קורבנות של מלחמת אזרחים והתקוממות, ולא של רצח עם שיטתי. היא פועלת נמרצות כדי למנוע ממדינות שונות להכיר באירועים כרצח עם, ונוקטת סנקציות נגד מדינות המקדמות הליכי הכרה שכאלה.

 

בין המדינות שכן מכירות ברצח העם אפשר למנות את אורוגוואי, צ'ילה, ארגנטינה, רוסיה, קנדה, לבנון, בלגיה, יוון, איטליה, הוותיקן, צרפת, שוויץ, סלובקיה, הולנד, פולין, ליטא וקפריסין. ישראל אינה מכירה רשמית במעשים כרצח עם.

 

בארמניה, יום הזיכרון לרצח העם נערך מדי שנה ב-24 באפריל, זכר ליום שבו נעצרו 300 מנהיגים, אנשי דת, אינטלקטואלים וסופרים ארמנים. לאחר מכן טבחו הטורקים בהם וב-5,000 ארמנים נוספים שחיו בקונסטנטינופול, לימים איסטנבול.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
"לא להכעיס את טורקיה". טראמפ וארדואן
צילום: רויטרס
מומלצים